UE-video. Dränering av gammal silvergruva i Piteå.

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Mambi
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 03 jun 2011, 19:19

Inlägg av Mambi »

[quote=""Mirage""]Föreslår att han håller sig till ETT forum i fortsättningen.
Behövs inte fler som matar drägget som läser på Flxxhback och effektivt har förstört varje ställe de kommit över de senaste åren.[/quote]



Hänger säkerligen minst lika mycket drägg här, inget som helst fel på flashback, och han har förövrigt inte outat hur man hittar stället heller!

OnT schysst jobb med pumpningen!
ugr
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 09 jul 2011, 17:05

Inlägg av ugr »

[quote=""ABX""]Vad är det för närbesläktat då, nu väcker du min nyfikenhet :)
Några fler filmer på gång?[/quote]

Det här blir ju OT men jag ska stilla din nyfikenhet! Närbesläktat sett till anhängare, har sett att det är lite samma folk som är intresserad av våra UE-grejer... UGR-grejen (länk nedan) är för övrigt död sen 2007. Kan dock säga att introscenen är skjuten på en av våra UE spots som finns på Facebook-sidan... Du får gissa vilken? :D

http://www.youtube.com/watch?v=3YKq0KdDQBY

Fler UE-filmer är möjligt, får se vad som hinns med i sommar :)

[quote=""Mirage""]Föreslår att han håller sig till ETT forum i fortsättningen.
Behövs inte fler som matar drägget som läser på Flxxhback och effektivt har förstört varje ställe de kommit över de senaste åren.[/quote]

Jag köper ditt resonemang såtillvida att det skulle vara smidigt om vi bara hade ett forum. Nu är det ju inte så idag, utan aktivitet i båda och uppenbarligen så är ju även du aktiv på FB eftersom att du sett tråden ;)

Jag kan bara tala för mig själv men under mina 5-6 aktiva år så har jag varit väldigt restriktiv med info. Även om jag fått många PM med folk som velat ha vägbeskrivning och liknande. Summa, om man inte röjer platsen i bild-/filmmaterial så tycker jag inte att det gör något om så många som möjligt får ta del av det. Om vi däremot enas om att hålla oss till ett forum så visst... Men då ska det komma på "bred front" från dem som brukar bidra med innehåll...
Användarvisningsbild
Gruvtroll
Inlägg: 399
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 15:31
Kontakt:

Inlägg av Gruvtroll »

Ganska trevligt måste jag säga! Men jag tvivlar på att det är tillmakat.. Såg inte så ut å det har inte brutits speciellt mycket berg med tillmakning under 1900-talet. Men å andra sidan så tycker jag omgivningen gör att gruvan ser äldre ut än så. Strunt samma, kul projekt!
ugr
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 09 jul 2011, 17:05

Inlägg av ugr »

[quote=""Gruvtroll""]Ganska trevligt måste jag säga! Men jag tvivlar på att det är tillmakat.. Såg inte så ut å det har inte brutits speciellt mycket berg med tillmakning under 1900-talet. Men å andra sidan så tycker jag omgivningen gör att gruvan ser äldre ut än så. Strunt samma, kul projekt![/quote]

Har faktiskt funderat i samma banor själv... Grejen är den att lokaltidningen gjorde ett reportage för ett antal år sedan om denna gruva (dock utan bilder från insidan =)) där det sas att den var bruten med tillmakningsmetoden och att det skedde kring typ 1902 +/- något år... Vet ju dock inte vad de hade för källa!

När man läser om tillmakning så är det precis som du säger, den tycks vara för modern för det. Vet att t.ex. Nasafjällsgruvan som är betydligt äldre var Sveriges första gruva där man använde sprängmedel istället för tillmakning. Ligger ju på kalfjäll så ved var inget som gick att frambringa...

Däremot så berättade en guide när vi var på tur i Sala Silvergruva att man där tydligt ser skillnad på var det används tillmakning / sprängmedel sett till gruvortens storlek samt hur bergytan i orten ser ut. Större slätare ytor = större block = sprängmedel och vise versa. Ska man jämföra med tillmakningsorterna i Sala så kan det faktiskt vara så att man av någon anledning använde den metoden även här!

Kanske att man skulle pröva göra en egen gruva på det viset? :)
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

Som jag har fattat det ger tillmakning väldigt släta, rundade former medan sprängning ger kantiga, råa ytor. Bilden nedan är ett exempel på tillmakning i så fall.
Jag har sett flera stollgångar där man börjat med sprängning, för att efter några meter övergå till tillmakning. På filmen tycker jag allt verkar sprängt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
Gruvtroll
Inlägg: 399
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 15:31
Kontakt:

Inlägg av Gruvtroll »

Stämmer bra det! Oftast blir det helt otroligt fina ytor efter tillmakning!


Haha, ja jag har också tänkt att jag skulle prova att tillmaka lite i mindre skala bara för att få lite bättre insikt om vad arbetarna egentligen fick gå igenom för att ta sig fram genom berget. Det var nog ett rent helvete att vara släckare under jord! En stor eld som brunnit en hel natt i ett trångt utrymme.. Snacka om hetta! Å dålig luft..! Efter varje eld kunde man sen bryta upp till en dm om man hade tur..

Kan tänka mig att mindre gruvor använde sig en del av tillmakning även efter dynamiten hade brett ut sig. Det var en bekant metod och förmodligen billigare att använda ved. För att använda dynamit så krävs ju även borrning.
I Sala ska man så vitt jag har förstått kört på med tillmakning ända in på slutet trots att dynamiten då hade använts väldigt länge på andra håll. Anledningen till det vet jag dock inte riktigt.
Snyggve
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 18 maj 2013, 21:14

Inlägg av Snyggve »

måste bara säga att ni gjorde nått i mina ögon rätt pulshöjande =)
Skriv svar