Stort, underjordiskt, runt rum. Vad kan detta vara?

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

notnawarrior
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 17 jun 2010, 06:33

Inlägg av notnawarrior »

[quote=""Oblado""]Hej!

För några dagara sen så undersökte jag och några vänner någon underjordisk "byggnad" i en av Halmstads skogar.
Ingången är rätt så gömd, man hittar den dock enkelt om man vet vart man ska leta.

Iallafall! Vi hittade ingången och vi tog oss ner för stegen som ledde ner ca 4-5 meter i underjorden.
När vi väl har tagit sig ner för stegen så är det ett väldigt stort rum som är runt och har en massa betong pelare överallt.
Det finns inga andra ingångar till någon annastans från det rummet. Det är bara ett runt och stort rum helt i betong. Däremot fanns det två små mindre avlopp såg det ut som samt ett rostigt rör med en ratt.

Efter att inte ha hittat så mycket mer än detta så tog vi oss upp. Väl uppe finns det några meter från ingången ett brunnslock, dock har vi inte försökt att få upp denna.

Det var dock väldigt intressant då detta var min allra första UE-tur i underjorden. Vi tog en del bilder också. Kolla gärna dom.

Det jag undrar är om någon vet vad denna anläggning är för något. Nu mera är den helt övergiven.

Bilder:
http://www.pixbox.se/pic_show_id32566579.html[/quote]

Den har man ju vart nere i ett antal gånger. Har ochså undrat vad det kan vara för något. Nedan för ingången ligger ju bland annat ett sjukhus och om man går en liten runda där ifrån så kommer man till en stor järndörr. I samma matrial som dörren till det stället du har vart på. En bit bort ligger ju ochså regementet. Så stället har förmodligen något med regementet att göra.
Användarvisningsbild
Oblado
Inlägg: 100
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 15:32

Inlägg av Oblado »

[quote=""notnawarrior""]Den har man ju vart nere i ett antal gånger. Har ochså undrat vad det kan vara för något. Nedan för ingången ligger ju bland annat ett sjukhus och om man går en liten runda där ifrån så kommer man till en stor järndörr. I samma matrial som dörren till det stället du har vart på. En bit bort ligger ju ochså regementet. Så stället har förmodligen något med regementet att göra.[/quote]

Mycket riktigt. Undrar vart dom stora järndörrarna leder någonstans. Hört någonstans om enormt skyddsrum.
thoronath
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 02 jan 2009, 20:19

Inlägg av thoronath »

[quote=""Oblado""]Mycket riktigt. Undrar vart dom stora järndörrarna leder någonstans. Hört någonstans om enormt skyddsrum.[/quote]


Om det underjordiska rummet är en vattenreservoar, vilket jag också tror att det är, så är det nog en pumpstation innanför järndörrarna.

/ Thoronath
notnawarrior
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 17 jun 2010, 06:33

Inlägg av notnawarrior »

[quote=""Oblado""]Mycket riktigt. Undrar vart dom stora järndörrarna leder någonstans. Hört någonstans om enormt skyddsrum.[/quote]

Har för mig att dom stora järndörrarna är en bunker som såldes till en privat person för ett antal år sen.
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

Är helt klart en vattenreservouar. Jämför min bild http://www.pixbox.se/pic_show_id30853744.html från ett vattentorn med Oblados bild http://www.pixbox.se/pic_show_id32566636.html så ser man likheten med överfyllnadssrör (det höga) och in/utlopp (hålet i botten).

/Flygger
Flygger
Skriv svar