Luftbevakningstorn

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""CB Milton""]

Jag fick utbildning på LUFOR så sent som 1994 strax innan systemet utgick.

Jag har en LUFOR-karta över södra Sverige från 1950-talet i min ägo :) [/quote]

Nämen det säger du nu? Hörrudu, en kopp kaffe någon dag skulle väl inte sitta så illa va? Och kanske en kik på den där kartan? ;)
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""baaz""]Nämen det säger du nu? Hörrudu, en kopp kaffe någon dag skulle väl inte sitta så illa va? Och kanske en kik på den där kartan? ;) [/quote]

Det låter som en fika man skulle vilja deltaga i ;)
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""LowAndSlow""]Det låter som en fika man skulle vilja deltaga i ;) [/quote]

Bjussar inte CB så är ni välkomna till mig så länge kartan är med. ;)
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""CB Milton""]Nu varken jag får eller dricker kaffe så är det med den saken. Särskilt upphetsande är den inte. Södra och mellersta Sverige är bara indelat i olika rutnät med större vägar, järnvägar, landskapsgränser och orter av betydelse.

Men visst kan ni få se en kopia på den. :) [/quote]

Men jag dricker kaffe. Så jag har bestämt att vi ska fika och titta på kartan. :)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Ett LS-torn i Skåne:
http://www.pixbox.se/pic_show_id26881753.html

"Tipsaren" sa att det var runt 4 km från landsvägen... det var 10 km för lite.
Ett under att jag hittade den då den står på en kulle mitt ute i ingenstans och vägbeskrivningen inte stämde för 5 öre.

Används gissningsvis som älgtorn då det visade sig vara traktens populäraste byggnadsverk och dessutom hittade jag flera kulhål i plåten. -Jägare... dessa galningar.

Den där LS-kartan som jag nämnde tidigare i tråden kan vi nog glömma:
han som hade postat den på det andra forumet(där jag såg den) saknar själv tillstånd att använda den...
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""Saddam""]
Den där LS-kartan som jag nämnde tidigare i tråden kan vi nog glömma:
han som hade postat den på det andra forumet(där jag såg den) saknar själv tillstånd att använda den...[/quote]

Det var ju rackarns. Men tack för lite bilder på ett fint LS-torn.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""baaz""]Det var ju rackarns. Men tack för lite bilder på ett fint LS-torn.[/quote]

Den var inte så exakt heller, man såg ungefär i vilken by de har funnits i...
Skalan var sådär.

T.ex. så såg man att det har stått en på Hanö, men var exakt gick inte att utläsa... men jag har varit på Hanö flera gånger och aldrig sett ett LS-torn där så den är nog borta.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Ibland kan betongfundamentet vara kvar även om själva tornet är borta. På de platser jag varit har tornet helt enkelt stått på den högsta punkten i grannskapet och har då inte varit så svårt att lokalisera.

Innan avveckling av dessa torn ska aktuella markägare ha tillfrågats om de ville ha dem eller ej. Så ägare till kvarvarande torn är alltså den lokala markägaren. Möjligen kan detta skilja sig i vissa fall.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Ibland kan betongfundamentet vara kvar även om själva tornet är borta. På de platser jag varit har tornet helt enkelt stått på den högsta punkten i grannskapet och har då inte varit så svårt att lokalisera.

Innan avveckling av dessa torn ska aktuella markägare ha tillfrågats om de ville ha dem eller ej. Så ägare till kvarvarande torn är alltså den lokala markägaren. Möjligen kan detta skilja sig i vissa fall.[/quote]

Ja precis, fundamenten kan finnas kvar...

Det fungerade likadant när de gamla värnen i Per-Albin-linjen skulle plomberas:
man frågade först markägaren ifall de ville ta över den, om inte... då revs eller plomberades den.
Skriv svar