Aktiva baser i Sverige? (EJ militära skyddsobjekt)

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Akbal
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 12:55

Inlägg av Akbal »

Nä, men det är ju tur att världen är fyrkantig för de allra flesta av oss :-)

Läs aftonbladet! Sitt rakt! Se glad ut! Spendera fritiden med att krypa i bergrum! (som förvisso är jävligt kul) Tänk inte! Ifrågasätt inte!

Allt är precis som det ska vara! ;-D

...och allt du läser i tidningarna & ser på nyheterna är 100% SANNING.
jag lovar ;-)

Jag ger upp.
Om någon snubblar över tråden i framtiden, som vågar tänka utanför boxen, så kasta iväg ett mail till ovan mailadress.

Tills dess, climb on! ;-P
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Akbal""]Jag tänker att om det nu är så. Att landet åter igen börjar fundera kring allt som lades ner (var det 1990 sa du?) ...så kanske man börjar kika på större bergrum/skyddsrum, som tills nu varit stängda / förbrukade.
Men åter börjat ta dem i bruk.
Installera nya ventilationer. Stänga till tidigare större ingångar. Dra igång fungerande el i gamla utjänta ledningar osv.
Här skulle givetvis erfarna UE-människor kunna tillföra något
Jag vet inte... som sagt har jag precis börjat fundera kring ämnet då jag precis avslutat ett annat. [/quote]

Personligen har jag väl erfarenheten att fler och fler gamla bergrum lämnas för att få ruttna bort på glömskans bakgård snarare än att någon tar dom i bruk igen - jag tror dessutom att de flesta användarna på forumet kan backa upp mig i det påståendet.
FortV plomberar allt fler gamla bergrum då det inte finns intressenter eftersom användningsområdet helt enkelt saknas.....det tycker jag talar emot hela din konspirationsteori - varför bygga nytt när FortV erbjuder helt dugliga anläggningar som är färdiga att tas i bruk?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Akbal""]Nä, men det är ju tur att världen är fyrkantig för de allra flesta av oss :-)

Läs aftonbladet! Sitt rakt! Se glad ut! Spendera fritiden med att krypa i bergrum! (som förvisso är jävligt kul) Tänk inte! Ifrågasätt inte!

Allt är precis som det ska vara! ;-D

...och allt du läser i tidningarna & ser på nyheterna är 100% SANNING.
jag lovar ;-)

Jag ger upp.
Om någon snubblar över tråden i framtiden, som vågar tänka utanför boxen, så kasta iväg ett mail till ovan mailadress.

Tills dess, climb on! ;-P[/quote]

Till exempel jag är nog inte så 4-kantig som du tror :D

Jag har en relativt låg tro på det som skrivs i media, är väl medveten kring hur man kan vinkla fakta genom bilder tagna i rätt vinkel/beskurna som man önskar, lyfta fram delar av de fakta man springer på/hör berättas, för att visa hur de stödjer "mina tankar/åsikter".

Samtidigt som jag silar rikstäckande media, så silar jag även tankar/åsikter som till exempel du kommer med, vrider och vänder och skaffar mig en egen uppfattning, tror varken på media eller anti-media, utan har min helt egna oberoende uppfattning grundad på egna kunskaper/kontakter och fakta jag känner till personligen.

;)

/B
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Sv: Aktiva baser i Sverige? (EJ militära skyddsobjekt)

Inlägg av erro »

Man gör nog tyvärr bäst i att inte lita på någon information utom den man skaffar själv...

De gånger jag själv har insikt i ett ämne så ser jag oftast hur rapportering i media/bloggar/forum/snack inte har ett rätt. Då kan man ju börja fundera på hur det ser ut i de ämnen jag själv inte har koll på. Jag misstänker att det är lika dåligt där.
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Är TS möjligen Bengt-Olof Gavne?
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Är TS möjligen Bengt-Olof Gavne?[/quote]

Bor han kvar i Västerås?

-----

Den här tråden får 9 foliehattar av 10 möjliga i betyg av mig
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Akbal
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 12:55

Inlägg av Akbal »

Ingen Bengt-Olof här inte :-D

Okej, för att spä på "foliehatts"-teorierna då.

