Aktiva baser i Sverige? (EJ militära skyddsobjekt)

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Akbal
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 12:55

Aktiva baser i Sverige? (EJ militära skyddsobjekt)

Inlägg av Akbal »

Med anledning av tidigare stängd tråd omformulerar jag härmed frågan,

Hur ser det ut?

Efter att ha letat runt på forumet ser jag att det mesta som postas och avhandlas är nedlagda bergrum osv...
Men hur är det med alla de som ÄR aktiva? Och då syftar jag inte på de som sköts av den Svenska militären, de är tydligen förbjudna att prata om.

Med allt som händer i världen idag är underjordiska baser ett hett ämne, och vilken bättre plats än det här forumet hittar man någon som har lite pejl?

Med (svenska) militära objekt borträknade, får vi således inrikta oss på privata installationer. Baser kontrakterade av företag (atlas copco jobbar en hel del med detta har jag exempelvis hört), och ev utländska militärmakter som agerar på svenskt territorium?

Förmodligen är de mindre lätta att hitta, och säkerligen hårt bevakade.
Någon som har lite koll som kan uppdatera med egna erfarenheter?

Phil Scneider, nämnde att världens kanske största underjordiska militärbas (kontrakterad av amerikanska militären, vilket INTE faller under svenska militära skyddsobjekt) höll på att byggas, strax innan han tystades för gott 1995.

Han kan ha menat hallandsåsen. (militärt skyddsobjekt? eller bara en "vanlig" tågtunnel? eller något annat?)
Många pekar fingrarna åt Gotland. Någon som vet vad som händer där?

Urban exploration...
mmm, jo...jag tycker absolut att den här tråden faller under ämnet för forumet. Perfekt ställe att hitta civil expertis i ämnet "underjordiska baser i Sverige"

:-)
Senast redigerad av 1 Akbal, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Du menar således civila bergrum?

Intressant nog så är flera/många av dom Civila Skyddsobjekt... och ännu fler blir det nog nu IOM den nya Skyddslagen.

(Det är allt från knutpunkter för internet, telestationer, kraft och värmeförsörjning under staden, till en del annat.....)

Det primära med 28ds (åtminstone min tolkning) är att diskutera/besöka övergivna platser, platser och anläggningar som ej längre är i drift, inte diskutera aktiva anläggningar, är bland annat därför som den tidigare nämda regeln finns:

4. Diskussioner kring Militära och Civila skyddsobjekt (SO)
På 28dagarsenare är det förbjudet att diskutera, avbilda/beskriva (lägga upp eller länka till bilder/beskrivningar) rörande Militära eller Civila skyddsobjekt där det råder foto/avbildningsförbud. Det är inte heller tillåtet att lägga upp bilder/beskrivningar, samt föra diskussioner som rör illegala besök på/i Militära eller Civila skyddsobjekt där det råder tillträdesförbud.

Det finns andra Svenska och utländska forum där man öppet diskuterar kring aktiva SO, och "besök" på sådana, men 28ds har dragit en gräns.

Tråden tills vidare öppen, men börjar det avhandlas objekt enligt punkt 4, så låses och raderas tråden.

/B /Moderator
Användarvisningsbild
Akbal
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 12:55

Inlägg av Akbal »

Jag menar INTE skyddsobjekt i form av knytpunkter för kommunikation eller liknande.
Det du talar hör fortfarande inom ramen för regeringens / samhällets infrastruktur +militära skyddsobjekt.

Det jag talar om är den omfattande evakueringsplan som just för tillfället sätts i verket världen över. Så gott som varenda kommun avhandlar och genomför f.n. en evakueringsplan "om" något skulle inträffa, men eftersom kommunala / svenska objekt förmodlinger hamnar under skyddade, så bortser vi från dom.

Men denna världsliga märkliga situation, som för övrigt är väldigt mörklagd i nuläget, måste ju även ske i den privata sektorn.
Såklart finns det rika företagsledare som är medvetna om ett tänkbart framtidsscenario, precis som våra politiska ledare i landet, och som bygger sina egna installationer för att skydda sig i kanske en framtida katastrof.

Som sagt, det är svårt att finna vettig information i nuläget, just därför är jag här, hos er på forumet.
Jag tror att det finns användare som sitter på värdefull information.

Därför är tråden högst intressant, viktig, och bör under inga omständigheter stängas.
Reglerna för forumet kommer att respekteras.

