Under ett besök i en ort i södra dalarna under gårdagen hittade vi på denna mycket långa tunnel. Vi gick ungefär 100m in tills vi kom till de fina isformationerna, bakom dessa såg vi drygt 100m till med ficklampan och tunneln fortsatte därefter utom synhåll, med andra ord är den riktigt lång. Vi vågade ej fortsätta in då isen gick som en ränna vidare, alltså det lutade inåt mot mitten och det uppstod en stor spricka när vi fortsatte framåt. Det såg ut som att isen under våra fötter var ungefär 1 meter ovanför marken.
Är det någon som vet vad denna tunnel haft för syfte? Kan tillägga att den ligger nedanför ett berg där gruvverksamhet pågått fram till 2a världskriget om jag minns skylten rätt.
EDIT: Har nu gjort lite mera efterforskning och fått fram lite mer info, rätt spännande må jag säga!
Tunneln är en gammal tågtunnel till en gruva längre in i berget. Första tåget gick in i tunneln 1937, brytningen upphörde 1944 medan sista lasten ur gruvan gick 1945 vad jag förstår.
Spåret är 635m långt och med ett stickspår av okänd längd.
Känns som att en till expedition till våren då man ser vart man kan gå redan är ett faktum!
Om någon mod vill och orkar så kan de ju ändra eller lägga till i ämnesrubriken så att den blir mer passande. Fina skulpturer finns i tunneln, men den är ju också en tågtunnel till en gruva vilket kanske är mer relevant om man tänker på vad forumet avhandlar för ämne
Utlastningstunnel vid gruva, med fina isformationer
Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
- Faniskogen
- Inlägg: 603
- Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07
Utlastningstunnel vid gruva, med fina isformationer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 5 Faniskogen, redigerad totalt 0 gång.
Härlig is
Var där flera år bakåt i tiden, klent om belysning, inte så intrimmad på mörkerfoto och enbart jpg på den tiden, så det blev inga höjdarbilder.
Det var sommartid, och därmed var isen i flytande form, längre in så var slipers och annat halvt om halvt under vatten och dålig luftcirkulation, när vi stod längst in en liten stund frågade vi samtidigt varandra -"Är du också lite yr i huvudet?", varpå vi snabbt tog oss mot utgången, och efter en stund kändes det mer normalt i huvudet, så det kan vara något att tänka på sommartid, att luften kan vara dålig längts in.
Gruvan i området har en lång historia, och uppe på berget fanns ett anrikningsverk. Utlastningstunneln började användas 1938, där tågen backade in, och man kunde släppa ner malmen direkt från anrikningsverket till tågvagnarna.
Gruvan var Tyskägd och efter 1945 upphörde den största delen av verksamheten, men nya ägare haltade sig fram några år tills det hela upphörde helt 1950.
/B
http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... gstunneln/
Var där flera år bakåt i tiden, klent om belysning, inte så intrimmad på mörkerfoto och enbart jpg på den tiden, så det blev inga höjdarbilder.
Det var sommartid, och därmed var isen i flytande form, längre in så var slipers och annat halvt om halvt under vatten och dålig luftcirkulation, när vi stod längst in en liten stund frågade vi samtidigt varandra -"Är du också lite yr i huvudet?", varpå vi snabbt tog oss mot utgången, och efter en stund kändes det mer normalt i huvudet, så det kan vara något att tänka på sommartid, att luften kan vara dålig längts in.
Gruvan i området har en lång historia, och uppe på berget fanns ett anrikningsverk. Utlastningstunneln började användas 1938, där tågen backade in, och man kunde släppa ner malmen direkt från anrikningsverket till tågvagnarna.
Gruvan var Tyskägd och efter 1945 upphörde den största delen av verksamheten, men nya ägare haltade sig fram några år tills det hela upphörde helt 1950.
/B
http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... gstunneln/
Det är ett fint ställe, numer har de dränerat ut vattnet så på sommaren går det bra med ett par höga stövlar. På vintern är det lite lurigt för isen brukar vara ganska dålig inne i tunneln om än fina isskulpturer.
inspektionsverket.se - The world as we know it.