Yggers grotta

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Yggers grotta

Inlägg av albin »

Yggers grotta är en liten blockgrotta, belägen i sydöstra Östergötland. För de ytterst få som hittat dit ter sig ingången och den lilla kammaren tämligen oanspråkslös. Liksom de flesta andra grottor har platsen en dramstisk historia som knappast har mycket sanning i sig. Den fredlöse Ygger ska ha levt i hålrummet i "sju långa och kvalfyllda år" efter att ha dräpt sin rival.

Någon Ygger finns inte att belägga historiskt, däremot en fd knekt vid namn Anders Larsson, som efter att ha dräpt en skomakare 1639 vistades som fredlös tills han kunde ställas inför rätta 1644. Den inre kammare som nämns i vissa sammanhang försökte jag och mina vänner undersöka närmre för ett 10-tal år sedan. Vi fann en del utrymmen men mycket låg takhöjd som ingen vågade åla sig in i.

Funderar på att dra ihop en ny liten expedition över en helg i sommar för att, så att säga, gå på djupet en gång för alla. Hör gärna av er om ni är intresserade!

Bild
Senast redigerad av 1 albin, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""albin""]Yggers grotta är en liten blockgrotta, belägen i sydöstra Östergötland. För de ytterst få som hittat dit ter sig ingången och den lilla kammaren tämligen oanspråkslös. Liksom de flesta andra grottor har platsen en dramstisk historia som knappast har mycket sanning i sig. Den fredlöse Ygger ska ha levt i hålrummet i "sju långa och kvalfyllda år" efter att ha dräpt sin rival.

Någon Ygger finns inte att belägga historiskt, däremot en fd knekt vid namn Anders Larsson, som efter att ha dräpt en skomakare 1639 vistades som fredlös tills han kunde ställas inför rätta 1644. Den inre kammare som nämns i vissa sammanhang försökte jag och mina vänner undersöka närmre för ett 10-tal år sedan. Vi fann en del utrymmen men mycket låg takhöjd som ingen vågade åla sig in i.

Funderar på att dra ihop en ny liten expedition över en helg i sommar för att, så att säga, gå på djupet en gång för alla. Hör gärna av er om ni är intresserade!

Bild[/quote]



Tag gärna med en metalldetektor och se om det går att hitta några föremål.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Grishnac""]Tag gärna med en metalldetektor och se om det går att hitta några föremål.[/quote]

Räcker det med en sån liten billig som egentligen mer är till för att hitta ledningar i väggar till ett sånt uppdrag?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""mopedhuligan""]Räcker det med en sån liten billig som egentligen mer är till för att hitta ledningar i väggar till ett sånt uppdrag?[/quote]

Nej egentligen inte, dom är väldigt dåliga till sådant. Men Hobbex bland annat har en väldigt billig detektor som faktiskt fungerar ganska bra med lite övning - inte som en riktig dyr modell förstås men för priset är det helt okej.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

Jag tar med spett och spade :)
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""Grishnac""]Nej egentligen inte, dom är väldigt dåliga till sådant. Men Hobbex bland annat har en väldigt billig detektor som faktiskt fungerar ganska bra med lite övning - inte som en riktig dyr modell förstås men för priset är det helt okej.[/quote]

Syftar du på CS150?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Frohike""]Syftar du på CS150?[/quote]

Jupp, den är absolut inget en erfaren letare skulle ta i med tång men för en amatör fungerar den hjälpligt. Men den kräver ganska mycket tålamod och en hel del överseende eftersom inställningarna inte riktigt motsvarar verkligheten.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""Grishnac""]Jupp, den är absolut inget en erfaren letare skulle ta i med tång men för en amatör fungerar den hjälpligt. Men den kräver ganska mycket tålamod och en hel del överseende eftersom inställningarna inte riktigt motsvarar verkligheten.[/quote]
Okej, du har nog större koll än jag. Jag har nämligen ingen alls :)

Kan meddela att den finns för 100 kr mindre på Kjell & Co.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

All användning kräver väl förvisso tillstånd av länsstyrelsen också ;)
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Amanite""]All användning kräver väl förvisso tillstånd av länsstyrelsen också ;) [/quote]

Likaså är det ett brott att klättra över staket :rolleyes:
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Skriv svar