Bergrum vid Vasamuséet

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

JanErik
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 04 okt 2011, 09:37

Bergrum vid Vasamuséet

Inlägg av JanErik »

Det finns några portar i berget där, nån som vet hur stort det är och vad det använts till? Verkar används som soprum.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""JanErik""]Det finns några portar i berget där, nån som vet hur stort det är och vad det använts till? Verkar används som soprum.[/quote]

Det finns säkert folk här på forumet som vet mer om detta. Men flottan hade rätt stora anläggningar i omgivningarna. Vasa ligger väl i en gammal militär docka. Astrid Lindgrenlandet precis bredvid är en Fd torpedverkstad har jag för mig. Finns det bergrum är det troligen rester från denna tid

Står man nära ingången till Vasa finns ett bronskonstverk där man ser hur dockan såg ut och något av husen som låg här. Ganska intressant har jag för mig
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
FairDinkum
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 29 jun 2010, 12:53

Inlägg av FairDinkum »

I julas gick en dokumentär om Vasa på SVT -"Vasa 1628". Där berättas att man konserverade träföremål från vraket i stora kar som man placerat i bergrum i anslutning till den torrdocka hon låg i precis efter bärgningen. Det är samma docka hon nu ligger i (numera torrlagd och en del av Vasamuseet). I filmen ser man en skymt av bergrummen och de ser ut att vara ganska omfattande, liknande de som världskulturmuseerna har utställningar i på Skeppsholmen. Kanske är det dessa bergrum som gömmer sig bakom dörrarna och i så fall kanske museet utnyttjar dem som förråd.
Life is like a sewer - What you get out of it depends on what you put into it
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Finns ett sådant bergrum på Beckholmen, visades av DN för ett par-tre år sedan. Där finns grejer från vrak, som fortfarande ligger under vatten i stora kar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
regelbau
Inlägg: 159
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 18:25

Inlägg av regelbau »

Om du menar bergrummet som ligger precis i anslutning till Wasa så är det ett väldigt litet bergrum där inne.
Det ser ut som om det har stått någon sorts oljetank samt KRAGG därinne, jag har någon dålig bild på bergrummet på hemmadatorn, kan lägga upp bilden ikväll/natt när jag kommer hem om intresse finns och om jag kommer ihåg det.
Skriv svar