Yggers grotta

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Colarain
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 19:52
Kontakt:

Inlägg av Colarain »

[quote=""albin""]Av alla otillgängliga och i vissa fall otillåtna platser som besökts är detta första det blivit problem med markägaren.

Någon som är duktig på juridik??

Fortsättning följer, sanningen om den inre kammaren ska fram!

Bild

Fler bilder här: http://www.pixbox.se/alb_show_id1081141_page0.html[/quote]

Prata med Ulse74 han verkar kunna prata sig in överallt. :D
Att flyga är konsten att kunna kasta sig till marken och missa
http://colarain.pixbox.se
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""albin""]Av alla otillgängliga och i vissa fall otillåtna platser som besökts är detta första det blivit problem med markägaren.

Men framtiden kom snabbare än väntat när skogsförvaltaren på omvägar lycklats få tag på oss över telefon. Med ordalag som egenmäktigt förfarande undrar han vad vi håller på med. Där ligger bollen för stunden och imorrn fortsätter disskussionerna med honom.

Någon som är duktig på juridik??

Fortsättning följer, sanningen om den inre kammaren ska fram!

[/quote]

Ja du, här ligger du nog i underläge är jag rädd. Du har ingen som helst rätt att göra åverkan på annans mark och markägaren har nog helt rätt i rubriceringar som "egenmäktigt förfarande". Allemansrätten inskränker sig endast till nyttjande som inte lämnar någon åverkan alls, minsta påvisbar åverkan kan faktiskt få länsstyrelsen att gå på markägarens linje.
Jag skulle rekommendera en oerhört ödmjuk hållning gentemot markägaren och med en stor nypa tur väcka hans nyfikenhet för att få fortsätta utforskandet.
Annars kan det nog gå ganska illa.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Grishnac""]Ja du, här ligger du nog i underläge är jag rädd. Du har ingen som helst rätt att göra åverkan på annans mark och markägaren har nog helt rätt i rubriceringar som "egenmäktigt förfarande". Allemansrätten inskränker sig endast till nyttjande som inte lämnar någon åverkan alls, minsta påvisbar åverkan kan faktiskt få länsstyrelsen att gå på markägarens linje.
Jag skulle rekommendera en oerhört ödmjuk hållning gentemot markägaren och med en stor nypa tur väcka hans nyfikenhet för att få fortsätta utforskandet.
Annars kan det nog gå ganska illa.[/quote]

Tack och lov har jag hållt på den linjen fullt ut och det tycks funka. Pratade nyss med förvaltaren som nu fått klartecken från ägarinnan, en kvinna i huvudstaden som aldrig satt sin fot på platsen, så fortsatt grävning är att vänta. Förutsättningen är bara att vi inte bryter mot lagen för eventuellt skydd. Får utreda detta med med en bekant på Skogsstyrelsen.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Colarain""]Prata med Ulse74 han verkar kunna prata sig in överallt. :D [/quote]

Nu lyckades vi lösa det ändå och slipper större problem. Men förvaltaren nämnde att de var bra nära att göra en anmälan igår, innan han fick tag på mig. Inte helt lämpligt att vi satt upp skylten "Risk för ras. Obehöriga äga ej tillträde. Länsstyrelsen". Men efter dagens samtal med förvaltaren tyckte jag mig höra ett svagt skratt när skylten åter nämndes, så saker kan vända fort.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""albin""]Tack och lov har jag hållt på den linjen fullt ut och det tycks funka. Pratade nyss med förvaltaren som nu fått klartecken från ägarinnan, en kvinna i huvudstaden som aldrig satt sin fot på platsen, så fortsatt grävning är att vänta. Förutsättningen är bara att vi inte bryter mot lagen för eventuellt skydd. Får utreda detta med med en bekant på Skogsstyrelsen.[/quote]

Vad ni BÖR göra innan något annat är att kolla upp med Riksantikvarieämbetet (RAÄ) och söka igenom deras fornsök för att ta reda på om det föreligger något fornlämningsskydd på platsen - om det är fallet så får man inte bete sig hur som helst där oavsett vad markägaren säger.
Ni kan gå in på webbplatsen och söka på platsen på den här länken:

http://www.raa.se/cms/fornsok/start.html

Men, för att vara helt säkra så är det Länsstyrelsen som ni skall kontakta för att se om det finns skyddade lämningar. Andra instanser har inte alls koll på sådant och det finns otaliga dispyter mellan länsstyrelsen och skogsvårdsstyrelsen där man i skogsbruket totalt förstört otaliga fornlämningar.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Grishnac""]Vad ni BÖR göra innan något annat är att kolla upp med Riksantikvarieämbetet (RAÄ) och söka igenom deras fornsök för att ta reda på om det föreligger något fornlämningsskydd på platsen - om det är fallet så får man inte bete sig hur som helst där oavsett vad markägaren säger.
Ni kan gå in på webbplatsen och söka på platsen på den här länken:

http://www.raa.se/cms/fornsok/start.html

Men, för att vara helt säkra så är det Länsstyrelsen som ni skall kontakta för att se om det finns skyddade lämningar. Andra instanser har inte alls koll på sådant och det finns otaliga dispyter mellan länsstyrelsen och skogsvårdsstyrelsen där man i skogsbruket totalt förstört otaliga fornlämningar.[/quote]

