Stenebo Storgruva

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Stenebo Storgruva

Inlägg av albin »

Hittade ett gammalt repigt negativ från en gruva i Uknadalen i nordöstra Småland. Till skillnad från de flesta andra nedlagda gruvor i trakten finns här en stollgång (sidogång) som tillkom åren 1760-1777 genom främst tillmakning. Den 85 m långa gången leder in till ett rum invid det S-formade huvudschaktet. Rummet inrymde ett hästdrivet uppfodringsverket och utmed schaktet finns en del kättingar och krokar. Ganska imponerande.

http://www.pixbox.se/pic_show_id27066846.html

Info hämtat från: http://brukskultur.atvidaberg.se/ekomus ... tenebo.htm
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Intressant info. Det ser ut att vara skaplig takhöjd i gången. Rätt imponerande ändå med tanke på dåtidens brytmetoder.

Hm, kanske skulle börja intressera mig för gruvor. Verkar onekligen spännande.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Är det överhuvudtaget någon som tidigare varit inne i Yggers grotta och bekräftat att det verkligen finns en kammare därinne... och isåfall, igenom den nuvarande öppningen som är på bilden..? eller har det funnits någon annan ingång..? eller har något gjort att öppningen så att säga fallit ihop..?
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Osprey""]Är det överhuvudtaget någon som tidigare varit inne i Yggers grotta och bekräftat att det verkligen finns en kammare därinne... och isåfall, igenom den nuvarande öppningen som är på bilden..? eller har det funnits någon annan ingång..? eller har något gjort att öppningen så att säga fallit ihop..?[/quote]

Gjorde mitt specialarbete i gymnasiet om grottan, där vi försökte komma bekräfta om nämnda inre kammare finns. Undersökningen gick även ut på att utreda vem Ygger var. Sannolikt finns en inre kammare med ingång via en trång gång från den yttre kammaren (den innanför ingången på bilden). På senare år har jag fått bekräftat att det faktist levt en man fredlös i just denna skog, men han hette Anders Larsson, som fick fly efter att ha dräpt en dansk skomakare år 1639. Först 1644 kunde han föras till tings, efter att upprepade rymt och med stöd från ortsbefolkningen hållt sig gömd i skogarna.

Specialarbetet resulterade i en 25 min lång film. Vi pratar om att dra ihop en ny expedition nån helg i sommar. Webbkamera och laptop kanske kan spara en del grävarbete.
Skriv svar