Rörlig bild från paradiset

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
crozen
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 15:03

Inlägg av crozen »

Ser fantastiskt trevligt ut måste jag säga. Med rätt inställning och utrustning kan man uppleva väldigt trevliga miljöer!
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Jo, det var en riktigt häftig tur. Ca 10 meter firning längs väggen, sedan ett 70 meter helt frihängande firning. Det blev lätt lite snurrigt! :)

DMT: Det finns lite olika SRT tekniker men det jag förespråkar i sånna här fall kallas "frog rig" och kan mycket kort fattat beskrivas att man sitter i selen på repet med en repklämma som sitter vid bröstet, drar en handhållen repklämma med handen som har en fotlop upp för repet, ställer sig upp i fotlopen så att bröstrepklämman glider upp för repet, sen sätter man sig igen och upprepar. Det finns alternativ, bl a något som kallas "Rope walking" men jag tycker frog rig är lite lättare när det är brant eller helt frihängande. Finns lite matnyttig info här: http://www.oucc.org.uk/current/clubdocs/SRT_v3_2007.pdf

Det går att fördjupa sig ganksa djupt i det här. Inte bara riggning utan även räddningsövningar. Ett brutet ben där nere kan orsaka mycket problem (det är därför jag går omkring som en tant i Gruvtroll's film :o ) och det är bra om man kan reda ut det hela själv. Jag riggade två rep ned just för att kunna fira/klättra samtidigt samt att den ena kan användas som hjälphiss uppifrån om något skulle skita sig.

Jag har haft en liten intro till sånt här till två av medlemmarna här. Det var för jäkla kallt då så det blev inte så mycket gjort, men det kan mycket väl hända att vi kör igen nu när det börjar bli lite varmare om det finns intresse.

Här är några av mina bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
crozen
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 15:03

Inlägg av crozen »

[quote=""Akrylamid""]Jo, det var en riktigt häftig tur. Ca 10 meter firning längs väggen, sedan ett 70 meter helt frihängande firning. Det blev lätt lite snurrigt! :)

DMT: Det finns lite olika SRT tekniker men det jag förespråkar i sånna här fall kallas "frog rig" och kan mycket kort fattat beskrivas att man sitter i selen på repet med en repklämma som sitter vid bröstet, drar en handhållen repklämma med handen som har en fotlop upp för repet, ställer sig upp i fotlopen så att bröstrepklämman glider upp för repet, sen sätter man sig igen och upprepar. Det finns alternativ, bl a något som kallas "Rope walking" men jag tycker frog rig är lite lättare när det är brant eller helt frihängande. Finns lite matnyttig info här: http://www.oucc.org.uk/current/clubdocs/SRT_v3_2007.pdf

Det går att fördjupa sig ganksa djupt i det här. Inte bara riggning utan även räddningsövningar. Ett brutet ben där nere kan orsaka mycket problem (det är därför jag går omkring som en tant i Gruvtroll's film :o ) och det är bra om man kan reda ut det hela själv. Jag riggade två rep ned just för att kunna fira/klättra samtidigt samt att den ena kan användas som hjälphiss uppifrån om något skulle skita sig.

Jag har haft en liten intro till sånt här till två av medlemmarna här. Det var för jäkla kallt då så det blev inte så mycket gjort, men det kan mycket väl hända att vi kör igen nu när det börjar bli lite varmare om det finns intresse.

Här är några av mina bilder:[/quote]

Finns intresse hos ett gäng smålänningar av att göra sådant där. Kör du alltid med två rep vid längre firningar, just för "säkerhets skull"? Samt vad för rep använder du?

Häftiga bilder, det rycker verkligen i ue-tarmen! Blev extremt pepp nu efter helgens bravader måste jag säga.
Användarvisningsbild
Gruvtroll
Inlägg: 399
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 15:31
Kontakt:

Inlägg av Gruvtroll »

[quote=""DMT""]Detta är nåt jag länge undrat över, orkar du förklara lite kortfattat eller länka nånstans där man kan få ett hum om hur det går till? :confused:
Ner verkar man ju komma rätt naturligt men att "dra" sig eller klättra upp 80-90m känns...... jobbigt.

Jävligt häftigt ställe annars, det frusna "vattenfallet" var ju hur vackert som helst, har du några bilder på det?[/quote]

Hehe, ja jobbigt är det! Verkligen! :) Nu känns det som att du fått en del info från andra håll så jag lämnar det därhän..

Har bara lagt upp två bilder än sålänge och dessa finner du här: http://www.flickr.com/photos/bjoc/

Blir väl några till under kommande dagar!
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""crozen""]Kör du alltid med två rep vid längre firningar, just för "säkerhets skull"?[/quote]
Inte alltid. Jag har tagit med ned ca 190 höjdmeter med två andra personer på singelrep firning, men det gjordes i etapper så det var hyffsat enkelt att hålla koll. Men fredagens firning och en annan tidigare så kändes det bättre med två. Första gången var för att den andra hade inga gjort nått liknande, plus att det var löst på vägen ned så vi slapp vi ha ner sten på varandra då vi firade ned samtidigt. Den här senaste var inte bara för säkerheten utan även för hastigeheten. Den ena behövde inte vänta på den andra, 80 meter repklättring tar sin lilla tid.

