Den bortglömda tunnelmynningen.

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Jag vet inte hur de löst det hela mellan arbetstunneln och anläggningen än. Det måste ju rimligtvis vara mer avancerat än bara ett vattenlås. Frågan är väl egentligen varför inte tunnelmynningen plomberades efter utfört arbete?
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Vad jag vet så plomberas alltid arbetstunnlar, just för att det är en gigantisk säk.risk.

Däremot skulle det kunna vara som på min ill. Att arbetstunneln inte har förbindelse med själva anl. utan med tunneln som förbinder inslag och anl. Så funkar det med transporthissen i ett oljelager. Där är det bara plåtdörrar som skyddar mot omvärlden, men när man avverkat ett hundratal meter möts man av två stötvågsdörrar. Därav gör det inte något om det är en oskyddad öppning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""LowAndSlow""]Vad jag vet så plomberas alltid arbetstunnlar, just för att det är en gigantisk säk.risk.

Däremot skulle det kunna vara som på min ill. Att arbetstunneln inte har förbindelse med själva anl. utan med tunneln som förbinder inslag och anl. Så funkar det med transporthissen i ett oljelager. Där är det bara plåtdörrar som skyddar mot omvärlden, men när man avverkat ett hundratal meter möts man av två stötvågsdörrar. Därav gör det inte något om det är en oskyddad öppning.[/quote]

Mja...eller jo, det är ju som du säger, men det är en konstruktion här som jag aldrig sett innan. Att arbetstunneln inte har någon förbindelse med anläggningen står helt klart då den är vattenfylld ända till inslaget. Enligt skissen är arbetstunneln en lång historia. Den gör dock fyra svängar innan den kommer till påslaget, så där finns ju alla möjligheter till plombering långt innan själva anl. så någon säkerhetsrisk ser jag inte här.

Det enda underliga är varför man sparat inslaget till arbetstunneln istället för att bara plombera igen det.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Det finns ju kameror som tål vatten och speciella skal man kan köpa till visa modeller... problemet är hur/vad man ska andas ifall man ska ner där...

Går nog inte utan dykarutrustning.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Då har följande information framkommit:

Anläggningen är aktivt SO med fotoförbud.

Där bilderna var tagna rådde inget fotoförbud men jag har ändå valt att ta bort dem från tråden med anledning av platsens natur. För att inga missförstånd ska uppstå ska jag förtydliga att ingen överträdelse av tillträdesförbudet gjorts i samband med fotograferingen. Texten i tråden får dock vara kvar då den varken beskriver anläggningens position eller funktion.

Jag har kontuinerlig kontakt med objektets ansvariga och har blivit lovad ett studiebesök där information samt även en och annan bild kan komma att bli tillgänglig för publicering.

Tills vidare överlåter jag åt mod att bestämma om tråden har fortsatt diskussionsunderlag eller ej.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Tillsvidare låter jag tråden vara öppen, men tänk på att det är Skyddsobjekt och handla därefter.

/mod
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Skriv svar