En edit..

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Saddam""]Du kanske tänker på ett HC/LC/DC? D.v.s. en ledningscentral av någon sort?[/quote]

Precisely! eller jag tänkte på kommandocentral, men har ingen koll på storleksskillnaderna emellan dom och ledningscentraler sådär på rak arm
Senast redigerad av 1 rjd2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""rjd2""]Precisely![/quote]
Ja de är ju betydligt större än ett KC. Dock har jag själv ingen aning om vad detta är för anläggning, stort verkar det vara i alla fall. De flesta ledningscentraler hade någons sorts sjukrum för lättare omplåstring/operationer vilket förvirrar folk. Men man ska inte glömma att de underjordiska sjukhusen/sjukvårdstunnlarna inte är någon myt.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Saddam""]Ja de är ju betydligt större än ett KC. Dock har jag själv ingen aning om vad detta är för anläggning, stort verkar det vara i alla fall. De flesta ledningscentraler hade någons sorts sjukrum för lättare omplåstring/operationer vilket förvirrar folk. Men man ska inte glömma att de underjordiska sjukhusen/sjukvårdstunnlarna inte är någon myt.[/quote]

Nej det vet jag, känner själv till 2 olika, men back to topic känns som om diskussionen kc/lc/dc osv har vi haft många gånger och jag ska läsa på lite mer :)
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

[quote=""Saddam""]Skönt ställe, kul att det fått stå kvar i detta orörda skick!

Det där ska man inte ta som någon regel, har själv sett några "gamla" skyltar på(och vid) fortfarande aktiva anläggningar. Vet ej status på just denna anläggning men gissar att den är avvecklad för länge sedan.[/quote]



Kan själv säga att man stött på såna skyltar som sitter på aktiva ställen så man fått vända när man kommit fram.
Bland annat här i Västerås kan tilläggas så visst gäller dom fortfarande.

sen vet vi ju alla att plocka ner skyltar är inget dom är speciellt duktiga på dom gamla runda sitter ju kvar på sedan längre övergivna platser bland annat
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""rjd2""]Nej det vet jag, känner själv till 2 olika, men back to topic känns som om diskussionen kc/lc/dc osv har vi haft många gånger och jag ska läsa på lite mer :) [/quote]

Hc- Huvudcentral, civilförsvar
Dc-Distriktscentral, civilförsvar, lyder under en Hc.
Kc- Kommandocentral, flygvapnet, ledningscentral för sidobas/vägbas.
thoronath
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 02 jan 2009, 20:19

Inlägg av thoronath »

Stället är ganska säkert ett civilförsvars HC, layouten stämmer med flera av de HC jag varit vid. Det ser ut som dom tar sig in genom nödutgången.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""thoronath""]Stället är ganska säkert ett civilförsvars HC, layouten stämmer med flera av de HC jag varit vid. Det ser ut som dom tar sig in genom nödutgången.[/quote]

Faller väl på att det finns en militär SO-skyllt på dörren.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""LowAndSlow""]Faller väl på att det finns en militär SO-skyllt på dörren.[/quote]

Kan nog hålla med om det..
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Klockrent fynd! Trevligt med video dessutom, blir en annan upplevelse att kika på.

Dock är jag lite tveksam till att det är ett sjukhus, det videon visar för tankarna mot någon typ av ledningscentral.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""LowAndSlow""]Faller väl på att det finns en militär SO-skyllt på dörren.[/quote]
Finns den "mellangamla" skylten enbart på militära skyddsobjekt, hade aldrig civila diton denna skylt?

:confused:
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar