Ing1/Almnäs - Södertälje

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
SPR
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:36
Kontakt:

Ing1/Almnäs - Södertälje

Inlägg av SPR »

Någon mer som har varit här och har bilder eller berättelser att bjuda på?
Rätt så stort område, med mycket lämningar. Vi har varit där i omgångar. Upphörde 2005 som regemente.

http://spr.dinstudio.se/gallery1_19.html


/Johan
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Fina bilder, men jag måste säga att det gör lika ont i mig varje gång jag ser tomma kaserngårdar.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

Bor inte långt därifrån. Brukar öva offroad åkning med MCn där. Betydande ödemark att röra sig på. Har många bilder som jag skall lägga ut när jag får lite uppsorterat + någon uppladdnings sajt
Användarvisningsbild
SPR
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:36
Kontakt:

Inlägg av SPR »

Gött!

Japp, det är inte roligt att beskåda tomheten, jag låg själv där som vaktsoldat. Sista vaktlaget innan stängningen.
PeBe
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 11 nov 2008, 07:54

Sv: Ing1/Almnäs - Södertälje

Inlägg av PeBe »

Suck... Där har man jobbat, Swedint i slutet av 90 talet.
Sorgligt att se tycker jag!
Användarvisningsbild
SPR
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:36
Kontakt:

Inlägg av SPR »

[quote=""Ruins""]Ser ut som att de bla börjat riva en del gammalt längs med tågspåren, har sett en del aktivitet från tåget sista veckorna när jag passerat.[/quote]

Jasså, intressant! Det är ju motorområdet som ligger där. Tror bara det är en byggfirma som håller till där nu.

Här har ni Almnäs stationshus också, som brann upp förra året. Vi hann dit innan förödelsen.
http://spr.dinstudio.se/gallery1_58.html
Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

Det talas om att bl a anlägga ett område för motorsport men det är inte klart vad jag vet. Efter flera års (uppskattad) dvala börjar nu området vakna till liv och en del av de mycket omfattande verkstads ytorna är nu uthyrda till olika småföretag. Det har också grävts upp och lagts ned vad jag tror var fjärrvärme rör (kilometervis) under gamla banvallen vilket förstörde den för MC bruk. Dessa rör siktar väl ev på någon exploatering längre bort
Och banvallen går förbi stationshuset som faktiskt var i fint skick med som det verkade nylagt tak? Jag satt någon gång där inne och drack termoskaffe och åt ostsmörgås och om jag lät fantasin spela så kanske skulle tåget komma strax.

Så en dag hade ungjävlarna förstås bränt ned det
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Nostalgi. Hade exercis inför högvakten där, så några mil har det blivit på den kaserngården.
Användarvisningsbild
SPR
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:36
Kontakt:

Inlägg av SPR »

[quote=""baaz""]Nostalgi. Hade exercis inför högvakten där, så några mil har det blivit på den kaserngården.[/quote]

Härligt med lite personliga kopplingar, alltid roligt att höra. Jo det stämmer, taket var nylagt, man kan ju anta att det var för att bevara och evenuellt göra något åt stationshuset i framtiden. Verkligen fin byggnad!
Skriv svar