Luftbevakningstorn

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Törnpil""]Hmmz tror jag vet vilket det är, ligger på Kvarnberget i Falun ca 100meter ifrån sjön Tisken.


http://pininthemap.com/8333f1b317c0a8970[/quote]
Det är ett luftvärnstorn, alltså ett torn byggt för en luftvärnskanon.
Ovanliga idag men de fanns överallt i Sverige förr i tiden.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Stardust
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 25 sep 2009, 13:38

Inlägg av Stardust »

[quote=""Saddam""]Används gissningsvis som älgtorn då det visade sig vara traktens populäraste byggnadsverk och dessutom hittade jag flera kulhål i plåten. -Jägare... dessa galningar.[/quote]

Vi skjuter inte på VARANDRA ute i älskogen stolpskott. :p

Anyhow, om någon bor i norrbottenstrakten kan ni besöka flygmuseet på f21, där finns kartor på vart tornen med tillhörande lfc fanns, man kan se hur korgarna såg ut, och klättra upp i ett riktigt sådant torn (dock inte orginalhögt).

Sen kan man även få se hur rapporteringen gick till ifrån tornen. Det var ju en vanlig telelina men det är ganska kul att se hur underhållet gick till och hur knappsatsen såg ut. Ingen av er som funderat över vad den lilla plastbiten som ser ut som en kotte är till för, i de få torn där den finns kvar dvs? ;)
Användarvisningsbild
Ulse74
Inlägg: 315
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 06:21
Kontakt:

Inlägg av Ulse74 »

Saddam vet nog vad detta är för torn. Det finns några få mil sydväst om Hultsfred.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Ulse74""]Saddam vet nog vad detta är för torn. Det finns några få mil sydväst om Hultsfred.[/quote]
Yes, känner igen den. Har dock inte varit där än... borde kanske skynda på(om man tänker på senaste tidens händelser)?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""CB Milton""]Det kan ha med att göra ev. den reservflygbas som finns kvar i skogarna kring Hultsfred.[/quote]
Näe denna är äldre... ett brandtorn som blev luftbevakningstorn under kriget.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Cuba
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 18:24

Inlägg av Cuba »

[quote=""CB Milton""]Det kan ha med att göra ev. den reservflygbas som finns kvar i skogarna kring Hultsfred.[/quote]

Reservbasen är att betrakta som övergiven också. Personal, utrustning, planering, rubbet, är borta. Det som är kvar är asfalten. Än så länge....
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Cuba""]Reservbasen är att betrakta som övergiven också. Personal, utrustning, planering, rubbet, är borta. Det som är kvar är asfalten. Än så länge....[/quote]
Reservvägbaser, flygbaser och liknande tillhör utgången organisation, det finns bara en handfull sådana anläggningar som flygvapnet håller koll på idag.

Gripen är inget skitplan utan den är faktiskt byggd för att klara av dåliga landsvägar men enligt den kunniga grabbarna på fortforum så krävs det mycket idag för att man ska få använda t.ex. en flygraka idag p.g.a. de konstiga reglerna med banklassning(och liknande pappersarbeten) ... det är ett av skälen till att man inte använder dessa idag.

-----

Känner någon till fler LS-torn i Blekinge än de som redan avhandlats i denna tråd???
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Finns ett fint torn i Oltorp någon km utanför Kvänum. Tror man pratat om att göra det tillgängligt. Ytterliggare nån km bort låg ett krigsflygfält under kriget. Nu igenplöjt men för åtminstone några år sedan fanns någon förrådsbyggnad kvar
Skriv svar