Ösjöberg

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

[quote=""CB Milton""]Svavelväte luktar ruttet ägg och det bedövar vårt ganska dåliga luktsinne vid rätt små mängder. Jag kan berätta om en olycka i Göteborg i slutet av 70-talet.
En pojke får syn på en mopedhjälm eller liknande i ett dike eller brunn nära en tidigare deponi uppe vid Kåsjön/Öjersjö. Han klättrar ned för att hämta den men kommer aldrig upp igen. På vägen ned trillar han medvetslös ned till botten och dör senare. En man får syn på detta och stiger ned för att hämta upp honom och håller på att stryka med själv. Orsaken är läckande metangas från den närliggande deponin. I Sverige är det ingen större fara med läckande gas i gruvor/gruvhål för vi har inte den berggrunden. Det är dessdå vanligare i kolgruvor där fickor med metangas kan finnas.[/quote]

Som vanligt så har wikipedia svaret... Lena, svaret på dina drömmar... lol :)

"Svavelväte, alternativt vätesulfid, H2S, är en kemisk förening. Vätesulfid är en giftig gas vars doft brukar beskrivas som "ruttna ägg". Vid höga halter sker dock en förlamning av luktsinnet. Det är därför inte möjligt att med hjälp av luktsinnet avgöra om ett utrymme är farligt med hänsyn till förekomst av svavelväte."
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
mcJOcke
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:53

Inlägg av mcJOcke »

När vi ändå är i området, någon som har tittat närmare på Sirsjöbergsgruva, nog för att jag med all säkerhet tror att "ingången" är borta sedan länge men utforskningar i området som barn ledde mig till otaliga spännande ställen. Den gamla verkstaden bjöd på mycket spännande och man upptäckte något nytt varje gång man var där. Passa på att knacka på hos någon av de kvarvarande invånarna i byn, både på norra och södra sidan, men gör det med len röst :) Ett par av dem kan ha mycket intressant att bidra med. Den som även noterar den gamla bron över järnvägen kan tänka på att demoleringen av den ledde till byns sakta undergång. Letar man lite i skogen på den norra sidan av "bron" kan man också finna en gammal tvättstuga som iallafall för ett par år sedan innehöll allt vad en tvättstuga på 50-talet skall innehålla. Lilla "pottbo" är tyvärr restaurerat, men en gång var det som att komma in i en stuga från tidigt 1900-tal.

En liten bit därifrån finns det mer spännande för den som orkar leta, en gammal cementfabrik, gruvor som faktiskt bjuder på spännande utflykter även för hariga och att området bjuder på ett par spökliga upplevelser.
Den som är intresserad av detta kan ju PM:a mig för lite fler tips och vägbeskrivningar. Skogen i trakten bjuder på mycket spännande, övergivna hus och påminner om hur det var förr. Ett tips kan vara för den motorsportintresserade att passa på när bergslagsrallyt far genom denna by.

Nu hoppas jag att ingen blev irriterad på detta lilla utlägg och reklaminslag för denna lilla by, men det kändes som logiskt när vi ändå avhandlade Ösjöberg.

//mcJOCke
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""mcJOcke""]

Nu hoppas jag att ingen blev irriterad på detta lilla utlägg och reklaminslag för denna lilla by, men det kändes som logiskt när vi ändå avhandlade Ösjöberg.

//mcJOCke[/quote]

Nu är det ju inte FB vi är på, så du kan nog vara lugn. ;)

Intressant info för övrigt.
Skriv svar