Tuna-Hästberg gruvsamhälle.

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
snoken
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av snoken »

[quote=""Faniskogen""]Det verkar ju ändå som att de har lagt ned en hel del pengar på projektet? Så om 3500 kr är för en hel grupp så tycker jag inte att det verkar vara så farligt alls.
Klart godast om det är gratis. Men frågan är väl om man ens själv skulle varit villig att göra ett sådant arbete för att sedan bjuda på allt gratis?[/quote]

Nej det är inte mycket pengar för en grupp, men jag är emot principen att ta något allmänt i beslag, bygga till något på fritiden (för det är trots allt deras hobby, och dem gjorde inte trappan för att få profit på den), och sedan ta betalt för liksinnade att besöka den. Jag som besökt den gruvan många gånger innan dem blockerade schaktet, varför ska jag helt plötsligt börja betala 3500 kr för att betala deras bensin från Stockholm? Varfår får jag inte ta med min egen klätterutrustning och gå in gratis som alltid?

Så jag kommer fortsätta ta mig ner de vägar jag själv väljer, och det är deras ekonomiska förlust om dem låser igen någon av de andra öppningarna i dagbrotten. Det gynnar dem att ha öppet alternativa vägar in, då vi som inte vill ha en guidning eller använda trappan kan utforska i vår egen takt och på egna villkor. Trappan och betalningen kan Baggbodykarna fortsätta prångla på blekfeta nollåttor som vill ha en annorlunda upplevelse i en av Svergies absolut mäktigaste gruvor.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""snoken""]Nej det är inte mycket pengar för en grupp, men jag är emot principen att ta något allmänt i beslag, bygga till något på fritiden (för det är trots allt deras hobby, och dem gjorde inte trappan för att få profit på den), och sedan ta betalt för liksinnade att besöka den. Jag som besökt den gruvan många gånger innan dem blockerade schaktet, varför ska jag helt plötsligt börja betala 3500 kr för att betala deras bensin från Stockholm? Varfår får jag inte ta med min egen klätterutrustning och gå in gratis som alltid?

Så jag kommer fortsätta ta mig ner de vägar jag själv väljer, och det är deras ekonomiska förlust om dem låser igen någon av de andra öppningarna i dagbrotten. Det gynnar dem att ha öppet alternativa vägar in, då vi som inte vill ha en guidning eller använda trappan kan utforska i vår egen takt och på egna villkor. Trappan och betalningen kan Baggbodykarna fortsätta prångla på blekfeta nollåttor som vill ha en annorlunda upplevelse i en av Svergies absolut mäktigaste gruvor.[/quote]

Är de verkligen så hårda nu? Jag har inte snackat med dem efter äventyrsgruvan kom igång på riktigt. Ju mer tillrättalagt det blir desto mer pengar blir det inblandat och högre säkerhet blir intressant då ansvaret på sitt sätt ökar. Av den anledning kan jag förstå hur de agerar men mycket tråkigt om de då stryper alla besökare som själva har kunnandet.

Förut fick man också betala både om man dyker eller bara utforskar och går ner en vanlig dykhelg, men det var en hundralapp vilket jag tycker är ok som ideel förening. En annan sak är om man kommer dit och någon måste dit för att låsa upp och guida helt privat, då förstår jag att det kostar. Kanske blir det svårt att urskilja vilka som kan utforska själva och vilka som inte kan? Det vore intressant att få ett bra svar på det..
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
snoken
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av snoken »

[quote=""kristofer""]Är de verkligen så hårda nu? Jag har inte snackat med dem efter äventyrsgruvan kom igång på riktigt. Ju mer tillrättalagt det blir desto mer pengar blir det inblandat och högre säkerhet blir intressant då ansvaret på sitt sätt ökar. Av den anledning kan jag förstå hur de agerar men mycket tråkigt om de då stryper alla besökare som själva har kunnandet.

Förut fick man också betala både om man dyker eller bara utforskar och går ner en vanlig dykhelg, men det var en hundralapp vilket jag tycker är ok som ideel förening. En annan sak är om man kommer dit och någon måste dit för att låsa upp och guida helt privat, då förstår jag att det kostar. Kanske blir det svårt att urskilja vilka som kan utforska själva och vilka som inte kan? Det vore intressant att få ett bra svar på det..[/quote]

Ja, jag vill gärna ha ett svar. Men jag ringde faktiskt till de telefonnummer som står på hemsidan för äventyrsgruvan söndagen efter midsommar för att prata med dem, men helt utan svar på hela dagen. Visst, midsommar är en högtid i Sverige men det visade sig att dem faktiskt hade en visning just den dagen.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""snoken""]Ja, jag vill gärna ha ett svar. Men jag ringde faktiskt till de telefonnummer som står på hemsidan för äventyrsgruvan söndagen efter midsommar för att prata med dem, men helt utan svar på hela dagen. Visst, midsommar är en högtid i Sverige men det visade sig att dem faktiskt hade en visning just den dagen.[/quote]

