Göteborg - Chalmers

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

viewfinder
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 06 jun 2009, 15:54

Inlägg av viewfinder »

[quote=""Osprey""]Nja, 35 masl betyder "35 meter ovanför havsnivå", skulle det betyda under så hade det hetat 35 mbsl, dvs. "meters below sea level"... ;) [/quote]
Nja,
Jag använder bara samma terminologi som Röda Sten Rock Laboratory;
de skriver -35 masl. Titta på länken i mitt inlägg i FB.
Senast redigerad av 1 viewfinder, redigerad totalt 0 gånger.
viewfinder
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 06 jun 2009, 15:54

Inlägg av viewfinder »

Lite dumt av mig kanske att hänvisa vidare. Länken jag nämnde bifogas nedan, då kanske det blir tydligare:

http://www.pixbox.se/alb1148532
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Lite lustigt de uttrycker sig tycker jag, masl betyder fortfarande "meter ovanför havsnivå", men sedan har de ett minustecken framför 35:an och skriver alltså ungefär "-35 meter ovanför havsnivån", vilket i praktiken då innebär "35 meter under havsnivån"... märkligt sätt att uttrycka sig på... :eek:

Men ok, om nu "masl" är ett vedertaget begrepp, precis som "m.ö.h" på svenska, så är det kanske logiskt... men "-35 m.ö.h" låter ändå lite konstigt för att uttrycka något under havsytan, resultatet blir liksom att ganska få begriper vad de egentligen menar... :rolleyes:
viewfinder
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 06 jun 2009, 15:54

Inlägg av viewfinder »

Osprey,

Jag kan delvis hålla med dig, men i den tekniska/matematiska världen är det 100% logiskt. Förkortningen masl hade jag inte stött på tidigare, jag fick googla mig fram innan jag fattade Rock Laboratorys rapport.

Men för att ta ett närliggande exempel:
Här i Göteborg används ett (vedertaget?) koordinatsystem; Göteborgs höjdsystem. Medelvattennivå under ett visst år (som jag inte kommer ihåg vad det var) motsvarar +10.33m i Gbg:s höjdsystem.
Så läser man t.ex. att en tunnel ligger på -7m i det systemet motsvarar det ca 17 m under havsytan. Man kör alltså med plus och minus, och dessutom med offset på 10.33m!!!
Lite märkligt, men det har väl "historiska skäl".

Detta kan man faktiskt se (om jag kommer ihåg rätt): Mätstickorna vid Mölndalsån anges i det systemet, vattennivån ligger typiskt på ca 11m, vilket verkar obegripligt om man inte känner till systemet.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""viewfinder""]Detta kan man faktiskt se (om jag kommer ihåg rätt): Mätstickorna vid Mölndalsån anges i det systemet, vattennivån ligger typiskt på ca 11m, vilket verkar obegripligt om man inte känner till systemet.[/quote]

Tack för tipset, jag har faktiskt funderat över de mätstickorna i Mölndalsån... :)
viewfinder
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 06 jun 2009, 15:54

Inlägg av viewfinder »

Kom bara att tänka på detta:
Gissar att anledningen till offset på ca 10m beror på att man vill undvika ett gytter av plus och minus när man beskriver rör mm som ligger nära havsnivån. Viss logik även här, trots allt :)
Skriv svar