Sveriges första guldgruva

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Sveriges första guldgruva

Inlägg av Avery »

Ädelfors gruva var Sveriges första guldgruva.
Här hittade man guld 1737 och sedan dess har man även hittat guld runt omkring i bergen vid Ädelfors och i Emåns grus.

Gruvan är ju väldigt känd bland Smålänningar men jag hittade ingen tråd om den.
Finns en hel del att kika på där men det mest utmärkande är nog den över 300 meter långa stollgången rakt in i berget.

Tänk på att ta med höga stövlar och extra ficklampor, det tar ett tag att ta sig längst in och sedan ut igen.


Bilderna: http://www.skymningslage.se/?p=204

.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

tillmakad ser det ut som! men det var märkligt med en så hög ort! de brukar ju vara i knapp ståhöjd, folk var ju kortare förr
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Är ju nästgårds! Får nog ta en tur dit någon dag. Har de inte någon form av "lura av turister alla pengar på fejkad guldvaskning" i byn där med, eller är jag fel på det?
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Guldvaskning har dem men om den är fejkad vet jag inte: http://www.guldstrom.se/smaland_gold/
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Tackar för länken! Nej, har bara läst om det någonstans innan och att folk tyckte det var fejk, men tja, man ska väl inte lita på allt man läser heller... ;)

Å andra sidan, ska man slita en hel dag, betala 300kr för att få lite guld i ett glasrör så föredrar jag nog att bara smita inom Guldfynd och köpa ett gram guld istället... :D
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Zeahawk""]Tackar för länken! Nej, har bara läst om det någonstans innan och att folk tyckte det var fejk, men tja, man ska väl inte lita på allt man läser heller... ;)

Å andra sidan, ska man slita en hel dag, betala 300kr för att få lite guld i ett glasrör så föredrar jag nog att bara smita inom Guldfynd och köpa ett gram guld istället... :D [/quote]

Du behöver inte betala någonting, om du gör det på rätt ställe.
Det finns mer guld ute i våra marker än man tror.
Dock är inte mängderna brytvärda. Jag har en kompis som är hobbyvaskare, han vaskade under ett år fram tillräckligt för att göra
vigselringar till sig själv och frun. :cool:
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""jpkrax""]Dock är inte mängderna brytvärda. Jag har en kompis som är hobbyvaskare, han vaskade under ett år fram tillräckligt för att göra
vigselringar till sig själv och frun. :cool: [/quote]

Dvs. nästan samma som man kan "vaska fram" ur en gammal dator, eller stereo eller så... :)

Nåja, kräver iofs viss kvalitet på kablar och så, men iallafall så är jämförelsen inte helt fel... :-/
Dez
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 25 dec 2011, 16:26
Kontakt:

Inlägg av Dez »

Jag och min flickvän var där på guldvaskningskurs. Det var roligt. Efter det har vi varit ute i skogen och vaskat lite själva. Och jag tror inte att det var fejkat, för vi hittade bara ett par korn på hela dagen ;)
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Dez""]Jag och min flickvän var där på guldvaskningskurs. Det var roligt. Efter det har vi varit ute i skogen och vaskat lite själva. Och jag tror inte att det var fejkat, för vi hittade bara ett par korn på hela dagen ;) [/quote]

Nja, Guldström "saltar" nog lite för säkerhets skull.
Han är väl inte känd som något sanningsvittne i de kretsarna precis. ;)
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Diskussionen om guldvaskningen börjar kännas lite OT nu när den håller på att kapa hela tråden.

Det är skyltat fram till själva gruvan men försök inte att ta er ner där, det är brant, farligt och ofta vattenfyllt. Man får ta en liten promenad åt något håll för att hitta den riktiga ingången. När vi var "längst inne" så kunde man krypa vidare genom ett litet hål för att hitta en till stollgång men vid den tiden hade vi varit där inne i nästan tre timmar och vi hade tröttnat på ändlösa gångar vid det laget. Jag funderar på att åka dit igen snart (bergrum och gruvor gör ju sig bra på bild även vintertid) och krypa igenom det där hålet.

Man man även klättra uppåt i gruvan i Lovisas schakt men då bör man ta med sig egna rep för dem som sitter där nu ska man inte lita på.

*Edit*

Sjöstövlar eller Vadarbyxor är att rekommendera om man inte vill bli blöt. Även regnjacka då det på sina ställen rinner vatten från taket ner.
Senast redigerad av 1 Avery, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar