Södertälje - Stockholmsberget

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

aphexone
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 18 nov 2009, 18:07

Södertälje - Stockholmsberget

Inlägg av aphexone »

Tog idag tillfället i akt i samband med lunchen att undersöka ingångarna vid det sk. stockholmsberget i Södertälje. Det har på senare tid skett endel avverkning runt där, så jag är orolig att en plombering är nära förestående. Dörrarna verkar vara rejält förslutna med bandjärn. Högt uppe på berget finns också ett ståvärn. Är detta ett gammalt skyddsrum eller vad?

Mvh
Henrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Ja, det är ett gammalt skyddsrum.
Finns inget intressant där inne.
daydreamer
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 25 dec 2009, 20:45

Inlägg av daydreamer »

[quote=""bunkrologen""]Ja, det är ett gammalt skyddsrum.
Finns inget intressant där inne.[/quote]

Detta berget har använts som utkiksplats.
Kollar man på berget så finns både här och var öglor borrade i berget som användes för att fästa upp kamouflagenät.
samt att det för massor av år sedan även fanns 1 nergång samt en bunker ovanpå berget, dessa lektes det mycket i av barn.
Dessa är idag igenfyllda med sand.
Man kan om man går där på sommaren se att det är små onaturliga sand/gruskullar på berget.

Antagligen användes det som utkiksplats för att nere i Willys lokaler tillverkades det förr i tiden efter vad jag har förstått delar till stridsflygplan?
Rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""daydreamer""]Detta berget har använts som utkiksplats.
Kollar man på berget så finns både här och var öglor borrade i berget som användes för att fästa upp kamouflagenät.
samt att det för massor av år sedan även fanns 1 nergång samt en bunker ovanpå berget, dessa lektes det mycket i av barn.
Dessa är idag igenfyllda med sand.
Man kan om man går där på sommaren se att det är små onaturliga sand/gruskullar på berget.

Antagligen användes det som utkiksplats för att nere i Willys lokaler tillverkades det förr i tiden efter vad jag har förstått delar till stridsflygplan?
Rätta mig om jag har fel.[/quote]

Utkiksplats?
Det är en fd luftvärnsställning för 7,5 cm M42. Ståvärnet hade mer civilt bruk.
Skriv svar