Underjordisk tunnel i malmö, 2 km lång

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""JackFrost""]
Visst är där vatten längst ner. Och ja, det borde ju rinna ner i kalkbrottet om utrymmet står i förbindelse med tunneln.

[/quote]


Precis, och efterssom vattennivån ligger på låt säga en -44m i kakbrottet och kring en -16-17m vid cementa så borde ju isf vattnet ha forsat ut på brottsidan om det fanns förbindelse mellan de båda vilket det inte gör:/

Hehe de blir väl baggbo nästa :p
Flirre
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 19:24

Inlägg av Flirre »

Jag har promenerat i den tunneln. Från brottsidan. Precis som bilderna i broschyren från 60-talet visar, är/var ingången till tunneln mellan bassängerna. Två hissliknande portar gick man in genom och tunneln börjar omdelbart. Transportbandet är borttaget och det går enl vad jag minns hyfsat brant uppåt. På tunnelns högra sida i golvet, går där en fåra eller "dike" som det då (1999) rann vatten i med ganska stort flöde. För att återgå till tunnelns början nere vid portarna i brottet, så ledde detta "dike" till en grop eller brunnsliknande bassäng i form av ett 1,5m brett betongrör som var öppet i toppen. Nedstucket i detta rör var två stycken gigantiska länspumpar som hängde i kedjor från en ställning. Detta var ungefär där spiraltrappan går ner i vattnet. Dessa pumpar gick dygnet runt året runt. Jag har fått reda på att dessa pumpar fick bytas ut typ en gång om året för dom tog slut, och dom är jävligt dyra. Nu är jag ingen dränkpumpsexpert, men dom sög så in i helvete att pumparna i sig aldrig var under vatten, utan dom liksom bara sörplade efterhand som det rann ner i betongröret. Detta kan jag inbilla mig är ohälsosamt för motorerna.

Jag fullföljde tyvärr aldrig hela tunneln, för jag hade en ficklampa som började bli fesen. Och det kan jag säga att där är JÄVLIGT mörkt...och kallt.

Andra betydligt nyare prylar byggdes in i berget vid den tiden faktiskt. Nu är jag helt ny här och detta är mitt första inlägg, så jag vet inte vad man kan berätta och inte berätta? Vägledning någon?

Tack för ett underbart forum! :)
Användarvisningsbild
choctaw
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 14:54
Kontakt:

Inlägg av choctaw »

[quote=""Flirre""]Jag har promenerat i den tunneln. Från brottsidan. Precis som bilderna i broschyren från 60-talet visar, är/var ingången till tunneln mellan bassängerna. Två hissliknande portar gick man in genom och tunneln börjar omdelbart. Transportbandet är borttaget och det går enl vad jag minns hyfsat brant uppåt. På tunnelns högra sida i golvet, går där en fåra eller "dike" som det då (1999) rann vatten i med ganska stort flöde. För att återgå till tunnelns början nere vid portarna i brottet, så ledde detta "dike" till en grop eller brunnsliknande bassäng i form av ett 1,5m brett betongrör som var öppet i toppen. Nedstucket i detta rör var två stycken gigantiska länspumpar som hängde i kedjor från en ställning. Detta var ungefär där spiraltrappan går ner i vattnet. Dessa pumpar gick dygnet runt året runt. Jag har fått reda på att dessa pumpar fick bytas ut typ en gång om året för dom tog slut, och dom är jävligt dyra. Nu är jag ingen dränkpumpsexpert, men dom sög så in i helvete att pumparna i sig aldrig var under vatten, utan dom liksom bara sörplade efterhand som det rann ner i betongröret. Detta kan jag inbilla mig är ohälsosamt för motorerna.

Jag fullföljde tyvärr aldrig hela tunneln, för jag hade en ficklampa som började bli fesen. Och det kan jag säga att där är JÄVLIGT mörkt...och kallt.

Andra betydligt nyare prylar byggdes in i berget vid den tiden faktiskt. Nu är jag helt ny här och detta är mitt första inlägg, så jag vet inte vad man kan berätta och inte berätta? Vägledning någon?

Tack för ett underbart forum! :) [/quote]

Välkommen ska du vara! Du har inga bilder från ditt besök?
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

roligt med tunneln!!
ett av de mer spännande inläggen på forumet.

skulle jag inte haft ett par hundra mil till malmö skulle jag
tagit på mig speedosarna och dykt i.
Finns det ingen möjlighet att komma in från kalkbrottet???

en snabb googling ger att;
tunnlen invigdes av tage erlander 1968 och skall sparas när
man bygger bostäder på cementas område inom kort.
kalkbrottet skall bli någon typ av strövområde.

bilder och senare info är det ont om.

nu får ni som bor i närheten ta er i kragen tycker jag och se till att få
upp foto innan de börjar spärra av för byggarbete.
Flirre
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 19:24

Inlägg av Flirre »

[quote=""zlize""]Välkommen ska du vara! Du har inga bilder från ditt besök?[/quote]