Tacksam för alla som kan upplysa vidare om egna erfarenheter/kunskaper i ämnet!
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Jag har svårt att förstå vad du avser med "aktiva baser" som inte är skyddsobjekt. Det närmaste jag kan komma ett svar på din fråga är olika former av befolkningsskyddsrum, men aktiva är de inte på annat sätt än att de i regel används till andra uppgifter i fredstid, exempelvis parkeringshus, garage etc.

Visst har kommuner och privata intressenter en handlingsplan i händelse av ändrat världsläge, men redan där kommer man fram till slutsatsen att den är skyddat i ett eller annat avseende.

Självklart är dina tankebanor intressanta, men jag har troligtvis uppfattat din fråga fel. Inte sant?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Hur ska du ha det?

Först ville du diskutera militära aktiva baser/bergrum.

Sedan ville du diskutera civila aktiva baser/bergrum.

Nu vill du diskutera "den omfattande evakueringsplan som just för tillfället sätts i verket världen över."

Har med intresse studerat http://god-morgon.se/ med "Alternativ sanning", "Konspirationsteorier" osv.

Dock till viss del en intressant diskussion, tex runt -"Så gott som varenda kommun avhandlar och genomför f.n. en evakueringsplan "om" något skulle inträffa, men eftersom kommunala / svenska objekt förmodlinger hamnar under skyddade, så bortser vi från dom."

Genomför? Pågår någon evakuering jag missat? :eek:

Det "intressanta" är att just det du beskriver fanns i Sverige från 1940 och fram till slutet av 1990-talet, dvs väldigt omfattande planering för att evakuera stor del av befolkningen från större städer i händelse av krig, eller något annat som hotade befolkningen.

Planerna var detaljerade, ledningscentraler i skyddade bergrum fanns, men allt detta är nu ett minne blott, eftersom stadsmakten bestämt att det inte finns något "Yttre hot" mot Sverige, så utrymningsplanerna är slängda i soptunnan, och ledningscentralerna stängda eller söndermöglade... (Mums! :p )

(Och kommunerna har inga pengar kvar, sista kronan de har i botten av skattkistan går till äldrevård eller en ny idrottshall, alternativt till en Skattesänkning)

Slår du nu till med att Jorden går under om 30 dagar, så ser jag fram mot att denna tråd blir en klassiker här på 28ds.... ;)

/B
Användarvisningsbild
Akbal
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 12:55

Inlägg av Akbal »

:D
okej, jag inser att formuleringen var hoppig och något luddig, men det var såklart eftersom jag tvingades rätta mig efter forumets policy som jag tyvärr inte studerade så noggrant innan jag postade. sorry :)

Absolut, det handlar om konspirationer.
Godmorgon Sverige är en grupp människor som f.n. bl.a. jobbar med en svensk dokumentär-serie, som kommer avhandla ämnen som reguljära medier inte tar upp.

I gemene mans öron framstår mycket av det som rappakalja, och kanske även i våra, jag låter det vara osagt ;) ...men det är trots det intressanta frågor, och saker som definitivt behöver komma upp till ytan.

"Underjordiska baser i Sverige" (för kanske en framtida evakuering?) är ett av ämnena som snart står härnäst på vårt schema att avhandla, därav vände jag mig hit för att kanske snappa upp något som jag har missat.
Som sagt, när det rör ämnen som dessa är det inte direkt så att man kan ge sig iväg till närmaste bibliotek för att få information. Det är snarare mun-till-mun metoden som funkar bäst. Hurvida det blir trovärdigt eller folie-hatts-idéer är såklart upp till tittaren att avgöra :-)

Och nej, jag tror inte att jorden står nära en undergång ;)

Och vad gäller "genomför" så var jag kanske lite otydlig :) ...vad jag vet är att många kommuner de senaste åren fått en kraftigt ökad budget (i dessa ekonomiska tider) för att få ordning på en fungerande evakueringsplan. Problemet är att gubbarna på kommunerna landet runt säkerligen inte har en aning vad de ska evakuera för, så pengarna spenderas förmodligen på helt fel sätt :D
Men som sagt, kommunala grejer håller vi oss ifrån ;)

Hur som helst,
om det finns någon som kan bidra med något, eller vill vara delaktig i projektet, är det bara att kasta iväg ett mail till [email protected]

Konspirationsteoriernas mecka! ;)

Lev väl! :D
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Akbal""]

"Underjordiska baser i Sverige" (för kanske en framtida evakuering?) är ett av ämnena som snart står härnäst på vårt schema att avhandla, därav vände jag mig hit för att kanske snappa upp något som jag har missat.

