Bergrum och säkerhet?

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
OS74
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 07:40

Bergrum och säkerhet?

Inlägg av OS74 »

Hur förändras bergrum med åldern och när är de inte säkra längre så att man måste "skrota" gångarna, dvs med spett knacka tack och väggar för att kontrollera redan lösa lossnande block?

Går det att säga något generellt, eller beror det på berggrund, tillverkningssätt eller något annat?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Ett bergrum som är helt eller delvis vattenfyllt är farligare än ett torrt. Vatten försämrar bergrum snabbt...

När det gäller bergrum i Sverige så tror jag att det är större risk att man får någonting gjort av cement i huvudet än att en bit av berget lossnar och krossar en.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Racke
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 28 nov 2009, 16:03

Inlägg av Racke »

Generella svar går inte att ge eftersom förhållandena kan vara väldigt olika.

Finns det många glidytor i berget, och det är uppdelat i block genom olika sprickplan så är det sannolikt att det ramlar ned stenar så småningom. Man ser ju på backen om det ligger fullt med sten där. Är berget tätt och fint så kan det stå länge utan någon risk för ras. Släta tak och väggar behöver inte betyda bra berg, utan de kan ramla ned som skivor. Men som sagt är det riktigt dåligt så har det ofta redan ramlat ned bitar av berget.
Användarvisningsbild
Zeb
Inlägg: 168
Blev medlem: tor 25 jun 2009, 14:59

Inlägg av Zeb »

Obehandlat berg i Svenska förhållanden bör skrotas var sjätte eller sjunde år.
Generellt sett.
kabre
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 16:12

Inlägg av kabre »

bumpar tråden lite, nån här som vet hur luften inne i gamla berg är? Finns ett berg som man kan krypa in i ett litet hål som är ny öppnat, så min tanke är tror ni det finns nån chans att det kan finnas koldiocidfickor där man ska oroa sig över?
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Det kan finnas koldioxid men värre är att det kan finnas metangas, svavelväte och andra ohälsosamma gaser som kan uppstå om organiskt material förmultnar i en syrefattig miljö.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Fogfighter
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 03 nov 2008, 18:17

Inlägg av Fogfighter »

Och det farligaste är att syrefattighet inte märks utan helt plötsligt kan man börja tappa medvetandet och hux flux vara medvetslös. Då hjälper inte någonting! Syremätare är dyra, så den kanske "enklaste" lösningen är att låna en dykarutrustning? Fast den innehåller ju en dykarblandning och inte ren andningsluft.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Fogfighter""]Och det farligaste är att syrefattighet inte märks utan helt plötsligt kan man börja tappa medvetandet och hux flux vara medvetslös. Då hjälper inte någonting! Syremätare är dyra, så den kanske "enklaste" lösningen är att låna en dykarutrustning? Fast den innehåller ju en dykarblandning och inte ren andningsluft.[/quote]

Du kan fylla tuberna med exakt det du själv känner för så känner man någon som fyller själv så är det bara att tanka på.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
kabre
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 16:12

Inlägg av kabre »

okej tack för svar! hur är det tex om man har gjort ett hål in och låter det stå och suga in luft i 1 vecka? finns det nån fara kvar efter det tror ni?
Skriv svar