Underjordisk tunnel i malmö, 2 km lång

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
JackFrost
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:46
Kontakt:

Inlägg av JackFrost »

Så. Lite bilder från helgens upptäcksfärd under jorden på Cementa. En låååång trappa, duvbajs, rost, skalade kablar och längst ner...?
http://jackfrost.myphotoalbum.com/view_ ... me=album11
...where angels fear to tread.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Svårt att se om de finns fler sidogångar från schaktet längre ner innan vattennivån. Men de ser onekligen skitigt ut där nere :D
Användarvisningsbild
JackFrost
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:46
Kontakt:

Inlägg av JackFrost »

[quote=""Amanite""]Svårt att se om de finns fler sidogångar från schaktet längre ner innan vattennivån. Men de ser onekligen skitigt ut där nere :D [/quote]
Det fanns en sidodörr från schaktet som vi inte fick upp, ungefär halvvägs ner. Jag tycker dock att tunneln borde finnas längst ner, men det är ju bara en gissning.
Någon form av översvämmat utrymme vid sidan av schaktet verkar det ju finnas längst ner, kan mycket väl vara tunneln, men jag var inte så sugen på att börja vada/simma för att utforska. Dessutom fortsätter en del kablar neråt i vattnet (på det sista av mina foton) som om schaktet fortsätter vidare ner under vattenytan. Man kan också se ett trappräcke sticka upp ur vattnet, vilket jag tolkar som att det finns fler våningar längre ner, under vattnet.
...where angels fear to tread.
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

Kul med bilder, såg indeed skitigt ut! Trevligt ställe ändå, ser fram emot fortsättnign om ni hittar tunneln eller ej :)
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""CB Milton""]Är det någon aktivitet vid Cementas tidigare cementfabrik i Limhamn eller är den tyst och öde? Alltså den där jättestora med silos och allt. Det jag funderar mest på om de stora roterugnarna finns kvar eller om de blev skrot efter fabrikens nedläggning.[/quote]

Där pågår fortf viss lstning/omlastning inne på cementaområdet och man får asbsolut inte vistas där i nuläget. Vad gäller roterugnarna så finns dom inte kvar, vet dock ej vilket år dom revs.




Tunnelmynningen är så vitt jag minns -18 m på cementasidan vilket ju är en bit ner, hur långt ner var ni uppskattningsvis?
Hiss-schaktet verkar ju gå precis vägg i vägg med trappscaktet.
Postar en bild på samma dörrar du tagit foto på fast från hiss-schaktets sida sett.
Tycker mig också kunna se vatten glimta till på bilden längre ner i schaktet så tunneln bör ju med all sannolikhet stå under vatten.
Fast om den nu gör det så kan den inte vara i förbindelse med mynningen på brott-sidan då vattennivån ligger betydligt lägre där.

Slänger även in en bild ifrån den vattenfyllda våningen på brottsidan :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Eternit
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 12:53
Kontakt:

Inlägg av Eternit »

Intressant tråd det här :)

Verkar våningen på brottsidan vara helt vattenfylld, eller kan man paddla gummitbåt för att utforska vidare?
Användarvisningsbild
JackFrost
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:46
Kontakt:

Inlägg av JackFrost »

[quote=""Amanite""]
Tunnelmynningen är så vitt jag minns -18 m på cementasidan vilket ju är en bit ner, hur långt ner var ni uppskattningsvis?
[/quote]
Gissar att jag gick en 12-15 m ner, stannade en 3-4 m över vattenytan. Om tunneln ligger på -18 m skulle det mycket väl kunna stämma med utrymmet som jag såg längst ner!
[quote=""Amanite""]
Tycker mig också kunna se vatten glimta till på bilden längre ner i schaktet så tunneln bör ju med all sannolikhet stå under vatten.
Fast om den nu gör det så kan den inte vara i förbindelse med mynningen på brott-sidan då vattennivån ligger betydligt lägre där.
[/quote]
Visst är där vatten längst ner. Och ja, det borde ju rinna ner i kalkbrottet om utrymmet står i förbindelse med tunneln.
[quote=""Amanite""]
Slänger även in en bild ifrån den vattenfyllda våningen på brottsidan :) [/quote]
Visst var det fint att se att allt verkar så orört under vattenytan! Om den bara ville sjunka lite...
...where angels fear to tread.
Användarvisningsbild
JackFrost
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:46
Kontakt:

Inlägg av JackFrost »

[quote=""Eternit""]Intressant tråd det här :)

Verkar våningen på brottsidan vara helt vattenfylld, eller kan man paddla gummitbåt för att utforska vidare?[/quote]
Fylld till taket, tyvärr.
...where angels fear to tread.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""JackFrost""]Gissar att jag gick en 12-15 m ner, stannade en 3-4 m över vattenytan. Om tunneln ligger på -18 m skulle det mycket väl kunna stämma med utrymmet som jag såg längst ner!

Visst är där vatten längst ner. Och ja, det borde ju rinna ner i kalkbrottet om utrymmet står i förbindelse med tunneln.

Visst var det fint att se att allt verkar så orört under vattenytan! Om den bara ville sjunka lite...[/quote]

Gör ett hål så att vattnet rinner ut! :p

Är det ingen som har dykt i såna här ställen nån gång?
Skriv svar