Bergrum och säkerhet?

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""kabre""]blev lite nyfiken på det! hur fungerar sånna och vart hittar man dom? eller är det bara vanliga andningsmun skydd ?[/quote]

Här är lite mer om andningsskydd.
FFP3 engångsmasker brukar landa runt 80-100:-/st om du köper ett välrenommerat fabrikat. Jag skulle inte chansa. :eek:

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=1646
Användarvisningsbild
Bakke
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 07:58
Kontakt:

Inlägg av Bakke »

Finns till de flesta maskfabrikat, typ sundström etc
Finns på välsorterade järnaffärer.
Procurator, Skydda, Ahlsell, swedol mfl mfl
Utbytbara gasfilter, finns även som kombinerade för partikel typ ABEK1/P3
"Motljus? Här är ju kolsvart!"

http://www.flickr.com/photos/ruinism/sets/
Användarvisningsbild
Bakke
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 07:58
Kontakt:

Inlägg av Bakke »

[quote=""bunkrologen""]Här är lite mer om andningsskydd.
FFP3 engångsmasker brukar landa runt 80-100:-/st om du köper ett välrenommerat fabrikat. Jag skulle inte chansa. :eek:

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=1646[/quote]

FFP3 skyddar ej mot gas.
"Motljus? Här är ju kolsvart!"

http://www.flickr.com/photos/ruinism/sets/
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Bakke""]FFP3 skyddar ej mot gas.[/quote]

Nej, men det har jag inte påstått heller.
Går du in där det finns risk för gas så är du inte smart...
Såvida du inte menar radon.
Användarvisningsbild
Bakke
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 07:58
Kontakt:

Inlägg av Bakke »

Trodde hela diskussionen kretsade kring att skydda sig mot ev gas, kolmonoxid mm. Men ja har väl missuppfattat hela tråden.
My bad isåfall..
"Motljus? Här är ju kolsvart!"

http://www.flickr.com/photos/ruinism/sets/
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""jpkrax""]Karlsborg ligger bara en timmes väg från Skara, väl värt ett besök.[/quote]
Jag har varit där... Jag postade några bilder i Karlsborg tråden :)
http://28dagarsenare.se/showpost.php?p= ... stcount=35 och http://28dagarsenare.se/showpost.php?p= ... stcount=42 :)
Jag är lite seg på att fixa resten av bilderna bara, högen växer lite snabbt just nu :o

[quote=""jpkrax""]
Finns det inte nåt som kallas stämpling?
Att man uppmanar någon till att begå brott.....
[/quote]
Jag menar lite mer som detta:

På ett öppet förum någonstans i cyber-Sverige:

Algot skapar en ny tråd, men adresserar ingen särskild: "Tariq IV är ett fett coolt ställe för oss ninja skate turbo urbexers. Man kommer in genom ett uppbrutet galler på vänster sida, sedan kryper man genom ett hål i väggen nere till höger. Jag var där för två dagar sedan, det är ingen fara alls! Fett coolt place asså! Kolla bilderna!!" Algot nämner inte att han var livrädd och det höll på att gå riktigt illa, detta skulle ju vara skamligt för en ninja. Algot känner sig nu cool att även han minsan fått visa att han har varit inne i Tariq IV, stänger av datorn, går och gör sina läxor, dricker ett varmt glas mjölk och sedan går och lägger sig.

Bertil i samma tråd en kvart efter att Algot gått och lagt sig: "Åssa det här låter så jäkla super fet nice asså! Jag sticker dit redan nu! PM:a alla ni som vill med!"

Bertil får med sig Molgan som tycker det här med ninja urbexing verkar asballt, så de tar sig tillsammans till Tariq IV redan samma natt. Tariq IV är ett riktigt farligt ställe, men det inser inte riktigt Bertil eller Molgan. Bertil vill ju bevisa att ävan han är ninja, han bangar ju inte, och Molgan är ju bara en side kick som beundransvärt ser på när Bertil klättrar upp genom gallret och sedan ned i hålet Algot beskrev... och sen trillar Bertil ned i ett schakt och omkommer.

Vilket ansvar har Algot? Han har inte uppmanat någon, utan endast redogjort hur han tagit sig in, samt gett en något skev bild av att det inte var farligt. Algot kände till detaljer om hur man kommer in och har även postat bilder, så rimligen kände även Algot till att det var farligt där. Möjligen har han övertalat sig själv att det inte var så farligt och att de andra som tyckte det är ej real deal ninjas.
De andra var på ett urbex recon stealth mission för att försöka hitta en ny väg in i Tariq III sen det blev bommat för fjortonde gången, så de hann ej varna Bertil. Bertil var helt ny, det var hans första tur och tänkte skriva det i sin cv när han skulle ansöka om praktikplats som spejare åt hans lokala turbo urbexus gäng. Han visste inte bättre, och nu lever han inte längre.

Kan Algot åtalas? (Ja, han är över 15).
Senast redigerad av 1 Akrylamid, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Oops: Blandade ihop Algot och Bertil för ett ögonblick där, de är ju lika som bär
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""Akrylamid""]Jag har varit där... Jag postade några bilder i Karlsborg tråden :)
http://28dagarsenare.se/showpost.php?p= ... stcount=35 och http://28dagarsenare.se/showpost.php?p= ... stcount=42 :)
Jag är lite seg på att fixa resten av bilderna bara, högen växer lite snabbt just nu :o


Jag menar lite mer som detta:

På ett öppet förum någonstans i cyber-Sverige:

Algot skapar en ny tråd, men adresserar ingen särskild: "Tariq IV är ett fett coolt ställe för oss ninja skate turbo urbexers. Man kommer in genom ett uppbrutet galler på vänster sida, sedan kryper man genom ett hål i väggen nere till höger. Jag var där för två dagar sedan, det är ingen fara alls! Fett coolt place asså! Kolla bilderna!!" Algot nämner inte att han var livrädd och det höll på att gå riktigt illa, detta skulle ju vara skamligt för en ninja. Algot känner sig nu cool att även han minsan fått visa att han har varit inne i Tariq IV, stänger av datorn, går och gör sina läxor, dricker ett varmt glas mjölk och sedan går och lägger sig.

