Bergrum och säkerhet?

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Bakke
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 07:58
Kontakt:

Inlägg av Bakke »

Tilluft måste alltid ha en utluft för att drag skall uppstå och utrymmet ventileras. Är det endast en öppning i form av ett litet uppbilat hål eller dyl och övriga delar är plomberade så uppstår ej detta.
Fogfighter
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 03 nov 2008, 18:17

Inlägg av Fogfighter »

[quote=""LowAndSlow""]Du kan fylla tuberna med exakt det du själv känner för så känner man någon som fyller själv så är det bara att tanka på.[/quote]

Nej, det är helt omöjligt. Går inte. Nope. Nada. Nix.

:p
onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Inlägg av onord »

[quote=""Fogfighter""]O"enklaste" lösningen är att låna en dykarutrustning? Fast den innehåller ju en dykarblandning och inte ren andningsluft.[/quote]

??

Normal dykning sker med vanlig luft...
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Dessutom går det åt dubbelt så mycket luft som man tror.
Man skall ut också ju. ;)

Nej, jag skulle nog, OM jag ska ge mig ner så, använda mig av en
gasdetektor av lämplig modell.
Finns rätt avancerade sådana i dag, men dom kostar.
Dock en billig försäkring.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Jag undrar lite över det här...

Hur många är det som verkligen har mätare och/eller tuber med luft som föreslås här? Hur vanligt är det att de som tar sig in i dessa ställen har dem, eller råkare illa ut för att de inte har dem?
onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Inlägg av onord »

[quote=""Akrylamid""]Jag undrar lite över det här...

Hur många är det som verkligen har mätare och/eller tuber med luft som föreslås här? Hur vanligt är det att de som tar sig in i dessa ställen har dem, eller råkare illa ut för att de inte har dem?[/quote]

Det gäller att ha mer än utrustningen man ska veta hur den funkar och används med.. att släpa med ett luftpaket kostar på luftkontot det med.
Har sysslat "en del" med vatten dykning (slutade logga efter 900h) och det var -92 och sysslade mycket mindre men utbildad som rökdykare , de luftpaketen är på 2x8x300bar = 2400liter räkna själv på tiden när det blir lite ansträngande och högre luftförbrukning OCH att det är dax för säker reträtt efter 30% av innehållet....
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Akrylamid""]Jag undrar lite över det här...

Hur många är det som verkligen har mätare och/eller tuber med luft som föreslås här? Hur vanligt är det att de som tar sig in i dessa ställen har dem, eller råkare illa ut för att de inte har dem?[/quote]

Jag har varit inne i en del bergrum utan att ha upplevt några svårigheter, men ta det inte som någon garanti.
Det bästa är att ta sig in i gamla bränsleförråd då de ofta är väl ventilerade.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""LowAndSlow""]Jag har varit inne i en del bergrum utan att ha upplevt några svårigheter, men ta det inte som någon garanti.
Det bästa är att ta sig in i gamla bränsleförråd då de ofta är väl ventilerade.[/quote]
Nej nej, självklart finns det inga garantier, jag blev bara fundersam över några inlägg här... Jag kan ibland vara fullständigt blind för internet ironi och undrade om någon här verkligen släpar på tuber och/eller tar med dyra mätare när de ska in i bergrum.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Akrylamid""]Jag undrar lite över det här...

Hur många är det som verkligen har mätare och/eller tuber med luft som föreslås här? Hur vanligt är det att de som tar sig in i dessa ställen har dem, eller råkare illa ut för att de inte har dem?[/quote]

Många av oss släpar på fotoutrustning som kostar betydligt mer än en gasvarnare, så det är väl hur man prioriterar antar jag.
Men kontentan är ju iaf att kommer du inte ut så........ ja, så spelar det ingen roll vad du har med dig.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""jpkrax""]Många av oss släpar på fotoutrustning som kostar betydligt mer än en gasvarnare, så det är väl hur man prioriterar antar jag.
Men kontentan är ju iaf att kommer du inte ut så........ ja, så spelar det ingen roll vad du har med dig.[/quote]
Jag hoppas du inta tar illa upp, men ditt inlägg liknar lite av vad jag skulle förvänta mig av en politiker: Ett ansvarsfullt svar men absolut nada om det jag funderar på, dvs om någon här verkligen bär med sig tuber och/eller gasmätare när de ska utforska bergrum.
Skriv svar