"Cisternrummet"

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

"Cisternrummet"

Inlägg av Mr H »

Efter att ha åkt förbi platsen under flera år utan att reagera på det så fick jag upp ögonen för det i veckan när man åkte förbi med bussen. Och idag blev det då ett besök =)

Tyvärr väldigt nedklottrat. Men cisternerna i sig är ändå ganska mäktiga där dom ligger under jorden.
Cisternerna har använts för att förvara gasol, men till vad har jag ingen info om, nån som vet så får ni gärna dela med er :)

http://www.pixbox.se/alb_show_id1166615_page0.html
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Jag tror mycket bestämmt att vi hamnade i klottrarnas högkvarter :D
Eller så var det grafittivernisage på gång där...
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Är det i Västerås?

Tur att ni överlevde. Men ni var väl inte in i själva tankarna. Innan någon annan får för sig det, är det lika bra att påpeka att syret kan vara undanträngt av tung gas även i en "tom" tank. Det har hänt att folk svimmat innan de insett det, och sedan blivit liggande döende på tankens botten.

Hittade en artikel om det, se s 31:
http://www2.msb.se/upload/Publikationss ... _Nr_04.pdf

Minns också en artikel om en familjetragedi i något U-land - det började med att en person tappade något värdefullt ned i en (tom?) gödseltank, klättrade ned för att försöka hämta upp den och svimmade. Hela familjen förgicks då en efter en dök i för att rädda den föregående. Någon med bättre minne eller googlingsfrenesi kan kanske hitta igen det.
Senast redigerad av 3 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

nej vi var inte ner i själva tankarna. dock är "locken" på ovansidan bortskruvade och säkert för att man inte ville ha någon gas kvar i dom osv
Wicke
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 19 jan 2010, 07:26

Inlägg av Wicke »

[quote=""Mr H""]nej vi var inte ner i själva tankarna. dock är "locken" på ovansidan bortskruvade och säkert för att man inte ville ha någon gas kvar i dom osv[/quote]

är inte gasen tyngre?
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Wicke""]är inte gasen tyngre?[/quote]

Gasol är mycket tyngre än vanlig luft.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Platsen är sedan länge rensad på det mesta förutom just de stora oflyttbara tankarna. Rörledningar och liknande har kapats bort, visserligen låg rester av det kvar där. Men jag skulle nog oroa mig mer för drivgasen från sprayburkarna :p
Om just tankarna är tomma är svårt å säga, lade aldrig märke till om de var dränerade på någon låg punkt, men man får väl hoppas att ägare/ägarna tog sitt ansvar.

Intressant är stället dock! Varför så mycket gasol just där, varför dolt under mark och gammalt SO?
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""MrJ""]
...varför dolt under mark och gammalt SO?[/quote]
Explosionsrisken.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

Jo snön får försvinna så man kan avgöra om det är gammalt militärt so eller gammalt civilt so =)
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""Saddam""]Explosionsrisken.[/quote]

Jo explosionsrisk kan ju vara en anledning. Men jag har jobbat med gasolsystem och gasolbrännare modell väldigt stora, i närheten av sådana har man även där gaslager i form av stora cisterner, men har aldrig stött på någon under mark, märkt som SO eller ens placerad på detta vis.

Kanske varit någon typ av backup till det gamla kraftverket eller liknande, vad vet jag.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Skriv svar