Luft i gruvor.

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Vastmanland
Inlägg: 122
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 15:13
Kontakt:

Luft i gruvor.

Inlägg av Vastmanland »

Är det farligt att gå ner långt i en gamalgruva rent luftmässig?
Kan luften bli syrefattig isåfall hur långt tror ni man kan gå ner utan fara?.
Har nämligen hittat en väldigt stor gruva...
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Vastmanland""]Är det farligt att gå ner långt i en gamalgruva rent luftmässig?
Kan luften bli syrefattig isåfall hur långt tror ni man kan gå ner utan fara?.
Har nämligen hittat en väldigt stor gruva...[/quote]

Det finns inget entydigt facit till detta, men om gruvan är stor finns det i första hand stora volymer att förbruka och i andra han kan det mycket troligt strömma luft mellan orter och schakt. Fast är det dead end kan det naturligtvis bli sämre med luft eller om det tryckts bort av andra gaser. Problemet är väl det att man inte märker om det blir sämre, samtidigt som det i regel inte är några problem.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

Ta med en fågel. Då märker ni av gaser o dyl... ;)
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Vastmanland""]Är det farligt att gå ner långt i en gamalgruva rent luftmässig?
Kan luften bli syrefattig isåfall hur långt tror ni man kan gå ner utan fara?.
Har nämligen hittat en väldigt stor gruva...[/quote]

Allt beror precis som Kristofer påtalade om det är fri luftgenomströmning eller ej.
Storleken på gruvan är av lite mindre betydelse.
Sen om det är mycket ruttnande trä så kan det bildas väldigt dålig luft.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Jag har varit ned i en "dead end" på 190 meters djup där närmaste förgrening till annan ort/schakt ligger på 140 meters djup så det var nog ingen luftgenomströmning där alls. Luften upplevdes som ok men vem vet vad jag har fått i mig för onyttigheter.

I och med det var schakt kanske kallare luft från vintern sjunker och trycker kanske undan något varmare luft som legat där länge? I så fall kan man undra hur pass djupt den nya kallare luften från vintern når. Jag har egentligen ingen aning om detta sker överhuvudtaget, jag gissar bara...
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

skulle man inte kunna plocka med sig en syrgasflaska i mindre format (finns t.ex. på jula) och dra i sig en dos emellanåt?
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""swedediesel""]skulle man inte kunna plocka med sig en syrgasflaska i mindre format (finns t.ex. på jula) och dra i sig en dos emellanåt?[/quote]

Rent syre är inte så nyttigt om man inte kan reglera det på ett bra sätt, tror det är lite för oprecist för att funka. Man får helt enkelt känna efter, känner man sig jäkligt grad å sprallig så är de bäst å springa upp i friska luften.. men så känner man sig alltid under jord. Man ska aldrig säga aldrig men jag tror det är sällan det finns något att oroa sig över vad gäller just luften. De är nog mycket större risk att framförallt ramla ihjäl sig eller få en sten i huvudet.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Några farliga gaser i sig finns inte i svenska gruvor så sett. Metan och andra explosiva gaser uppkommer främst vid kolbrytning och några direkta kolfyndigheter mer än nere i Skåne har vi inte. Så länge det inte finns organiskt material är risken för gasbildning liten. Sen kan luften vara dålig av andra orsaker såsom radon och liknande men malmgruvor avger inga gaser. Ren syrgas är explosiv och dödigt giftig. Det måste vara någon form av luftblandning.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Gruvtroll
Inlägg: 399
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 15:31
Kontakt:

Inlägg av Gruvtroll »

Att gå neråt är sällan någon fara. Men, går man sedan innåt, och framförallt uppåt igen så kan det bli lite problem om det bara finns en ingång/schakt.
Luften verkar ha väldigt svårt att hitta upp i högre liggande brytrum om det inte finns fler anknytningar så luften kan strömma.
Vid två tillfällen har jag fått lov att avbryta för att jag har börjat bli yr. Båda gångerna var när jag hade tagit mig uppåt (bort från utgången)
Tänk toalettstol... Där "muggen" är nedgången och vattenbehållaren är det rum du tänker besöka.... :)
Så var vaksam! Undanträngda skrymslen kan helt klart ha dåligt med syre!
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Gruvtroll""]Tänk toalettstol... Där "muggen" är nedgången och vattenbehållaren är det rum du tänker besöka.... :) [/quote]

Haha jag kan se de framför mig, Gruvtroll utforskar toalettstolen. ;)
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Skriv svar