8000kvm bergrum i kolsva!

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""Urbankillen""]Jag har INTE brutit mot en ända regel..och det vet du! förstår inte varför du ens skriver så?

Men jag ger upp nu...du vägrar ju erkänna att du "hoppade på mig" ytterliggare engång helt obefogat...tråkigt men sant!

Man skulle ju kunna tänka sig att en moderator är som en god ledare, och en sådan är storsint och erkänner ett misstag....dock inte du?

Vill du fortsätta diskussionen så kan PMa mig.[/quote]

När skall dessa påhopp skett? Jag fattar inte?

Tråden borde rensas från OT...
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""MrJ""]När skall dessa påhopp skett? Jag fattar inte?

Tråden borde rensas från OT...[/quote]

Ursäkta att jag lägger mig i men...
Nu har jag läst tråden upp och ner samt fram och tillbaka, och jag tycker det verkar som du missuppfattat benkar (och kanske han dig).
Han påtalade med hänvisning till uppförandekoden, att det inte fanns någon anledning att låsa tråden.
I det fallet håller jag med, dessutom påpekade du att de berörda inte ville ha något spring eller tjat om visning.
Vi respekterar sånt här, så ta och dra en mögelfredspipa nu. ;)
Meddelandet är framfört...eller hur?
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""jpkrax""]Ursäkta att jag lägger mig i men...
Nu har jag läst tråden upp och ner samt fram och tillbaka, och jag tycker det verkar som du missuppfattat benkar (och kanske han dig).
Han påtalade med hänvisning till uppförandekoden, att det inte fanns någon anledning att låsa tråden.
I det fallet håller jag med, dessutom påpekade du att de berörda inte ville ha något spring eller tjat om visning.
Vi respekterar sånt här, så ta och dra en mögelfredspipa nu. ;)
Meddelandet är framfört...eller hur?[/quote]

Hmm det kan inte vara så att du förväxlat mig med någon annan i tråden? :p
Jag lade näsan i blöt lite bara, har inte skrivit tidigare i tråden.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Här kommer lite intressant info om fabriken:

"Med 40 meter granit som tak och dubbla tryckvågsdörrar säkerställdes denna fabriks produktion även om en kärnvapenexplosion skulle knacka på dörren. 1947 stod den underjordiska fabriken klar, man producerade vapen för sveriges försvar.
-58 byggdes verkstaden ut från de 2 befintliga skeppen till hela 6st, produktionen fortsatte till -82 då verksamheten lades på is. .

Efter nedläggningen -82 kom den att stå tom i flera år, om den användes som lager och till vad är okänt. FortV sålde anläggningen till en privatperson i mitten av oo-talet. De totala kostanaderna för bygget har under årens lopp uppgått till nästan 1miljard svenska kronor."
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

makalöst! en miljard i dåtidens penningvärde! det var minsann andra bullar på den tiden, nu grinar myndigheterna blod om det behövs en miljard till ett viktigt vägbygge, dagens samhälle är genomfattigt.
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""MrJ""]Hmm det kan inte vara så att du förväxlat mig med någon annan i tråden? :p
Jag lade näsan i blöt lite bara, har inte skrivit tidigare i tråden.[/quote]

Helt rätt, förlåt... :( :o
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""swedediesel""]makalöst! en miljard i dåtidens penningvärde! det var minsann andra bullar på den tiden, nu grinar myndigheterna blod om det behövs en miljard till ett viktigt vägbygge, dagens samhälle är genomfattigt.[/quote]

Vi behöver väl inte diskutera var pengarna går idag, swedediesel? ;)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""swedediesel""]makalöst! en miljard i dåtidens penningvärde! det var minsann andra bullar på den tiden, nu grinar myndigheterna blod om det behövs en miljard till ett viktigt vägbygge, dagens samhälle är genomfattigt.[/quote]

Jag fortsätter då vara Off Topic... :p

Dagens Svenska "samhälle/ekonomi" verkar vara inriktat på att ge de med en hyfsad/hög inkomst, ännu mer pengar att spendera på konsumtion/bostadslån, och genom det hålla upp det som kallas BNP, för stunden/några år till.

Tror personligen att den bubblan kommer spricka förr eller senare, sedan är vi i samma båt som PIGS-länderna... :eek:

Att göra stora långsiktiga investeringar i infrastruktur, tex modernare järnväg, investeringar som kommer "betala sig" först om kanske 20 år, faller inte de styrande i smaken, ger inte tillräckligt många röster vid nästa val.

Vad det gäller "försvaret". Har inga siffror framför mig, men dagens kostnad för "försvaret", som i praktiken inte längre finns, är inte uppseendeväckande mycket lägre än för 10 år sedan, vart tar pengarna vägen? Måste ta mig tid och grotta ner mig i just det, förr eller senare.

Slut på min Off Topic...

/B
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""benkar""]Jag fortsätter då vara Off Topic... :p

Dagens Svenska "samhälle/ekonomi" verkar vara inriktat på att ge de med en hyfsad/hög inkomst, ännu mer pengar att spendera på konsumtion/bostadslån, och genom det hålla upp det som kallas BNP, för stunden/några år till.


/B[/quote]

Ja man tror ju att romerska riket föll då man till slut levde långt över sina tillgångar. Hmm skrämmande likt dagens västerländska samhhälle, eller hur?

"Man köper saker man inte behöver, för pengar man inte har, för att imponera på människor man ändå inte gillar" :p
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""benkar""]Jag fortsätter då vara Off Topic... :p

Dagens Svenska "samhälle/ekonomi" verkar vara inriktat på att ge de med en hyfsad/hög inkomst, ännu mer pengar att spendera på konsumtion/bostadslån, och genom det hålla upp det som kallas BNP, för stunden/några år till.

Tror personligen att den bubblan kommer spricka förr eller senare, sedan är vi i samma båt som PIGS-länderna... :eek:

Att göra stora långsiktiga investeringar i infrastruktur, tex modernare järnväg, investeringar som kommer "betala sig" först om kanske 20 år, faller inte de styrande i smaken, ger inte tillräckligt många röster vid nästa val.

Vad det gäller "försvaret". Har inga siffror framför mig, men dagens kostnad för "försvaret", som i praktiken inte längre finns, är inte uppseendeväckande mycket lägre än för 10 år sedan, vart tar pengarna vägen? Måste ta mig tid och grotta ner mig i just det, förr eller senare.

Slut på min Off Topic...

/B[/quote]

därom är vi eniga!
tänk alla offantliga mängder tjänstemän, mångdubbelt fler än på 60 och 70-talet, vad gör dom?
och alla värdelösa miljöprojekt som är så långt från verkligheten att de inte tillför samhället nånting, och all fördyrande datahantering.
sen är vår nya regering väldigt mån om att låg och medelinkomsttagarna ska få lägre skatter, det hör man ju hela tiden, men vad dom håller jävligt tyst om, är att överklassen får exakt samma skattelättnader, fast det gynnar dom dubbelt upp, då de dels tjänar mycket mer så skattesänkningen i kronor och ören blir enormt mycket större, samt att de ofta äger bolag i brancher som skattefinansieras för fullt.. ta privatiseringen, vad fan har den tillfört för nåt positivt till vanligt folk? bilbesiktningen ska snart bli dyrare, skitkul!
och blir man gammal och hamnar på hemmet så får man vara glad om carema kostar på sig en ny blöja åt en, eller om de höjer bonusen till aktieägarna istället...

samhället håller sakta på att ätas upp av riktiga mögelsporer till politiker, och dessa kan man inte skydda sig mot, ens med astronautdräkt! :mad:
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Skriv svar