Långgruvan

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

kermac
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:21

Långgruvan

Inlägg av kermac »

Angående Långgruvan SV om Avesta:Jag har fått stället på hjärnan,sedan ett ytligt besök där för ca två år sedan.Nå´n som varit i underjorden där och har nå´t att berätta?
the watchman
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
Kontakt:

Inlägg av the watchman »

Vet ingen som varit ner i det betongplattsförseglade huvudschaktet men däremot så har det grunda schaktet till v om verkstaden blivit besökt iaf 1 gång, dock inte av mig.
Det berättas att det går in nån ort några tiotal meter åt 2 håll,
men inget av intresse fanns att se.
Orkar du flytta några ton sten längst inne i gamla dagbrottet, kallat västra långgruvan, så hittar du tids nog på den gamle "gångväg till dagen".
När man städade upp i Långgruvan i slutet av 60talet så passade man på att
stenfylla de öppna brotten (östra och västra långgruvan)
Men man lät av någon anledning huvudschaktet samt ett provschakt i närheten av windgrufvan kallat "nya schaktet" vara intakta, Det sistnämnda är inhängnat och inte särskilt djupt, ej heller vattenfyllt.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Långgruvan

Inlägg av Grishnac »

Det finns en del hål i skogen nere strax ovanför stora dagbrottet som inte är inhägnade. Vi hittade ett som knappt gick att se och inte var större än kanske 40cm i diameter men till synes bottenlöst, vore inte kul att sätta foten i ovetandes även om man kanske inte ramlar ner.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
kermac
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:21

Inlägg av kermac »

[quote=""the watchman""]Vet ingen som varit ner i det betongplattsförseglade huvudschaktet men däremot så har det grunda schaktet till v om verkstaden blivit besökt iaf 1 gång, dock inte av mig.
Det berättas att det går in nån ort några tiotal meter åt 2 håll,
men inget av intresse fanns att se.
Orkar du flytta några ton sten längst inne i gamla dagbrottet, kallat västra långgruvan, så hittar du tids nog på den gamle "gångväg till dagen".
När man städade upp i Långgruvan i slutet av 60talet så passade man på att
stenfylla de öppna brotten (östra och västra långgruvan)
Men man lät av någon anledning huvudschaktet samt ett provschakt i närheten av windgrufvan kallat "nya schaktet" vara intakta, Det sistnämnda är inhängnat och inte särskilt djupt, ej heller vattenfyllt.[/quote]
kermac
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:21

Inlägg av kermac »

Tackar för information och länk.Det blir nog ett besök till där,så snart kung Bore släppt sitt förlamande grepp om vårt land.
the watchman
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
Kontakt:

Inlägg av the watchman »

[quote=""kermac""]Tackar för information och länk.Det blir nog ett besök till där,så snart kung Bore släppt sitt förlamande grepp om vårt land.[/quote]

Rekommenderar tidig vår isåf.
Går rätt bra att ana vart de gamla vägarna gått innan undervegetationen växer upp.
Kan maila över en handritad karta åt dig, samt utmålskarta om det låter intressant ?
kermac
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:21

Inlägg av kermac »

[quote=""the watchman""]Rekommenderar tidig vår isåf.
Går rätt bra att ana vart de gamla vägarna gått innan undervegetationen växer upp.
Kan maila över en handritad karta åt dig, samt utmålskarta om det låter intressant ?[/quote]

Det tackar jag för - men du behöver inte maila nå´t nu.Jag återkommer med förfrågan när det blir aktuellt för mig att avlägga visit i de där trakterna.Om det nu blir av...
Skriv svar