Ja det är verkligen högintressant, ska se om jag kan få nå svar.. Fakta är ju att ingen av de som varit ner tidigare eller har gruvvana vill gå med i en styrd klunga för att sedan komma upp till ytan igen utan möjlighet till egna äventyr.
Det vore ju idioti att stänga ute dessa entusiaster genom att lägga på en saftig avgift. Mer troligt är väl att man får bevisa sin kunskap och komma dit på en helg då aktivitet råder i form av dykning. Vi får se vad vi kan få för svar, risken är ju att säkerheten blivit så viktig att någon alltid måste vara med rent formellt.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
snoken
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av snoken »

[quote=""kristofer""]Ja det är verkligen högintressant, ska se om jag kan få nå svar.. Fakta är ju att ingen av de som varit ner tidigare eller har gruvvana vill gå med i en styrd klunga för att sedan komma upp till ytan igen utan möjlighet till egna äventyr.
Det vore ju idioti att stänga ute dessa entusiaster genom att lägga på en saftig avgift. Mer troligt är väl att man får bevisa sin kunskap och komma dit på en helg då aktivitet råder i form av dykning. Vi får se vad vi kan få för svar, risken är ju att säkerheten blivit så viktig att någon alltid måste vara med rent formellt.[/quote]

Om så är fallet, så skiljer sig inte Tuna Hästberg i mina ögon från att ta sig in i ett stängt Sanatorium, pappersbruk osv, på ett snyggt sätt. Det finns alltid ägare till de ställen vi på detta forum tar oss in på, och ibland sker inträdet genom olaga intrång. Det verkar som att man blir stämplad kriminell, när det i själva verket är Baggbodykarna som orsakat osämjan.

(Förbehåller mig rätten att ta tillbaka delen om osämja, om någon från Baggbodykarna kan komma och i positiva ordalag klargöra vad som gäller från deras sida)
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

Gruvan drivs väl inte längre av enbart Baggbodykarna. I och med att Äventyrsgruvan startade är väl fler inblandade. På Äventyrsgruvans hemsida står:

"De som arbetar i denna organisation som skall driva gruvan kommer från Baggbodykarna, Tuna Hästbergs Hembygdsförening, Borlänge kommun och Dalarnas museum. Organisationen är en ekonomisk förening."

Fyra organisationer inblandade alltså, varav några är myndigheter. Skyll inte bara på Baggbodykarna.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
snoken
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av snoken »

[quote=""Rutger""]Gruvan drivs väl inte längre av enbart Baggbodykarna. I och med att Äventyrsgruvan startade är väl fler inblandade. På Äventyrsgruvans hemsida står:

"De som arbetar i denna organisation som skall driva gruvan kommer från Baggbodykarna, Tuna Hästbergs Hembygdsförening, Borlänge kommun och Dalarnas museum. Organisationen är en ekonomisk förening."

Fyra organisationer inblandade alltså, varav några är myndigheter. Skyll inte bara på Baggbodykarna.[/quote]

Jo, jag vet att det finns fler intressenter bakom det här projektet. Men ingen kommer ifrån att Baggbodykarna är de som aktivt styr skutan. Dem kan mycket väl lämna en liten, undangömd ort öppen (inom stängsel, så att alla säkerhetsföreskrifter följs) där vi "andra" kan ta oss in.

Det är lite som Kleva gruva i Småland. Den är stängd och låst på markplan men det är inga problem att ta sig in m.h.a repellering i de öppna schakten.
Helvin
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 23 maj 2011, 07:45

Inlägg av Helvin »

De har stängt vägen till trappen som de själva bekostat och som leder till det dyk högkvarter med pentry, rum för gaspåfyllning etc. som dom själva har byggt och bekostat. Jag förstår mycket väl att de vill skydda det.

Men det är bara en liten, liten yta av gruvan. Övriga ingångar är fortfarande öppna och tillgängliga för de som vill klättra omkring bland gruvorter, avgrunder och vattenfyllda gruvhål på egen risk. Dom har utforskat stora delar av gruvan och vet vart man kan vandra, klättra och fira sej utan att riskera livet, och vill man ha deras hjälp att hitta in och ut levande igen så kostar det någon krona.

Jag ska snart dit med ett gäng kompisar och arbetskamrater och vi betalar då 300:-/person. Då ingår all säkerhetsutrustning såsom tex. hjälm med bra pannlampa och sele. Även en fika nere i berget bjuds vi på. :D

Prata med dom om era funderingar istället för att spekullera. De är väldigt flexibla och bra att prata med. :)
Jag kanske kan få till någon liten youtubefilm efter vårt besök där om några veckor...
Dez
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 25 dec 2011, 16:26
Kontakt:

Inlägg av Dez »

Ett litet reportage från gruvan: http://blog.andreashansson.eu/?p=1231
Skriv svar