Underbara Underjord

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
LINK82
Inlägg: 255
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 22:53
Kontakt:

Underbara Underjord

Inlägg av LINK82 »

Idag så passade jag på att besöka ett skyddsrum.
Som såg ut att på senare tid innehållit ett laboratorium
Det ligger ca 1,5 mil från Göteborg.

Har både kartor, ritningar & texter som beskriver vad som funnits på området innan man beslutade att man skulle lägga ner.
Det finns 3 st skyddsrum / verkskydd på området !
ett har jag och några till på forumet haft turen att besöka innan det stängdes någon gång förra året.
Ett plomberat & så detta som besöktes idag.
Enligt ritningar så ska det vara ett skyddsrum för ca 400 personer, men när jag varit på platsen så stämde det inte riktigt överens med verkligheten.
Det känns som det varit något helt annat.

En hel del rum, transformatorrum, rester efter ett laboratorium & längst in så finns det en hiss & en trappa som leder upp till hyreshuset som ligger uppe på berget. Hissen är avstängd & låst.
Men trappan leder upp & ut i hyreshuset.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1223203_page0.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Underbara Underjord

Inlägg av Grishnac »

Så du kom in till sist nu? Hur besvärligt var det?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""LINK82""]Enligt ritningar så ska det vara ett skyddsrum för ca 400 personer, men när jag varit på platsen så stämde det inte riktigt överens med verkligheten.
Det känns som det varit något helt annat. [/quote]

Tjusigt, men utan att ha en aning om var det ligger så är det svårt att komma med några gissningar om vad det har varit... :rolleyes:
Användarvisningsbild
LINK82
Inlägg: 255
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 22:53
Kontakt:

Inlägg av LINK82 »

Det kan vara betydligt enklare än vad det var.
Skicka in en man som öppnar dörren uppe i hyreshuset - sen är det bara att ta trappan ner i underjorden.

Kolla i västergötland gruppen för mer info
Urbanizor
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 18 mar 2011, 19:35

Inlägg av Urbanizor »

Trevligt somm alltid! :)

Står ju på skylten vad som varit där, PLM/Plåtmanufaktur.. :)

Enligt snabb googling hade Plåtmanufaktur en fabrik i Göteborg fram till 1953. De hade också ett laboratorium för att göra kontroller och tester på produkterna, detta verkar vara laboratoriet? ;)
Har tyvärr ingen mer info om laboratoriet, men det kanske någon annan har?

Här finns det lite info om företaget och dess grundare för den som är intresserad. Jag har inte bläddrat igenom hela än, men det verkar inte stå så mycket om laboratoriet mer än att det nämns att det fanns ett i Göteborg..
http://malmo.stadsbibliotek.org:2082/ar ... 3244/1.PDF
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Urbanizor""]Står ju på skylten vad som varit där, PLM/Plåtmanufaktur.. :) [/quote]

Attans också, som vanligt så glömde jag att använda ögonen när jag tittar på bilder... :D

Hittade iaf detta på Wikipedia: "1953 lades Göteborgsfabriken ned, och tillverkningen flyttades till Malmöfabriken, som byggs ut. Laboratoriet flyttas också från Göteborg till Malmö".
Bunkerman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 11:22

Inlägg av Bunkerman »

[quote=""Urbanizor""]Trevligt somm alltid! :)

Står ju på skylten vad som varit där, PLM/Plåtmanufaktur.. :)

Enligt snabb googling hade Plåtmanufaktur en fabrik i Göteborg fram till 1953. De hade också ett laboratorium för att göra kontroller och tester på produkterna, detta verkar vara laboratoriet? ;)
Har tyvärr ingen mer info om laboratoriet, men det kanske någon annan har?
[/quote]

Det är bilder från Surte glasbruk. Köpt av PLM 1960 och nedlagt 1978.

Är i Linköping under veckan, har därför inte riktigt koll på årtalen nedan.

Bergrummet är byggt som skyddsrum för personalen på glasbruket. Det byggdes sent 30-tal/början på 40-talet. Glasbrukets laboratorium fanns i det som nu är bostadshus på berget ovanför skyddsrummet. Glasbruket fanns med i planeringen under "kalla kriget" som krigsviktig industri. Under 50-talet byggdes skyddsrummet om för att kunna fungera som laboratorium.
viewfinder
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 06 jun 2009, 15:54

Inlägg av viewfinder »

Tack för din info!

[quote=""Bunkerman""]Det är bilder från Surte glasbruk. Köpt av PLM 1960 och nedlagt 1978.

Är i Linköping under veckan, har därför inte riktigt koll på årtalen nedan.

Bergrummet är byggt som skyddsrum för personalen på glasbruket. Det byggdes sent 30-tal/början på 40-talet. Glasbrukets laboratorium fanns i det som nu är bostadshus på berget ovanför skyddsrummet. Glasbruket fanns med i planeringen under "kalla kriget" som krigsviktig industri. Under 50-talet byggdes skyddsrummet om för att kunna fungera som laboratorium.[/quote]
Användarvisningsbild
LINK82
Inlägg: 255
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 22:53
Kontakt:

Inlägg av LINK82 »

Ritning över skyddsrummet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 4 LINK82, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Ingen bra idé att ge exakt position till alla. Tog bort kartan över området....
Skriv svar