Och vad gäller "genomför" så var jag kanske lite otydlig :) ...vad jag vet är att många kommuner de senaste åren fått en kraftigt ökad budget (i dessa ekonomiska tider) för att få ordning på en fungerande evakueringsplan. Problemet är att gubbarna på kommunerna landet runt säkerligen inte har en aning vad de ska evakuera för, så pengarna spenderas förmodligen på helt fel sätt :D Men som sagt, kommunala grejer håller vi oss ifrån ;)

[/quote]

Vad det gäller kommunal planering osv så råder ingen större sekretess.

Att Sveriges kommuner skulle ha fått ökad budget för evakueringsplaner låter för mig totalt obegripligt, speciellt eftersom det numera är Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som hanterar "Civilförsvar" och inte enskilda komuner. (MSB:s uppgift är att utveckla och stödja samhällets förmåga att hantera olyckor och kriser. Vi bidrar till att samhället förebygger händelser och att vi är beredda när de inträffar. )

Skulle vara intressant höra mer kring dina uppgifter om att -"Många kommuner de senaste åren fått en kraftigt ökad budget (i dessa ekonomiska tider) för att få ordning på en fungerande evakueringsplan."

/B
Senast redigerad av 1 benkar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Akbal
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 12:55

Inlägg av Akbal »

Intressant att du frågar.

Uppgifterna kommer i första hand från en anställd vid en av våra kommuner i landet som valt att anonymt medverka i en intervju.
Såklart är dessa budgeterade pengarna fördelade lika luddigt inom kommunerna som den här tråden kan verka, men syftet, om man ska tro källan, är fortfarande detsamma.
Problematiken ligger som sagt i att kommunerna inte riktigt förstått vidden av vad dom ska göra av med pengarna, som är fördelade inom olika intresseområden på varje kommun.

Jag är själv inte helt insatt i hur det funkar rent praktiskt, men om ett par veckor, när intervjun är genomförd, lovar jag att uppdatera mer om vad jag vet.

Lite googlande gav mig följande träffar
http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomra ... hantering/
http://www.sweden.gov.se/sb/d/1912/a/101180
http://www.skl.se/web/Inratta_en_nation ... ond_1.aspx

Som sagt, jag är fortfarande ganska grön på hela ämnet, det är just därför jag är här nu :) ...så det handlar kanske inte i nuläget om att debattera hurvida det jag säger stämmer eller ej, utan snarare att finna fakta som talar för liväl mot det vi pratar om
(vad pratar vi om nu igen?? :D )

Jag tänker att om det nu är så. Att landet åter igen börjar fundera kring allt som lades ner (var det 1990 sa du?) ...så kanske man börjar kika på större bergrum/skyddsrum, som tills nu varit stängda / förbrukade.
Men åter börjat ta dem i bruk.
Installera nya ventilationer. Stänga till tidigare större ingångar. Dra igång fungerande el i gamla utjänta ledningar osv.
Här skulle givetvis erfarna UE-människor kunna tillföra något
Jag vet inte... som sagt har jag precis börjat fundera kring ämnet då jag precis avslutat ett annat.

Dokumentärserien kommer för övrigt att vara klar för sändning någon gång under 2011. Då kommer allt det som nu verkar jävligt luddigt kanske verka mer förståeligt.
Eller så slutar det med att det helt enkelt inte finns något att rapportera om.

Frågeställningen är hur som helst intressant.
Eller hur?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Konspirationstankar/alternativ sanning osv, går uppenbarligen inte argumentera mot med fakta.... :D

Jag fattar fortfarande inte vad Konspirationstankar/alternativ sanning har med 28ds och övergivna platser/ruiner att göra, och hade svarat dig ärligt om jag sett att det pågick någon "hemlig" upprustning av bergrum för tex Civilförsvar. (Något sådant hade antagligen redan sedan länge varit avhandlat här eller på tex Flashback UE-del https://www.flashback.org/f76 om det var så, fullt med folk både på 28ds och FB som har järnkoll på det mesta...)

Men, men, jag lägger ned för min del, ordet är fritt på 28ds så länge inga hemliga anläggningar som är Skyddsobjekt avhandlas. Önskar dig lycka till och ser med spänning fram mot en fortsättning :)

/B
Senast redigerad av 3 benkar, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: staffel
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Här hade jag skrivit ett roligt inlägg, men jag känner att inte orkar ta vidare diskussion med TS då jag har annat för mig som känns viktigare.
Senast redigerad av 1 bunkrologen, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar