En biltur nere i Zinkgruvan.

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

amazon67
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 mar 2011, 18:25

En biltur nere i Zinkgruvan.

Inlägg av amazon67 »

Hej.


Jag har vart nere i Zinkgruvan och jobbat nu i en vecka, jag ska tillbaka dit nästa vecka igen.

Jag har vart nere på 800m djup och jobbat 8-12 timmarspass, vi renoverar en Cat 972, det är mycket slitage på maskinerna där nere, väldigt lätt att köra i mot väggar, tak, och så är det ju väldigt ofta det släpper stora stenar eller att det blir ras från taket när dom håller på att bosa runt.

Jag filmade lite när vi skulle åka upp en dag, saken va den att vi jobbade över, och det går bara hiss upp två ggr om dagen och ska man jobba över eller missar hissen så får du vackert sova över! Det finns inte någon risk att dom kör hele vägen 800m upp med den trafiken som är där, en kille hade kört upp en gång på 40 minuter tror jag han sa, men då var han ensam utan möte..... så det lär ju ta ett tag!


Hur som så filmade jag resan till en "sorts" hiss..... eller tunna..... som ledde till en annan fyrkantig "låda" som båda känndes väldigt farliga :) gamla ekstockar som vart där i hundra år... det smäller och knakar och väsnas.
Men hur som så finns det film på resan mellan hissarna upp. och så filmade jag uppgången i den andra hissen.

Problemet är bara att jag inte vet hur man lägger upp filmerna, jag har dom på min I-phone.

Om det är någon som värkligen vill se kan ju skrika till så dom kan hjälpa mig få upp dom!

Den som vill se filmen, den finns på min facebook.... "Pär Hallenfors", lägg till mig som vän så är det bara att se den där!


MVH PELLE//
Senast redigerad av 2 amazon67, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
bosse69
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 12:58

Sv: En biltur nere i Zinkgruvan.

Inlägg av bosse69 »

Tycker det låter märkligt att hissen bara går 2gg, Taskigt om man glömmer matlådan på täckningen. I gruvan jag jobbar i är det bara ställa sig i hissen och åka när som. Borde inte heller ta överdrivet lång tid att köra personbil upp i rampen, men har aldrig varit i Zinkgruvan så jag vet inte hur det ser ut.
Användarvisningsbild
Bakke
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 07:58
Kontakt:

Inlägg av Bakke »

Tycker också det låter märkligt, Boliden i garpenberg är hur som helst inte så. De är bara att åka hiss när det passar..
Sen bilvägen tar väl typ 10min från mark till 1100 meter.
Racke
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 28 nov 2009, 16:03

Inlägg av Racke »

Det finns tre hissschakt upp till markytan i Zinkgruvan. PI och PII och knalla. PII har en kombinerad personhiss/malmhiss. Eftersom man helst vill lyfta upp malm så är det endast under vissa tider som persontrafik är i det schaktet.
Sen har vi PI, där det endast sker persontrafik, vilka tider som helst. Denna hiss går långsammare och ned till 650m (800 m är huvudnivå). Sedan får man gå bort till PII, där det finns ett schakt med en mindre hiss där man kan åka ned till 800m. Möjlighet finns även att ta bilen till 350m vid PI, har själv gjort det ett antal ggr.
Knallagruvans schakt används knappt längre, Verksamheten vid knallagruvan är nedlagd. Rätt ödsligt där nere numera.
SvenHedin
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 09 sep 2009, 13:09

Inlägg av SvenHedin »

Det fanns ingen dörr eller del där nere där det vara ajabaja för vanligt folk att vara?
Skriv svar