Bertil i samma tråd en kvart efter att Algot gått och lagt sig: "Åssa det här låter så jäkla super fet nice asså! Jag sticker dit redan nu! PM:a alla ni som vill med!"

Bertil får med sig Molgan som tycker det här med ninja urbexing verkar asballt, så de tar sig tillsammans till Tariq IV redan samma natt. Tariq IV är ett riktigt farligt ställe, men det inser inte riktigt Bertil eller Molgan. Bertil vill ju bevisa att ävan han är ninja, han bangar ju inte, och Molgan är ju bara en side kick som beundransvärt ser på när Bertil klättrar upp genom gallret och sedan ned i hålet Algot beskrev... och sen trillar Algot ned i ett schakt och omkommer.

Vilket ansvar har Algot? Han har inte uppmanat någon, utan endast redogjort hur han tagit sig in, samt gett en något skev bild av att det inte var farligt. Algot kände till detaljer om hur man kommer in och har även postat bilder, så rimligen kände även Algot till att det var farligt där. Möjligen har han övertalat sig själv att det inte var så farligt och att de andra som tyckte det är ej real deal ninjas.
De andra var på ett urbex recon stealth mission för att försöka hitta en ny väg in i Tariq III sen det blev bommat för fjortonde gången, så de hann ej varna Bertil. Bertil var helt ny, det var hans första tur och tänkte skriva det i sin cv när han skulle ansöka om praktikplats som spejare åt hans lokala turbo urbexus gäng. Han visste inte bättre, och nu lever han inte längre.

Kan Algot åtalas? (Ja, han är över 15).[/quote]

Är Algot möjligen lite schizofren? Först heter han Algot och skriver på forumet, sedan kallar han sig för sidekick Bertil. När han väl faller ned i schaktet, då är det Algot igen! :o

Men nej, det skulle jag verkligen inte tro. Det är ju som att nämna att bergsklättring är kul och häftigt, berätta vart man kan klättra, men inte nämna att det kan vara farligt.. Eller skiva att det är kul att åka bil i 250km/h.. osv.
Om någon omkommer, och man t.o.m lyckas bevisa att deras handling berodde på foruminläggen, så är nog inte det något som räcker till för ett åtal.
Nu har jag inte alls någon koll på juridik, men jag blir rädd ifall så skulle vara fallet.

Att det sunda förnuftet har försvunnit så pass mycket som det verkar hos vissa idag.. ja, snart kan man väl inte lite på att någon kan ta hand om sig själv.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Faniskogen""]Är Algot möjligen lite schizofren? Först heter han Algot och skriver på forumet, sedan kallar han sig för sidekick Bertil. När han väl faller ned i schaktet, då är det Algot igen! :o [/quote]
Oops! Ja, de är så lika de där två, inte konstigt att jag blandar ihop dem... Har editerat :o

[quote=""Faniskogen""]Men nej, det skulle jag verkligen inte tro. Det är ju som att nämna att bergsklättring är kul och häftigt, berätta vart man kan klättra, men inte nämna att det kan vara farligt.[/quote]
I just detta har fall har Algot ljugit om vägen han tog sig in och skrev att just den vägen var säker. Bertil som följer just Algot's beskrivningar råkar illa ut för att Algot inte talade om att det var farligt. Kanske slipper Algot undan lagen denna gång, men jag undrar vart gränsen går...

[quote=""Faniskogen""]Att det sunda förnuftet har försvunnit så pass mycket som det verkar hos vissa idag.. ja, snart kan man väl inte lite på att någon kan ta hand om sig själv.[/quote]
Värre lär det bli... Alla barn på dagis har numera hjälm på huvudet. De lär sig inte lika tidigt att det gäller att vara väldigt rädd om sitt huvud och att det gör ju ont att slå i den i lekställningen. De pysslas om med så mycket säkerhet idag att de inga behöver lära sig sund förnuft särskild tidigt...
Senast redigerad av 2 Akrylamid, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

Värre lär det bli... Alla barn på dagis har numera hjälm på huvudet. De lär sig inte lika tidigt att det gäller att vara väldigt rädd om sitt huvud och att det gör ju ont att slå i den i lekställningen. De pysslas om med så mycket säkerhet idag att de inga behöver lära sig sund förnuft särskild tidigt...[/QUOTE]

Är du verkligen seriös med hjälmarna? Det låter helt otroligt men jag skulle inte bli förvånad.

Hörde för övrigt en rätt intressant historia från när min Morfar var ung och arbetade som brevbärare.
När pensionen i byn skulle delas ut var det brevbärarna som hade dessa i kuvert i deras väska. Summan han sade sig haft med sig var till och med med dagens mått mätt stor tyckte jag. Och aldrig var han rädd för att han skulle bli rånad när han cyklade runt med dessa ohyggliga summor pengar på sig.

Det är ju i den världen man vill leva, slippa oroa sig för att andra människor ska ta sig till saker som man själv aldrig ens skulle komma på tanken att utföra. Kunna känna sig trygg med att veta att man bara inte gör vissa saker och att detta följs.
Inte att man idag ska behöva en pansarbil för att köra ut dessa pengar istället för en liten cykelväska som dög bra förr..
Skriv svar