En bit ner...

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

[quote=""mobe""]Jag får känslan av att man i många gruvor bara gått för dagen sen inte kommit tillbaka.[/quote]

Visst är det så på många ställen. Däremot var t.ex vagnar, räls och verktyg dyra och plockades ofta ner till nästa nivå vartefter man bröt djupare. Det gör dem till sällsynta fynd vi nördar värderar högt. Kvar finns gamla stegar och dynamitlådor som man har skitit i :-)
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""lortopalt""]Gick upp lite extra tidigt och hann med en liten gruvis på väg till jobbet :) .[/quote]
Fina bilder, särskild den första! Här har du lyckats med ljussättningen.
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

Var i närheten så det blev en snabbis ner här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

Drar till med en självie ;) Jag hade för mig att det här skulle vara ett brytrum med ett hål i "taket " , minnet blir sämre med åren, bara att konstatera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

Kul att se du fastnar på bild ibland! Att dingla i rep är riktig utforskarglädje :-)

Är ju under jord nästan varje helg och utforskar mycket men har varit dålig på att fota på sistone. Här kommer ett par från förra helgen då jag och en polare slaggade 20m under för att slippa rigga tält; därav lite tidsenlig mysbelysning i sovrummet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

[quote=""Bengiz""]Kul att se du fastnar på bild ibland! Att dingla i rep är riktig utforskarglädje :-)

Är ju under jord nästan varje helg och utforskar mycket men har varit dålig på att fota på sistone. Här kommer ett par från förra helgen då jag och en polare slaggade 20m under för att slippa rigga tält; därav lite tidsenlig mysbelysning i sovrummet.[/quote]

Fina bilder och lite spännande att sova i en grotta. Är man aldrig nervös att det skall vara dålig luft eller skumma gaser eller annat som kan komma? eller hur säkerställer man sånt? har man med en liten undulat som för i tiden :-)
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

[quote=""Bunkerbus""]Fina bilder och lite spännande att sova i en grotta. Är man aldrig nervös att det skall vara dålig luft eller skumma gaser eller annat som kan komma? eller hur säkerställer man sånt? har man med en liten undulat som för i tiden :-) [/quote]

Tackar! Detta var iofs en gruva men visst kan det förekomma dålig luft även om jag sällan stött på det. I detta fall är dels gruvan inte så djup och dels har den flera dagöppningar som ger en naturlig ventilation. Vissa har gas/syremängdsmätare med sig och det rekommenderas starkt om man tänker vistas i kol- eller oljeskiffergruvor då den nedbrutna biomassan ofta avger metan och olika svavelväten. De flesta av oss klarar sig utmärkt utan men det är värt att läsa på lite om varje gruva innan ett besök. Förra veckan besökte vi även en gruva där berget innehåller relativt höga halter av uran så där bör man vara försiktig att inte andas in borrdammet. I en annan är väggarna täckta av vacker arsenikkis så där bör man inte slicka sig om fingrarna efter fikat ;-) Lite sunt förnuft helt enkelt.
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

[quote=""Bengiz""]Tackar! Detta var iofs en gruva men visst kan det förekomma dålig luft även om jag sällan stött på det. I detta fall är dels gruvan inte så djup och dels har den flera dagöppningar som ger en naturlig ventilation. Vissa har gas/syremängdsmätare med sig och det rekommenderas starkt om man tänker vistas i kol- eller oljeskiffergruvor då den nedbrutna biomassan ofta avger metan och olika svavelväten. De flesta av oss klarar sig utmärkt utan men det är värt att läsa på lite om varje gruva innan ett besök. Förra veckan besökte vi även en gruva där berget innehåller relativt höga halter av uran så där bör man vara försiktig att inte andas in borrdammet. I en annan är väggarna täckta av vacker arsenikkis så där bör man inte slicka sig om fingrarna efter fikat ;-) Lite sunt förnuft helt enkelt.[/quote]
'
Tackar för svaret, låter hur spännande som helst, tänk alla dessa material som kommer i dagen, har jag aldrig ens funderat över att man måste hålla koll på, häftigt. Mvh Bb
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

En dymlingsslägga står kvar där den lämnades. Dessa bjässar användes för att räta in stämpor vars syfte syns tydligt där den bakomvarande stämplingen håller upp en rejäl skiva i taket. Ett mindre säkert ställe att vistas på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

Återbesök till Krutfabriken, tog bara delen under jord den här gången.
Ett holländeri för beredning av pappersmassa till NC-krut. ( ser du att jag plankat din text Mattias, ungefär ;) )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar