Gammal militäranläggning i växjö

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

weidmann
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 16:38

Gammal militäranläggning i växjö

Inlägg av weidmann »

Va ute en sväng i em hade inte alt för stora förhoppningar men hittade en del kule endå lägger in lite bilder så kommer jag att ladda upp fler sen när mitt leech vill funka igen :)
Tyvär glömde jag ficklampan hemma så jag får göra ett nytt besök senare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
weidmann
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 16:38

Sv: Gamalt militär berg i växjö

Inlägg av weidmann »

Luckan på bild tre va öppen kanske inte va först på plats här :)
Sväng vänster på bild fyra så kommer man ner till bild fem
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Fint fynd! Den porten var faktiskt ny för mig men tycker jag känner igen omgivningarna. Gissar jag rätt att detta är på baksidan?
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Fint fynd! Den porten var faktiskt ny för mig men tycker jag känner igen omgivningarna. Gissar jag rätt att detta är på baksidan av en annan anläggning?[/quote]

Är det den anl som vi misstänker borde den varit bättre skött samt skyltad. Dessutom så är anl av baslandiatyp, och då borde det inte finnas en utgång på andra sidan.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

[quote=""LowAndSlow""]Är det den anl som vi misstänker borde den varit bättre skött samt skyltad. Dessutom så är anl av baslandiatyp, och då borde det inte finnas en utgång på andra sidan.[/quote]

Kan bara hålla med föregående talare, och ja förresten, de andra ingångarna(plural) ligger på andra sidan mot kanalen till, är jag tillräckligt luddig nu.

De ingångarna står via platsen i förbindelse med bild 5 som ligger nästan på baksidan av nämnda kulle. Stället kan kanske vara delvis tunnskyltat pga viss ambivalens när det gäller uppfattningar kring skyddsvärdhet, vilken egentligen torde vara högre än inga skyltar alls, kan jag tycka.

Jag skulle även vilja tillägga baslandia typ fram till omkring 89-90, därefter enligt källor upprustat.

Finns det verkligen inga skyltar på baksidan?

Mvh/Bb
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

På satelitbilderna kan jag endast urskönja ett avlyst område i objektets direkta närhet. Säg, 30m*30m*50m i en triangel. Troligtvis är det avlyst för att undvika fara för tredje part då det är brant på platsen.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
weidmann
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 16:38

Sv: Gammal militäranläggning i växjö

Inlägg av weidmann »

Det finns inga som helst skyltar på baksidan.
Framsidan är välskyltat men inget där bak så att säga
Å ja vi är på det ställe ni syftar på :)
finns mycket kul hittade nog inte allt väldigt igenväxt på sina ställen.
Som amatör måsta jag fråga vad baslandiatyp betyder ?
Senast redigerad av 1 weidmann, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Baslandia, eller Ammunitionsfabriken i Tolarpsberget är en välkännd anläggning i Jönköping. Enligt uppgift ska dessa anläggningar vara ungefär av samma typ. Dock är det över 500m mellan de olika portarna här. Sägas bör också att det förmodligen är SO, om än ej skyltat så vi bör ta det på det lilla lugna.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
weidmann
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 16:38

Sv: Gammal militäranläggning i växjö

Inlägg av weidmann »

ok då förstår jag.
Avståndet mellan portarna om dom nu hör ihop är väldigt stort knappt 500 meter räcker men man blir lite vilse efter att ha yrat runt i skogarna :)
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Inlägg av rhdf »

[quote=""LowAndSlow""]På satelitbilderna kan jag endast urskönja ett avlyst område i objektets direkta närhet. [/quote]
*host* eniro *harkel* utsikt ;)
Skriv svar