Göteborg - Chalmers

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
LINK82
Inlägg: 255
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 22:53
Kontakt:

Göteborg - Chalmers

Inlägg av LINK82 »

Någon som vet vart ingången till denna anläggning finns.
Dock är den ju aktiv, men kanske någon chalmerist vet.

http://www.chalmers.se/sections/forskni ... f-lindblom

Institutionen förfogar över ett unikt, underjordiskt berglaboratorium, Röda Sten, beläget på 70 m djup under Älvsborgsbrons södra landfäste. Här finns två experiment*bergrum med omfattande bergmekanisk instrumentering samt övrig utrustning för bergmekaniska experiment. För närvarande arbetar fyra forskare i anläggningen. Arbetet i Röda Sten har under 1992 lett fram till två doktorsavhandlingar och ytterligare två är under framtagning. Ett av bergrummen i Röda Sten kan utsättas för vatten- och gastryck upp till 8 MPa. I det andra bergrummet finns möjlighet att sänka temperaturen till –50°C med kylmaskin. Önskas lägre temperatur kan detta ordnas genom insprutning av flytande kväve. På detta sätt kan temperaturen i bergrummet sänkas till –194°C.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Jag har för mig att den syns ganska tydligt nere vid Pannhuset...
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""LINK82""]Någon som vet vart ingången till denna anläggning finns.
Dock är den ju aktiv, men kanske någon chalmerist vet.

http://www.chalmers.se/sections/forskni ... f-lindblom

Institutionen förfogar över ett unikt, underjordiskt berglaboratorium, Röda Sten, beläget på 70 m djup under Älvsborgsbrons södra landfäste. Här finns två experiment*bergrum med omfattande bergmekanisk instrumentering samt övrig utrustning för bergmekaniska experiment. För närvarande arbetar fyra forskare i anläggningen. Arbetet i Röda Sten har under 1992 lett fram till två doktorsavhandlingar och ytterligare två är under framtagning. Ett av bergrummen i Röda Sten kan utsättas för vatten- och gastryck upp till 8 MPa. I det andra bergrummet finns möjlighet att sänka temperaturen till –50°C med kylmaskin. Önskas lägre temperatur kan detta ordnas genom insprutning av flytande kväve. På detta sätt kan temperaturen i bergrummet sänkas till –194°C.[/quote]

Lite off topic: Jag var inne på exakt den sidan tidigare idag, rätt sjukt. Internet är bra litet alltså.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Göteborg - Chalmers

Inlägg av Grishnac »

Så det var förklaringen! Ingången är rakt under brons fäste ovanför pannhuset - en stor dörr rakt in i berget vid naturgasanläggningen.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
LINK82
Inlägg: 255
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 22:53
Kontakt:

Inlägg av LINK82 »

Jag har varit nere i denna tunnel under en övning med hv.
Har varit längs ner på botten under bron...
Var i denna tunnel ligger i så fall ingången ?
viewfinder
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 06 jun 2009, 15:54

Inlägg av viewfinder »

Jag har tagit upp detta ställe tidigare i FB, se t.ex inlägg 3685, s 308 i Gbg-tråden.
Nåväl,
Stora porten leder in till ett tunnelsystem. Bl.a. till FV-tunneln, som går strax väster om Älvsborgsbron i NV - SO riktning.
Bergsanläggningen ligger som jag visat i inlägget, i direkt anslutning till FV-tunneln, -35 m masl (masl = meters above sea level), alltså 35 m under vattenytan, med 70 m bergstäckning.
Alltså, det borde ligga 300 - 400 m SV om stora inslaget, där berget är 35 m högt enligt min bedömning. Jag har inte varit inne där kollat själv. (Tunnelsystemet närmast innanför inslaget har f.ö. också beskrivits på FB.)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Göteborg - Chalmers

Inlägg av Grishnac »

Above ses level betyder över havsnivå - inte under havsnivå.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

Varför tar ni upp detta här, är det övergivet?
viewfinder
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 06 jun 2009, 15:54

Inlägg av viewfinder »

[quote=""Grishnac""]Above ses level betyder över havsnivå - inte under havsnivå.[/quote]
Håller med!
-35 masl blir då 35 m under havsnivå.. ;)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""viewfinder""]Håller med!
-35 masl blir då 35 m under havsnivå.. ;) [/quote]

Nja, 35 masl betyder "35 meter ovanför havsnivå", skulle det betyda under så hade det hetat 35 mbsl, dvs. "meters below sea level"... ;)
Skriv svar