Tack så mycket!
Nej, några bilder har jag tyvärr inte. Mina besök var dagligen, eller rättare sagt "nattligen" i egenskap av väktare. Ett jobb jag lagt bakom mig numera, ett alldeles utomordentligt UE-jobb för övrigt om ni förstår :rolleyes:
På bilderna som tagits av annan medlem är det ju precis som han skriver spiraltrappan som leder ner till tunneln, och precis nedanför den till höger hängde/hänger länspumparna i sina kättingar. Jag kan inte fatta hur det står till med vattennivån faktiskt? Där är gott om vatten vid spiraltrappan, och det är ju inte så konstigt för det är tunnelns mynning och nedersta punkt. Antar att där numera finns en mindre sjö/damm utanför portarna till vänster om spiraltrappan. Men ni som varit inne på Heidelbergs (Cementas) fabrik och knallat runt och dessutom hittat det som verkar vara tunnelns mynning i markhöjd, har ju OCKSÅ stött på vatten?? Det uppfattar jag i min inte helt smarta hjärna som att hela tunneln borde vara vattenfylld. Men då borde väl nivån vid spiraltrappan vara fan så mycket högre? Kan det vara så att det vattenfyllda rummet som fotograferats uppifrån inne på Heidelberg, faktiskt inte är det rätta stället??
Ett reportage om denna tunnel har för övrigt publicerats i Sydsvenskan för en lång tid sedan, typ 15år.
Användarvisningsbild
JackFrost
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:46
Kontakt:

Inlägg av JackFrost »

[quote=""Flirre""] Jag kan inte fatta hur det står till med vattennivån faktiskt? Där är gott om vatten vid spiraltrappan, och det är ju inte så konstigt för det är tunnelns mynning och nedersta punkt. Antar att där numera finns en mindre sjö/damm utanför portarna till vänster om spiraltrappan. [/quote]
Stämmer bra att det är en lite sjö utanför byggnaden med spiraltrappan (även om där nu inte finns kvar några portar).

[quote=""Flirre""]
Men ni som varit inne på Heidelbergs (Cementas) fabrik och knallat runt och dessutom hittat det som verkar vara tunnelns mynning i markhöjd, har ju OCKSÅ stött på vatten?? Det uppfattar jag i min inte helt smarta hjärna som att hela tunneln borde vara vattenfylld. Men då borde väl nivån vid spiraltrappan vara fan så mycket högre? Kan det vara så att det vattenfyllda rummet som fotograferats uppifrån inne på Heidelberg, faktiskt inte är det rätta stället??
[/quote]
Tror nog att det är det rätta stället vi hittat. Men visst, vattnet inne på Cementa och det nere i brottet kan omöjligt vara "samma" vatten. Kanske vattnet i utrymmet nedanför trappan/hissen på Cementa är skillt från tunneln av en stängd port som gör att det inte kan rinna ner? Alternativt bara en hög tröskel, jag har ju ingen aning om hur djupt vattnet där nere faktiskt är. Har du något minne av hur tunnelns övre del ser ut, alltså där den ansluter till trappan och hissen som leder upp till Cementa?
...where angels fear to tread.
Flirre
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 19:24

Inlägg av Flirre »

Är inte portarna kvar?? Vad är där då? Jag vill minnas att där var två mörkbruna dubbeldörrar i typ stål, med avlånga fönster i. Ungefär som en rejäl varuhiss port. Är där bara vatten eller har man förseglat på något sätt?

När jag var där nere så gick jag ganska långt, men fick avbryta innan jag kom fram pga att jag jag var väktare på den tiden och det råder fullständig radioskugga där. Vid förlorad radiokontakt för länge går reagerar larmcentralen som då beordrar en assistans till väktarens senaste position, och då hade man inte hittat mig där jag "skulle" vara och det hade blivit problem. Plus ficklampans mer och mer svaga ljus. Ingen direkt höjdare om lampan lägger av och man måste krypa tillbaka i nerförsbacke för att inte skada sig. Dessutom ganska obehagligt. Detta var tack och lov innan "läskiga-asiatiska-filmer-som-fuckar-ens-hjärna-totalt" tiden...
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""Flirre""]Är inte portarna kvar?? Vad är där då? Jag vill minnas att där var två mörkbruna dubbeldörrar i typ stål, med avlånga fönster i. Ungefär som en rejäl varuhiss port. Är där bara vatten eller har man förseglat på något sätt?
[/quote]

Dessa kanske? (gissning, kom bara att tänka på att jag hade den bilden på datorn...)
IMG_4162.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
JackFrost
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:46
Kontakt:

Inlägg av JackFrost »

[quote=""Flirre""]Är inte portarna kvar?? Vad är där då? Jag vill minnas att där var två mörkbruna dubbeldörrar i typ stål, med avlånga fönster i. Ungefär som en rejäl varuhiss port. Är där bara vatten eller har man förseglat på något sätt?.[/quote]

Vi pratar väl om ingången från kalkbrottet, inte från Cementa, right? I kalkbrottet finns inga portar kvar, allt är förseglat med cement förutom ett litet "fönster" som man kan krypa in genom till rummet som spiraltrappan går ner från. Se mitt foto:
http://jackfrost.myphotoalbum.com/view_ ... d=dscn2022

Bilden som riddar m postat visar dörrarna till hissen inne på Cementa.
...where angels fear to tread.
Skriv svar