Ösjöberg

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Nanna
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 11:39
Kontakt:

Inlägg av Nanna »

[quote=""the watchman""]


Gruvor skrämmer även mig. Massor !
Hjärtat slår i fler 100 när man närmar sig schakten eller efter att ha vinglat sig upp på tvivelaktiga stegar, men fy f*n vad bra man mår när man är tillbaka på fast mark igen.
Jag gissar att jag gör det för att jag behöver adrenalinkicken.
Och nu för tiden behövs det inte alls mycket för att man ska bli rädd.
Det blir bara värre med åren också.
Är 34 nu, och kan inte låta bli att fundera över hur jag ska vara vid 40 ?
Vågar jag ens kliva ur bilen då ?
Finns det Drive-In UEobjekt i sverige ? :D [/quote]


Hehe, har det med åldern att göra? Jag är 27 och livrädd... för det mesta. :D
Användarvisningsbild
crozen
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 15:03

Inlägg av crozen »

[quote=""Nanna""]Hehe, har det med åldern att göra? Jag är 27 och livrädd... för det mesta. :D [/quote]


Förhoppningsvis har det inte med åldern att göra :)

Har / hade en bekant vid namn "Sodoff" (Någon som vet vart han tagit vägen?) som var den mest vågade jag träffat, närmare dem 40 och även kallad gammelman... Lika vågad vill jag bli när jag blir gammal!
Användarvisningsbild
snoken
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av snoken »

[quote=""crozen""]Förhoppningsvis har det inte med åldern att göra :)

Har / hade en bekant vid namn "Sodoff" (Någon som vet vart han tagit vägen?) som var den mest vågade jag träffat, närmare dem 40 och även kallad gammelman... Lika vågad vill jag bli när jag blir gammal![/quote]

Ja den karln var det krut i. Dykning i Mexikos grottor och klättring i de mest blöta och vertikala schakten.. Undrar om han lever idag?
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

Svavelväte hör väl till det mera stinkande gaserna ändå?
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""CB Milton""]Om man säger som så här: Det som inte dödar, det härdar.

Ska man ut på upptäcksfärd gäller det att planera där efter hur man ska vara klädd och vad man behöver ha med sig. Vanligt sunt bondförnuft brukar lösa det mesta. Att vara påverkad av alkohol eller droger när man ska ut på upptäcksfärd kan sluta mycket illa.

Undvik tunnlar, grottor, nedlagda deponier m.m. Det kan finnas gas t.ex. svavelväte, metan m.m. som uppstår vid förmultning av organiskt avfall i en syrefattig miljö.
Gemensamma nämnare för dessa gaser är att de är luktfria, bedövar luktsinnet och tränger undan syre. De kan alltså slå ut dig utan att du hinner känna något.[/quote]


E ju tur att man har tillgång till skyddsmask om man skulle vilja ge sig ut på extraordinärt äventyr :D
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""CB Milton""]Gemensamma nämnare för dessa gaser är att de är luktfria.
...
Svavel bedövar luktsinnet och det behövs små mängder för att slå ut en människa. Svavelväte är ännu lurigare. Det går inte att avgöra med luktsinnet om ett utrymmer är farligt eller ej till förekomst av svavelväte.[/quote]

OK, det är möjligt, men att svavelväte skulle vara luktfritt, nej du!
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Skriv svar