På ett berg i Göteborg !

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Grishnac""]Det är fortfarande fel berg ni är och snurrar på, bara så att ni vet.

På berget som avses så finns en klar försvarslinje......en ledtråd är att den försvarslinjen skulle skydda fortet från landanfall från sydöst.....[/quote]

Ooooops. :o
Gäller att läsa in vad som står...

Ja då vet iaf jag vilket berg det rör sig om.
Hur mycket sprängmassor bedömer du det är?
Snackar vi 100 tals eller 1000 tals kubik?
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: På ett berg i Göteborg !

Inlägg av Grishnac »

Svårt att säga, det är rejäla vallar byggda längs med "fiendesidan" och dom verkar ju vara av sprängsten - då rör det sig om ansenliga mängder, men det är ju som alltid svårt att uppskatta hur mycket sprängsten det blir av ett stort bergrum, det kanske bara härrör från det lilla uppe på berget.

Men något säger mig att det finns något nere i det här berget, kanske bara en eldledningsplats eller mindre förvaringsutrymme - men något tror jag det finns.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Grishnac""]Svårt att säga, det är rejäla vallar byggda längs med "fiendesidan" och dom verkar ju vara av sprängsten - då rör det sig om ansenliga mängder, men det är ju som alltid svårt att uppskatta hur mycket sprängsten det blir av ett stort bergrum, det kanske bara härrör från det lilla uppe på berget.

Men något säger mig att det finns något nere i det här berget, kanske bara en eldledningsplats eller mindre förvaringsutrymme - men något tror jag det finns.[/quote]

Ah, the sixt sense...... ;)
Ja sprängmassor kan verka mer än det var från början.
Jag skall ner till Sahlgrenska i veckan, får se om jag hinner kika förbi.

Min sambo har bott alldeles i närheten där förresten, får nog bli lite pillow talk med henne om saken i kväll.... :D
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""jpkrax""]Jag skall ner till Sahlgrenska i veckan[/quote]

Missa inte att passa på att titta på källarvåningarna under Sahlgrenska... det finns den vanliga så kallade "suterrängvåningen" som har gångar under i stort sett hela Sahlgrenska, men sen ytterligare en våning under den...

Den vanliga "källarvåningen" med gångar under i stort sett hela sjukhuset har jag gått i många gånger, men den som ligger under det är det lite svårare att hitta ner i...

Senast jag var där nere så lyckades jag ta mig ner via en av de mest centrala nedgångarna i närheten av telecentralen/stora datacentralen och där nere fanns långa mörka gångar med gamla sjukhussängar, plus en panna där de eldade något...

[Edit] Kolla förresten in alla långa smala gångar utåt sidorna med ståldörrar i slutet, som utgår från övre källarplan också... :)
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Osprey""]Missa inte att passa på att titta på källarvåningarna under Sahlgrenska... plus en panna där de eldade något...

[Edit] Kolla förresten in alla långa smala gångar utåt sidorna med ståldörrar i slutet, som utgår från övre källarplan också... :) [/quote]

Oj, tack för tipset. :)
Vad som eldades i pannan kan jag tänka mig...
Det var standard förr att sjukhusen själva brände sitt farliga avfall,
inklusive avlägsnad mänsklig vävnad.

Dom håller ju på med omfattande byggnadsarbete där nu, så det är väl bara dra på sig blåstället, lägga kameran i matväskan,
och kila in. :D

Edit/
Obs detta var ingen uppmaning att göra något olagligt, vissa delar kan ju betraktas som SO.
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""jpkrax""]Obs detta var ingen uppmaning att göra något olagligt, vissa delar kan ju betraktas som SO.[/quote]

Jag tror att hela sjukhuset är SO, men av den typen där det inte råder fotoförbud. Jag skulle tro att Sahlgrenskas försvarskapacitet är ganska blygsam och inskränker sig till i stort sett skalpellkastande kirurger och så... :)

Däremot finns ju Änggårdsbergen precis bakom och där har det funnits ett antal LV-ställningar och längst bort i andra änden av de bergen ligger Västerberget, där det legat något som heter Svalan... :D
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[QUOTE=jpkrax;59509

Edit/
Obs detta var ingen uppmaning att göra något olagligt, vissa delar kan ju betraktas som SO.[/QUOTE]

man måste väl inspektera och se om de skattepengar man investerat använts väl?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Osprey""]Jag tror att hela sjukhuset är SO, men av den typen där det inte råder fotoförbud. Jag skulle tro att Sahlgrenskas försvarskapacitet är ganska blygsam och inskränker sig till i stort sett skalpellkastande kirurger och så... :)

Däremot finns ju Änggårdsbergen precis bakom och där har det funnits ett antal LV-ställningar och längst bort i andra änden av de bergen ligger Västerberget, där det legat något som heter Svalan... :D [/quote]

:D , glöm inte sjuksyrror med skarpa kanyler......
Svalan är mig bekant, hade förmånen att besöka det då det var igång.
Det var vid den tiden då världen såg annorlunda ut,
och Sverige hade ett försvar..... :D
Ja SÅ gammal är jag.... :o
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""jpkrax""] :D , glöm inte sjuksyrror med skarpa kanyler......
Svalan är mig bekant, hade förmånen att besöka det då det var igång.
Det var vid den tiden då världen såg annorlunda ut,
och Sverige hade ett försvar..... :D
Ja SÅ gammal är jag.... :o [/quote]

:D

Förutom allt spännande som finns på Sahlgrenska, så finns en jättefin promenadstig därifrån och ända bort till Svalan... och på vägen så passerar man Botaniska, ett antal LV-ställningar, vackra små sjöar och gamla nedlagda gårdar där bara grunderna finns kvar... fast det är bra att skriva ut en karta från hitta.se eller eniro först, för det finns gott om stigar i alla riktningar... :)
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

En känd och tämligen spridd bild från inuti "Svalan" någon gång under 1980-talet.

Bild
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Skriv svar