Precis i utkanten av Jönköpings stad finns ett stort berg. oljeberget kallas det. Det har tidigare inhyst en militär anläggning, kalla det underjordisk bas om du vill. Det finns trådar och bilder på forumet om du söker.

Det märkliga är att under det senaste året har en rad konstiga saker inträffat.

Enligt utsago från "grannar", boende i området, körde militärlastbilar dagligen och lastade ur, snarare än lastade i. Detta pågick under några veckors tid. Ganska många lass med andra ord.
I samma veva kontrakterades lokala elbolag m.m som renoverade elstationer, installerade nya ventilationer, drog nya elledningar, etc. Säkerligen mer, men detta är vad vi hittils lyckats konfirmera.
Ett par månader senare startades plomberingen av de "officiella" ingångarna. Idag är de så maskerade av jord och vegetation att det inte går att urskilja att de ens funnits.

De glänsande ventilationssystemen stoltserar dock runt hela berget, i fullt bruk. Naturligtvis med diverse varningsskyltar om intrång, vilket åter igen gör diskussionen "olaglig" här ;-) ...men eftersom den allmänna uppfattningen verkar vara att det är fantasier vi försöker jaga, måste jag ju ge er lite "kött på benen" ;-)

Någon officiell förklaring finns inte. Kommunen har inget svar, likaså försvaret. Ingen privatperson hyr eller har köpt stället. Det är faktiskt som om stället aldrig har existerat längre, beroende på vem du talar med inom officiella kanaler.

Något händer, men det är definitivt "locket på" för allmänheten

Liknande situationer sker landet runt. Jönköping var bara ett exempel på några av dessa ställen som vi hittills nosat fram.

Men INGEN här känner igen detta?? Jag trodde ni hade koll... :-D

Okej...
Dags att gnugga sig i ögonen kanske?
Senast redigerad av 2 Akbal, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Det kan inte vara så att ventilationen har med saneringen av bergrummet att göra då?
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Akbal
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 12:55

Inlägg av Akbal »

[quote=""MrJ""]Det kan inte vara så att ventilationen har med saneringen av bergrummet att göra då?[/quote]

Naturligtvis skulle det kunna vara så.
Det är såklart den officiella förklaringen om man talar med "rätt" person.

Men frågetecken finns,
Exempelvis varför ett telekombolag spenderade nästan 3 veckor på platsen?
Varför ny el drogs IN i berget?
Varför det är 10 snarare än 1 nybyggd ventilation av modell Stor.
Varför ingångarna "gömts" fullständigt.
Vad lastades ur lastbilarna, veckor i sträck?
Varför sådan hysch hysch när man försöker få officiella förklaringar?

...
Gör er själva en tjänst. Våga tänk utanför boxen en stund, istället för att ENBART försöka hitta en officiell logisk förklaring som förklarar dessa oegentligheter.
Sanningen finns förmodligen nånstans mitt däremellan.
Sunt förnuft kallas det :-)

Världen är som sagt inte riktigt så fykantig som vi letts att tro...
Hur otroligt det än låter ;-)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

-"Precis i utkanten av Jönköpings stad finns ett stort berg"

Finns väldigt mycket berg runt Jönköping, men när du skriver "oljeberget" så gissar jag på det gamla drivmedels/bränsleförrådet i berget i väster (om man står söder om sjön)

Är en gammal anläggning för lagring av drivmedel. Med tanke på tidigare användningsoråde så sker det fortfarande, och för lång tid framåt, en ventilation av berget, för att få ut kvarvarande ångor, så att det inte smäller... :D så där är nog tekniker och skruvar/monterar ny utrustning med jämna mellanrum.

I närheten av detta berg finns ett annat bergrum, där militären emellanåt har övningar och därmed orsakar trafik med militärfordon.

Aningens längre bort, så finns ett "Aktivt" berg, där det antagligen är militär trafik dagligen.

En dilemma med uppgifter från "folk i krokarna" är att de ofta blandar ihop om det dom sett skedde igår, eller för 10 år sedan, "folket i krokarna" tar även till sig sådant de hört av andra, och så blir en berättelse ett virrvarr av egna observationer och sådant man hört berättas, inget konstigt med det?

Däremot så har jag hört att det verkligen finns en underjordisk järnväg mellan Göteborg och Stockholm, via Jönköping, men det ska vi antagligen inte tala högt om.

/B
Skriv svar