[quote=""crozen""]Samt vad för rep använder du?[/quote]
Mammut Performance Static 9mm. Just denna Mammut rep marknadsförs som "canyoning" rep och har hyffsat bra motstånd mot repskav. En bra egenskap då det inga alltid är lätt att undvika repskav mot klippvägar. Jag tycker 9mm är perfekt, 10mm är tyngre och tar mer plats. Det är märkbart när man kånkar på 300 meter. 8mm så kan repklämmorna kinka, oavsett om det står att de klarar 8mm. Jag var nere i en grotta på 8mm rep och upptäckte att repklämmorna gled på repet, trots att de var godkända för 8mm. Testet hemma visade inga tendenser på glidning men väll nere i grottan vart det kink. Vi hittade en kombination av klämmor som funkade och fick hissa ned till de andra efter klättring. En billig läxa lärdes.
Senast redigerad av 2 Akrylamid, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Skriver som en kratta...
Användarvisningsbild
Gruvtroll
Inlägg: 399
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 15:31
Kontakt:

Inlägg av Gruvtroll »

Nu har jag nog lagt upp de bilder som kommer läggas upp. Tror jag iaf..
Lite måste man ju spara! :) Välkommen in på http://www.flickr.com/photos/bjoc/

Nu när det snart har gått en vecka så måste jag säga att jag längtar tillbaka.. Jag kommer absolut återvända nån gång! Hoppas att jag med den lilla filmen och dessa bilder lyckades förmedla en del av känslan från besöket.. Det var iaf en fantastisk tur!
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Gruvtroll""]Nu när det snart har gått en vecka så måste jag säga att jag längtar tillbaka.. Jag kommer absolut återvända nån gång! Hoppas att jag med den lilla filmen och dessa bilder lyckades förmedla en del av känslan från besöket.. Det var iaf en fantastisk tur![/quote]
Fantasktisk kan man lungt säga. Jag är nyfiken på hur långt ortsystemet sträcker sig in. Visst kändes det lite rasbenägen där inne, men jag har lite svårt att släppa det... Jag kanske återvänder innan isen smälter, det verkade som om den är tjock nog minst några veckor till... och jag kanske tar med mig skridskorna ned också :)
Användarvisningsbild
Gruvtroll
Inlägg: 399
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 15:31
Kontakt:

Inlägg av Gruvtroll »

[quote=""Akrylamid""]Fantasktisk kan man lungt säga. Jag är nyfiken på hur långt ortsystemet sträcker sig in. Visst kändes det lite rasbenägen där inne, men jag har lite svårt att släppa det... Jag kanske återvänder innan isen smälter, det verkade som om den är tjock nog minst några veckor till... och jag kanske tar med mig skridskorna ned också :) [/quote]

Jo visst kan man nog ta sig vidare nån stans, men att klättra över ras som nästan täppt igen orterna känns sisådär.. :)
Jag tog mig ju förbi alla bockorter i den högra där, och det kändes som det var stopp där iaf. Det blev ju en fyrvägskorsning där framme och två av vägarna ledde direkt till små avdelningar med störtschakt uppifrån, inget mer. En tredje ledde in till något annat schakt där det låg en massa bråte över ett trägolv som var väl dolt, det vill man ju inte kliva på! Förmodligen en gammal stegväg där under. Den fjärde kan ha fortsatt någonstans men då orten hade kollapsat fullständigt och det timmret som fortfarande stod upp såg riktigt dåligt ut valde jag att vända. Man är ju i en väldigt taskig situation när resan ut och upp är minst sagt besvärlig..
Men som sagt, på ett eller annat sätt kan man nog snoka sig vidare i nån av orterna. Tveksamt om det är värt det dock. Ser mest ut att vara utfraktsorter. De andra godbitarna ligger nog på lägre nivåer.
Skulle ju kunna rassla fram en karta och kika på, så man får en uppfattning om vad som finns.

Hursomhelst, jag är på! :D Isen ligger nog nån månad till skulle jag säga. Den var ju väldigt tjock och det kommer inte ner speciellt mycket värme där. Det låg ju trots allt is där när vi rekade i höstas!
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

Oj, vad mycket härliga bilder. Grymt snyggt.

Mvh Stefan B
Användarvisningsbild
Gruvtroll
Inlägg: 399
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 15:31
Kontakt:

Inlägg av Gruvtroll »

[quote=""lortopalt""]Oj, vad mycket härliga bilder. Grymt snyggt.

Mvh Stefan B[/quote]

Tack Stefan!
Skriv svar