Luftbevakningstorn

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Ragnar Svedje""]För några veckor sedan var jag uppe i norra Dalarna och härjade runt lite. Vad fick jag då se när jag tagit mig upp på toppen av ett berg om inte ett luftbevakningstorn i välbevarat skick. Till min stora lycka var det inte heller låst så jag tog tillfället i akt och klättrade upp, det var då ingen dålig utsikt där inte.
Tyvärr hade jag inte någon kamera med mig......

Fråga: Cirka 50 meter från tornet står det en liten byggnad (rödmålad), har den något funktionellt samband med tornet?
Jag kan tänka mig att det hade varit trevligt att kunna vistas i den mellan sina pass då det inte finns mycket till vegetation till skydd på berget. Nuförtiden används byggnaden som raststuga av den lokala skoterklubben.

I och med att tornet dels är så välbevarat och dels olåst så tänker jag låta bli att skriva exakt var det står. Den som vill veta kan ju alltid skicka ett PM.....[/quote]

Var det en sån här barack?

Bild

Fler bilder på min pixboxsida.
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""Saddam""]Det var troligtvis manskapsbaracken du fann, de innehöll i stort sett bara bäddar, en kamin och telefon. De ska vara ovanliga nuförtiden, de flesta är nämligen rivna.[/quote]

Den beskrivningen stämmer bra in.

[quote=""albin""]Var det en sån här barack?

Bild

Fler bilder på min pixboxsida.[/quote]

Nope, den jag hittade var betydligt mindre, som en friggebod ungefär
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""Elfground""]Tror att det står ett LS-torn i Falun.
Håller ni på med geocaching så finns det en cache vid ett sånt här torn.

Kolla http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=39dbf4c5-1986-41c4-98cf-b63c76bcef55

Edit: För den som är lite äventyrlig kan man även komma in via en öppning en bit upp på tornet, men det kräver rep eller hög stege :) [/quote]

Du tänker nog isf på detta torn. Det står på en hög höjd i Falun.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1179143_page0.html
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

I helgen besöktes ett av tornen huricane4 tipsat mig om, oj oj oj vilken upplevelse. Den svajade lite och allt trä var murket, han hade varnat mig om skicket men ändå skulle jag upp där... ibland tänker man "-är jag helt djävla dum i huvudet!?" om mig själv... :D Nu senast där uppe i tornet.

Bilder kommer så fort jag får tummen ur, har halva sommarens bilder på två olika hårddiskar men de har en konstig förmåga att stanna där och inte dyka upp på nätet.

Snubblade över detta torn när jag slösurfade senast:
Vitberget, några mil utanför Skellefteå

Är det bara ett vanligt brandtorn eller användes det även som luftbevakningstorn?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
((UNDERGROUND))
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 27 aug 2010, 15:11

Inlägg av ((UNDERGROUND)) »

Finns det torn som har korg (eller vad det heter) gjord i glasfiber? var uppe i en när jag var liten och har för mig att den var gjord i grön glasfiber, den är borta nu så jag kan inte kolla.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Jag har inte sett ett torn i glasfiber ännu, det betyder inte att de aldrig tillverkats men det hade varit kul att se en bild föreställande en sådan.

Någon sen modell(då glasfiber inte var så vanligt förr i tiden)? :D
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
((UNDERGROUND))
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 27 aug 2010, 15:11

Inlägg av ((UNDERGROUND)) »

Det är nog mitt minne som sviker.Är det okej om man visar på karta var två torn har stått?
Senast redigerad av 1 ((UNDERGROUND)), redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""((UNDERGROUND))""]Det är nog mitt minne som sviker.Är det okej om man visar på karta var två torn har stått?[/quote]

Om de inte ens finns kvar och inget annat värdefullt som inte ska ha vandaler hos sig finns på platsen så ser jag inga hinder alls för att ge ut positionen. :)
((UNDERGROUND))
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 27 aug 2010, 15:11

Inlägg av ((UNDERGROUND)) »

Okej den som jag klättrade upp i när jag var liten var här. http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&m ... %3C/pts%3E

Vi som är lite äldre har nog sett den här för den var vid gamla E4.Är inte hundra på att det var det här berget men i alla fall till 95%. http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&m ... %3C/pts%3E
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Välkomna upp! Bilderna är från Augusti 2010, vi befinner oss någonstans i Småland.
Bild

[ Länk till albumet ]
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar