Södertälje

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

aphexone
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 18 nov 2009, 18:07

Södertälje

Inlägg av aphexone »

Någon som känner till vad detta är?
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?gatubild&gvX=6565428&gvY=1603397&gvH=265
En gammal Södertäljebo berättade att han gått in där och kommit ut någonstans i Geneta. Han hade också för sig att det gick att komma ut vid badparken eller i centrum. Någon som vet om det stämmer?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""aphexone""]Någon som känner till vad detta är?
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?gatubild&gvX=6565428&gvY=1603397&gvH=265
En gammal Södertäljebo berättade att han gått in där och kommit ut någonstans i Geneta. Han hade också för sig att det gick att komma ut vid badparken eller i centrum. Någon som vet om det stämmer?[/quote]

Inslaget "luktar/ser ut som" VA, eller kanske EL, och vart sådana tunnlar leder kan man säkert diskutera i all evighet. Förr i tiden var sådana ritningar publika, men nuförtiden så har man i de flesta fall gjort allt hemligt, skyddat av sekretess osv.

Personligen så har jag 0-intresse kring aktiva el, vatten och bajs -tunnlar... Men vad man är intresserad av varierar...

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]Inslaget "luktar/ser ut som" VA, eller kanske EL, och vart sådana tunnlar leder kan man säkert diskutera i all evighet. Förr i tiden var sådana ritningar publika, men nuförtiden så har man i de flesta fall gjort allt hemligt, skyddat av sekretess osv.

Personligen så har jag 0-intresse kring aktiva el, vatten och bajs -tunnlar... Men vad man är intresserad av varierar...

/B[/quote]

Mögel trivs bäst i fuktiga utrymmen, benkar.
Har du blivit överdoserad månne? :D
OnT: jag håller med, VA eller El.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]Mögel trivs bäst i fuktiga utrymmen, benkar.
Har du blivit överdoserad månne? :D
OnT: jag håller med, VA eller El.[/quote]

Stack in näsan i en gammal bajstunnel för 2-3 år sedan, luktade inte mögel, utan något helt annat.... :p

Kom då fram till att min näsa aldrig, aldrig, aldrig, skulle behöva utsättas för det igen.... :o

/B
daydreamer
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 25 dec 2009, 20:45

Inlägg av daydreamer »

[quote=""aphexone""]Någon som känner till vad detta är?
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?gatubild&gvX=6565428&gvY=1603397&gvH=265
En gammal Södertäljebo berättade att han gått in där och kommit ut någonstans i Geneta. Han hade också för sig att det gick att komma ut vid badparken eller i centrum. Någon som vet om det stämmer?[/quote]

Det där är aktiva tunnlar som går under hela Södertälje.
Det finns uppgångar i Badparken, Nere vid gamla LT (Bortanför golfbanan) Fornhöjden mm.
Vill även minnas att det berättades att man med vaktmästarens nyckel kunde komma ner i dessa gångar från Blombackaskolan.
Dessa används av kommunen, Vid den tunneln du länkar till bodde en kompis till mig när jag var grabb och när vi kickade fotboll på hans tomt så körde dom ner med 4-hjulingar vid ett par tillfällen..
Det finns med säkerhet uppgångar på flera ställen (Antagligen i alla stadsdelar) Kan det månne vara fjärrvärme mm som går däri?
Skriv svar