Grävmaskinen Marion 7400 i Aiktik

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Grävmaskinen Marion 7400 i Aiktik

Inlägg av Topcom »

Hej! Efter att ha sett filmen Minnen från Messaure, började jag intressera mig för den häftiga släpskopegrävaren Marion 7400. Jag började Googla och fann en hel del intressant material. Tydligen då hade Vattenfall ett antal Marion vid sina kraftverks och dammbyggen på 50 och 60talen. Det fanns också Marion vid dagbrotten vid svenska gruvor, därför jag skrev i denna tråden. Den enda kvarvarande Marion 7400 i Sverige ska finnas vid Aitik-gruvan i Boliden. Är det någon som vet något om läget idag? Länken nedan är ju ett par år gammal. Nån som kan åka å fota i så fall, det är lite för långt att åka kanske? Superintressant! :D

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=1281791

Se film: http://www.youtube.com/watch?v=NQuMjxQZ6i8
Senast redigerad av 1 Topcom, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Den är nyligen dokumenterad av Bengt Spade och René Sjöstrand (text + video).
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

What, finns hon kvar!? Såg programmet om Messaure och trodde att hon tillhörde det förslutna numer precis som byn.

:eek:
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""Saddam""]What, finns hon kvar!? Såg programmet om Messaure och trodde att hon tillhörde det förslutna numer precis som byn.

:eek: [/quote]

Nä Herr Diktator, vi pratar inte Messaure utan Aitikgruvan, Boliden. Den Marion 7400 som användes i Dammbygget i Messaure är nog skrotad sedan länge, den var en av 4st (?) som Statens Vattenfallsverk köpte. Hon var begagnad och kom från Australien.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Topcom""]Nä Herr Diktator, vi pratar inte Messaure utan Aitikgruvan, Boliden. Den Marion 7400 som användes i Dammbygget i Messaure är nog skrotad sedan länge, den var en av 4st (?) som Statens Vattenfallsverk köpte. Hon var begagnad och kom från Australien.[/quote]
Var tydligen ganska trött igår, förstod texten i ditt inlägg först nu. :rolleyes:
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
svinto
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 03 jun 2010, 23:29

Sv: Grävmaskinen Marion 7400 i Aiktik

Inlägg av svinto »

jag ser den grävaren nästan dagligen =) stod för ett tag sen och tittade när den grävde, ganska imponerande.. sen så har ju denna inga larver utan den promenerar fram =P

ska se om jag kan fota här nån dag..
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""svinto""]jag ser den grävaren nästan dagligen =) stod för ett tag sen och tittade när den grävde, ganska imponerande.. sen så har ju denna inga larver utan den promenerar fram =P

ska se om jag kan fota här nån dag..[/quote]

Jaa! Gärna! Ta många fina bilder! :)

Lite utanför ämnet, men jag språkade med Pugh Rogefeldt och han berättade att den Marion han sjunger om i låten om Grävmaskinen, är en Marion 7400 som man hade i Trängslet, Älvdalen i Dalarna när man byggde kraftverksdammen där. När Pugh var där som tonåring fanns skopan där och det finns en bild med Pugh och han polare som står i den. Den används som bakgrundsbild på Pughs Turne!
Senast redigerad av 1 Topcom, redigerad totalt 0 gånger.
Flirre
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 19:24

Inlägg av Flirre »

Hur går det med bilderna?

/HM
Wiking66
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 13:38

Inlägg av Wiking66 »

"Den enda kvarvarande Marion 7400 i Sverige ska finnas vid Aitik-gruvan i Boliden."

En rättning ! Den finns vid Bolidens gruva i Aitik. Det är långt mellan Gällivare och Boliden =) Ifall nån skall besöka den så åk mot Gällivare.
Skriv svar