Yggers grotta

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Sv: Yggers grotta

Inlägg av rhdf »

en liten tanke bara
De här stenarna som ligger ivägen, om de inte rullat(s) in i grottan så torde de "tillhöra" grottan och således ge em hänvisning till hur stor grottan är/har varit.

Om de rullat(s) in under årens lopp så borde det vara enklast att gräva dem fria och sen rulla ut dem (om det finns plats för att komma åt med spett vill säga)
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""rhdf""]en liten tanke bara
De här stenarna som ligger ivägen, om de inte rullat(s) in i grottan så torde de "tillhöra" grottan och således ge em hänvisning till hur stor grottan är/har varit.

Om de rullat(s) in under årens lopp så borde det vara enklast att gräva dem fria och sen rulla ut dem (om det finns plats för att komma åt med spett vill säga)[/quote]

Stenarna är nedfallna från taket, somliga relativt modernt (max 100 år) med tanke på hur ytligt de legat. Övriga stenar har grävts fram och spett har används för att få upp dem till ingången. Tyvärr är ett par för stora för att få ut, varför vi har för avsikt att slå sönder dem.

Dessvärre kan jag meddela att skogsförvaltaren visst inte nöjer sig med Länsstyrelsens positiva utlåtande och vid närmare efterforskning är det Skogsstyrelsen som är tillsynsmyndighet rörande övriga kulturhistoriska lämningar. Nu råkar jag ha en bekant där, som ska prata med deras arkeolog senare i veckan. Trisst bara med förvaltarens genomgående negativa inställning.
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Sv: Yggers grotta

Inlägg av rhdf »

ah, den förklaringen på stenarnas ursprung förbisåg jag såklart ;)

men vad de skall hålla på o krångla då
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""CB Milton""]Ska du spräcka sten, använd snigeldynamit[/quote]

Nja, det blir lite väl omständigt även om själva spräckandet överträffar allt annat. Får nog bli storsläggan trots allt. Den förra vi hade med var lite väl vek:

Bild
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Idag pratade jag med Skogsstyrelsens arkeolog, som i princip skrattade åt förvaltarens överspelade reaktion. Även om arkeologen inte har något emot att vi gräver så måste vi få ett formellt intyg, som kan utfärdas först då deras jurister och chef granskat fallet. Efter semestrarna ska arkeologen, förvaltaren och jag ut till grottan så först i slutet av augusti lär vi kunna fortsätta gräva.
Användarvisningsbild
Alien
Inlägg: 169
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 04:32

Inlägg av Alien »

Hur har det fortskridit nu ?
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Till våren kanske...
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Alien""]Hur har det fortskridit nu ?[/quote]

Ägaren, förvaltaren, arkeologen och jag har besökt platsen. För de tre förstnämnda var det första gången, och alla slogs av hur oanspråkslös den yttre kammaren är.

Arkeologen tyckte i princip att vi kan gräva bäst vi vill, men det är ju markägaren som har sista ordet. Eftersom det nu måste gå den juridiska vägen så måste ett tillstånd om utgrävning vid Övrig kulturhistorisk lämning utfärdas. Detta har aldrig skett förut, så fallet blir vägledande. I princip begår alla hembygdsföreningar samma lagbrott när de restaurerar gamla husgrunder o.dyl.

Så först när skogsstyrelsens jurister granskat ärendet, och i första hand ansvarsfrågan på uppdrag av ägaren, så ska sistnämnde ta ställning till huruvida vi får fortsätta. Arkeologen å sin sida tyckte inte vi behövde bära tillbaka de spadar och hinkar vi lämnat i grottan, men rekomenderade oss inofficiellt att gräva i en annan mer spännande grotta utan krångliga markägare.

Så, som Huliganen säger. Kanske till våren.
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

Skulle inte ägarinnan från huvudstaden gå med på ett arrende av bergknallen i nåt år? Kan väl inte bli tal om mer än ett par hundringar... :rolleyes:

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Skriv svar