Äldre skyddsrum

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Stoffe-74
Inlägg: 125
Blev medlem: lör 24 sep 2011, 20:11
Kontakt:

Inlägg av Stoffe-74 »

[quote=""swedediesel""]å vad trevligt med lite gammal knoppledning och porslinsisolatorer, sånt går jag igång på! elinstallationer var vackra för riktigt länge sedan.[/quote]

Ovanligt att se sådana installationer nu för tiden. Inte många som överlevt... Klart värt ett besök!
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""Stoffe-74""]Ovanligt att se sådana installationer nu för tiden. Inte många som överlevt... Klart värt ett besök![/quote]

jag har byggt upp en ny knoppledningsinstallation i ett rum i mina föräldrars hus!
dessutom samlar jag på gammalt elmateriel!

Bild
Bild
Bild
Bild


det hela matas via en skyddstransformator:
Bild
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Stoffe-74""]Vet faktiskt inte varför dom byggde det just där. Troligen som ett mindre befolkningsskyddsrum. Är inte så udda som det ser ut på bilderna men riktigt trevligt... :) [/quote]

Men om den ligger 40-50 m in i berget så är det nog inte ett helt vanligt befolkningsskyddsrum...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Stoffe-74
Inlägg: 125
Blev medlem: lör 24 sep 2011, 20:11
Kontakt:

Inlägg av Stoffe-74 »

[quote=""swedediesel""]jag har byggt upp en ny knoppledningsinstallation i ett rum i mina föräldrars hus!
dessutom samlar jag på gammalt elmateriel!

Bild
Bild
Bild
Bild


det hela matas via en skyddstransformator:
Bild[/quote]

Lite OT, men trevlig installation! Kul att någon bevarar lite av dessa till eftervärden.. :)
Stoffe-74
Inlägg: 125
Blev medlem: lör 24 sep 2011, 20:11
Kontakt:

Inlägg av Stoffe-74 »

[quote=""Saddam""]Men om den ligger 40-50 m in i berget så är det nog inte ett helt vanligt befolkningsskyddsrum...[/quote]

Det ligger inte 40-50 meter in utan det är ca 40-50 meter djupt in i berget.

Två toaletter och en handvevad pump. Finns rester efter trähyllor eller bänkar efter väggarna.

Ingen industri i närheten och skyddsrummet ligger under ett äldre villaområde...
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Saddam""]Men om den ligger 40-50 m in i berget så är det nog inte ett helt vanligt befolkningsskyddsrum...[/quote]

Jag intygar att det är ett vanligt skyddsrum! :) Gissningsvis från 40-talet.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""bunkrologen""]Jag intygar att det är ett vanligt skyddsrum! :) Gissningsvis från 40-talet.[/quote]

Om man studerar gamla kartor så framgår det vilka skyddsrummet troligen var till för, på det glada 1940-talet :)

Så jag vågar mig på att intyga att bunkrologens intygande är ett korrekt intygande :D

/B
Användarvisningsbild
Ant
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 17:40

Inlägg av Ant »

[quote=""bunkrologen""]Jag intygar att det är ett vanligt skyddsrum! :) Gissningsvis från 40-talet.[/quote]

Kul med lite info om det där stället! Det är ju lite udda form på det, brukade det verkligen bara vara en lång, smal gång på det där viset?


(För övrigt var den där misshandlade huvudlösa nallen det sista jag förväntade mig se när jag gick omkring där själv i beckmörkret i somras)
Den enklaste vägen är inte den roligaste...

http://www.flickr.com/photos/ant_pictures/sets/
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Ant""]Kul med lite info om det där stället! Det är ju lite udda form på det, brukade det verkligen bara vara en lång, smal gång på det där viset?


(För övrigt var den där misshandlade huvudlösa nallen det sista jag förväntade mig se när jag gick omkring där själv i beckmörkret i somras)[/quote]

Skyddsrum blev oftast utformade efter bergets beskaffenhet samt användandet.
Det var först i modernare tid som man började tänka på hur skuggor låg etc för att skärma sig någorlunda mot satellitspaning.

På den tiden var det billigast att driva sig rakt in i berget. Inte allt för sällan med gruvbolagens hjälp som hade stor erfarenhet av detta.

Tittar man och jämför med mycket annat från 40-talet så är just ett rakt driv in i berget det vanligaste.
Stoffe-74
Inlägg: 125
Blev medlem: lör 24 sep 2011, 20:11
Kontakt:

Inlägg av Stoffe-74 »

[quote=""bunkrologen""]Skyddsrum blev oftast utformade efter bergets beskaffenhet samt användandet.
Det var först i modernare tid som man började tänka på hur skuggor låg etc för att skärma sig någorlunda mot satellitspaning.

På den tiden var det billigast att driva sig rakt in i berget. Inte allt för sällan med gruvbolagens hjälp som hade stor erfarenhet av detta.

Tittar man och jämför med mycket annat från 40-talet så är just ett rakt driv in i berget det vanligaste.[/quote]

För att inte avslöja för mycket så ligger detta skyddsrum nära just en gruva. Så tekniken för att spränga sig in i berg fanns på nära håll... :)
Skriv svar