Bergrum i Göteborg

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""rhdf""]
jag har läst nånstans att man faktist planerade nån form av spårvagnsstation under jord, fast vetafasen om det var här.
[/quote]

Kan det ha varit: -"stationen (spårväg / stadsbana) under Rannebergen i Göteborg, färdigsprängd till 90% men ej färdigbyggd" du tänkte på?

/B
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""fredrik""]vid hälsovägen i helsingborg finns en mindre port med en smalspårig räls in i, kommer ej ihåg vad denna var till men lösningen finns kanske där?

svårt att se på bilderna om det finns elförsörjning till strömskenan på spårvagnen, eller om spårvidden är samma.

porten ser låg ut också, kan du vara snäll att mäta spårvidd och mått på dörren :)

intressant i alla fall![/quote]

Det är ett gammalt värn för pv-pjäs om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""benkar""]Kan det ha varit: -"stationen (spårväg / stadsbana) under Rannebergen i Göteborg, färdigsprängd till 90% men ej färdigbyggd" du tänkte på?

/B[/quote]

Rannebergen finns nog i någon form.
Grejen är den att spårvagnen ut till Angered C är lite grand hybrid mellan vagn och t-bana. Stationen Hammarkullen ligger djupt nedsprängd och har en enormt lång rulltrappa till ytan.
Efter Hammark. mynnar som sagt spåren i Angered C. Någon gren till Rannebergen blev det a´ldrig, helt enkelt. Hur långt dom kom är en fråga för spekulationer.
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Inlägg av rhdf »

[quote=""benkar""]Kan det ha varit: -"stationen (spårväg / stadsbana) under Rannebergen i Göteborg, färdigsprängd till 90% men ej färdigbyggd" du tänkte på?

/B[/quote]

japp det var nog den jag tänkte på
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jornmark""]Hur långt dom kom är en fråga för spekulationer.[/quote]

Måhända döljer sig där Göteborgs motsvarighet till Kymlinge... :cool:

/B
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""jornmark""]Rannebergen finns nog i någon form.
Grejen är den att spårvagnen ut till Angered C är lite grand hybrid mellan vagn och t-bana. Stationen Hammarkullen ligger djupt nedsprängd och har en enormt lång rulltrappa till ytan.
Efter Hammark. mynnar som sagt spåren i Angered C. Någon gren till Rannebergen blev det a´ldrig, helt enkelt. Hur långt dom kom är en fråga för spekulationer.[/quote]

Det där lät ju lite spännande, så jag gjorde lite bekväm skrivbordsresearch - men resultatet är en anings nedslående.....

Tunneln mynnar faktiskt redan långt innan Angereds centrum - ända borta vid Frode Laursens logistikcentral och Storås hållplats.
Skulle man ha gjort ett spår till Rannebergen så hade det väl varit enklare att dra ett stickspår ovan jord från Storås istället?
Tunneln verkar bara gå rakt igenom området Hammarkullen för att komma ut igen på andra sidan.
Men det kan ju finnas något spännande därinne ändå.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Det mest vederhäftiga jag vet om Rannebergstunneln finns som det första inlägget här och här. Forumet i fråga är för övrigt Svenska Spårvägssällskapet.
Fullbumpa
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 08 okt 2009, 18:40

Inlägg av Fullbumpa »

[quote=""Grishnac""]Det där lät ju lite spännande, så jag gjorde lite bekväm skrivbordsresearch - men resultatet är en anings nedslående.....

Tunneln mynnar faktiskt redan långt innan Angereds centrum - ända borta vid Frode Laursens logistikcentral och Storås hållplats.
Skulle man ha gjort ett spår till Rannebergen så hade det väl varit enklare att dra ett stickspår ovan jord från Storås istället?
Tunneln verkar bara gå rakt igenom området Hammarkullen för att komma ut igen på andra sidan.
Men det kan ju finnas något spännande därinne ändå.[/quote]

Reser man från Gbg centrum och kommer in i tunneln under Hammarkullen med dess underjordiska station så mynnar denna tunnel där du beskriver. Spåren fortsätter dock sedan ovan jord och slutar idag vid Angereds Centrum. Det var sedan tänkt att de skulle göra en högersväng in i berget under Rannebergen och det är där den plomberade men utsprängda stationen ligger belägen i öst-västlig riktning. När den sedan skulle mynnat på Rannebergens östra sida söder om den lilla Mölnesjön, så skulle ett spår gå norrut i ödemarken och ett fortsätta österut mot Bergum. Dessa spår skulle gå uppe i skogen norr Lärjedalen österut ända till i höjd med Bergum. Allt enl. "generalplan 1968". Läs mer om det i egen tråd på Flashback.
Användarvisningsbild
LINK82
Inlägg: 255
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 22:53
Kontakt:

Inlägg av LINK82 »

Då har jag en fråga om ett bergrum? som finns på Hisingen.
Dock så vet jag ju inte hur det ser ut på insidan eller vad det är för sort.

http://kartor.eniro.se/m/IMFqB
Bakom det stora trädet ligger en igensvetsad ingång
( http://www.pixbox.se/pic_show_id28704528.html )

Det går gamla telefonledningar hit och det ligger ju en hel del stänga dörrar i närområdet.

Någon som vet ?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Antagligen något som har med varvet (Lindholmen) att göra. På ostsidan av Skatberget på andra sidan torrdockan finns också ett bergrum. Där har jag varit inne och det är förråd, en stor tank som ser ut att vara gjord för brännolja och en trappa o hiss som går upp till gamla huvudkontoret.

Iofs ligger den ingången du visar utanför själva varvsområdet, så det är också möjligt att det är något som hört ihop med Sannegårdshamnen...
Skriv svar