Gick på högsta hönset direkt och pratade med länsantikvarien. Efter lite skrivelser ska vi sannolikt ha vårt tillstånd (som någon nämnt tidigare i denna tråd...) Det faktum att det var hembygdsföreningen som upptäckte grottan och står som indirekt uppgiftslämnare till posten i fornminnesregistret får man hoppas underlättar. Är rätt aktiv i nämnda förening och menar på att vårt arbete tar vid där våra föregångarna slutade på 1960-talet.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""albin""]Gick på högsta hönset direkt och pratade med länsantikvarien. Efter lite skrivelser ska vi sannolikt ha vårt tillstånd (som någon nämnt tidigare i denna tråd...) Det faktum att det var hembygdsföreningen som upptäckte grottan och står som indirekt uppgiftslämnare till posten i fornminnesregistret får man hoppas underlättar. Är rätt aktiv i nämnda förening och menar på att vårt arbete tar vid där våra föregångarna slutade på 1960-talet.[/quote]

Nja, länsantikvarien är inte högsta hönset. Länsantikvarien gör jobb på uppdrag av Länsstyrelsen. Länsstyrelsen fattar besluten och är den överordnade myndigheten - länsantikvarien gör bara som länsstyrelsen säger och har oftast en sakkunnig åsikt i frågor som rör olika saker som t.ex bidrag till renoveringar och underhåll av fornlämningar och dylikt.
Jag tror det kan bli lite klurigt när man vill göra en utgrävning utan någon arkeologisk utbildning eller utgrävningsplan. Dom vill nog gärna att utgrävningar följer en standardiserad mall för att kunna dokumentera eventuella fynd.
Men det skall bli väldigt intressant att ta del av utslaget, jag hade själv ett par järnåldersgravar på min förra tomt som jag hade varit sugen på att gräva lite grann på.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Grishnac""]Nja, länsantikvarien är inte högsta hönset. Länsantikvarien gör jobb på uppdrag av Länsstyrelsen. Länsstyrelsen fattar besluten och är den överordnade myndigheten - länsantikvarien gör bara som länsstyrelsen säger och har oftast en sakkunnig åsikt i frågor som rör olika saker som t.ex bidrag till renoveringar och underhåll av fornlämningar och dylikt.
Jag tror det kan bli lite klurigt när man vill göra en utgrävning utan någon arkeologisk utbildning eller utgrävningsplan. Dom vill nog gärna att utgrävningar följer en standardiserad mall för att kunna dokumentera eventuella fynd.
Men det skall bli väldigt intressant att ta del av utslaget, jag hade själv ett par järnåldersgravar på min förra tomt som jag hade varit sugen på att gräva lite grann på.[/quote]

Åkej, så bra koll har jag.. Valde ändå den vägen eftersom jag träffat länsantikvarien några gånger i samband med arbeten. Grottan ÄR med i fornminnesregistret och klassas som Övrigt kulturhistorisk lämning, så hårddrar man det har vi begått lagbrott. Klassningen beror å andra sidan på att platsen har tradition, en sägen som nedtecknats av den hembygdsförening jag är aktiv i.

Mina föregångare gjorde inventeringar och ska även ha varit inne i den inre kammaren under första delen av 1900-talet. Sista dokumenterade besöket, vid grottan, innan vi drog igång 2001, skedde 1966 och dessa uppgifter publicerades i tryck, vilka finns med som referens till uppgifterna i fornminnesregistret. Där står för övrigt "Avsaknad av lampa gjorde att vidare undersökning ej kunde genomföras".

Så utan ideella krafter hade grottan inte varit fornminnesklassad, vilket nu alltså kan motverka fortsatt arbete.
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Sv: Yggers grotta

Inlägg av rhdf »

nu är jag inte 100 här, men bara för att nånting finns med i fornminnesregistret så behöver det inte betyda att det ÄR ett fornminne tex finns det flertalet moderna "bunkrar" som legat i närheten av fornminnen registrerade, troligen för att man inte skall behöva fundera på den där extra kullen om 150 år. Grottan är ju klassad som övrig kulturhistorisk lämning, i den kategorin brukar man väl hitta både det ena och det andra, tex gamla vägar, fångstgropar, stenmurar, moderna husgrunder mm mm

Sen verkar den ju fått "fornminnesstatus" pga av som jag fårstår det, rena rykten om att den en gång skulle varit bebodd.

Detta skulle ju innebära att jag själv varit delaktig i ett lagbrott då jag medverkat vid en "utgrävning" och rekonstruktion av en kolarkoja (som också är märkt som "kulturhistorisk lämning")
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Sv: Yggers grotta

Inlägg av FRH »

http://www.pixbox.se/pic_show_id28111555.html
Den herren ser oerhört soft ut!

Mitt förslag är att förklara syftet med utgrävningen, och visa att det är ett seriöst projekt. Att det inte bara är ett "pojkstreck," som han/hon antagligen förutsätter.
Skriv svar