Grotta i Färnaskogarna

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Banjo_Joe
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 30 nov 2013, 17:01

Grotta i Färnaskogarna

Inlägg av Banjo_Joe »

På min jaktmark finns det en grotta som användes av krigsfångar under världskrigen.
Grottan sträcker sig långt och lite då och då så står det tält och campingplatser uppsatta i närheten. Kanske någon här som gjort ett celebert besök? ;)
Själv har jag bara varit in en liten bit, men i vår/ sommar är en utforskning planerad :)
Hittade även en liten håla på en annan del av marken när jag spårade ett lodjur. När jag la mig utanför för att titta in, såg jag att det öppnade sig. Kröp närmare och såg att det var en kammare med fullgod ståhöjd. Kröp dock inte in då det inte fanns några utspår från kissen och jag inte ville tränga den mer än jag redan hade gjort ;) så den hålan kommer bli riktigt spännande att utforska!
Självklart kommer det dokumenteras med foton :)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Grotta i Färnaskogarna

Inlägg av Grishnac »

Det här är spännande, jag brukar fara runt i skogarna där någon helg på sommaren men har aldrig besökt den här grottan. Är det en allmänt känd sådan om man vill ta en titt i sommar?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Banjo_Joe""]På min jaktmark finns det en grotta som användes av krigsfångar under världskrigen.
[/quote]

Spännande - men krigsfångar? Varför? Det fanns ju läger. Och så många krigsfångar under WWI kom det väl inte?
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Elagabalus""]Spännande - men krigsfångar? Varför? Det fanns ju läger. Och så många krigsfångar under WWI kom det väl inte?[/quote]

Mja...
Krigsfångar hade vi väl inte per definition.
Däremot internerades många som flydde hit, bla balter och ryssar.
Men man internerade även sk "subversiva element", dvs kommunister.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Interneringsl%C3%A4ger_i_Sverige_under_andra_v%C3%A4rldskriget

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Precis. Sverige kunde ju inte ha krigsfångar. Dock fanns det läger för tex norska polistrupper ( de fick ett slott). Två polska u-båtar som hann fly låg förtöjda i Mariefred med besättning.

Kanske fanns det några få tyskar som inte ville slåss som irrade runt och kanske sökte skydd under korta perioder. I en av villorna nere vid sjön ( samma som nämns i skyddsrummstråden nyligen) gömdes en avhoppad tysk flygare med ägarnas goda minne. Han skrämde slag på en inbrotttjuv.

Så jag har svårt att se vilka som skulle nyttjat grottan
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Man får ha i åtanke att nästan alla mindre grottor i närheten av samhällen har någon slags skröna. T ex rövare som bott där, hållit någon fången och även krigsfångar har förekommit. Speleologförbundet har nog hört dem alla, man får ta dem med ett par kilo salt.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Alltid gillar ordet "speleologi".

Vill bara tilllägga att det var tre U-båtar: "De tre ubåtarna Sęp, Ryś och Żbik kom till Sverige mellan den 17 och 25 september 1939. Sęp och Ryś hade skadats i strid med tyska marinen, medan Żbik läckte på grund av dåligt underhåll.

Ubåtarna, som var 78,5 meter långa, var huvuddelen av den fem fartyg stora polska ubåtsflottan vid krigsutbrottet"
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Precis. Sverige kunde ju inte ha krigsfångar. Dock fanns det läger för tex norska polistrupper ( de fick ett slott). Två polska u-båtar som hann fly låg förtöjda i Mariefred med besättning.

Kanske fanns det några få tyskar som inte ville slåss som irrade runt och kanske sökte skydd under korta perioder. I en av villorna nere vid sjön ( samma som nämns i skyddsrummstråden nyligen) gömdes en avhoppad tysk flygare med ägarnas goda minne. Han skrämde slag på en inbrotttjuv.

Så jag har svårt att se vilka som skulle nyttjat grottan[/quote]


Norska polisen var inte internerade här, dom var här på träningsläger och det var inte bara ett utan ett flertal läger. Slottet var i Stockholmstrakten men uppåt landet fanns andra som t.ex utanför Njurunda där det också fanns ett träningsläger.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Grishnac""]Norska polisen var inte internerade här, dom var här på träningsläger och det var inte bara ett utan ett flertal läger. Slottet var i Stockholmstrakten men uppåt landet fanns andra som t.ex utanför Njurunda där det också fanns ett träningsläger.[/quote]

Ja ja. Det fanns fler ställen än Mälsåker. Dock har jag ingen känsla av de fick röra sig som de ville i svenska samhället precis. Kanske blev det mer rörliga varefter den tyska krigslyckan svängde?

Edit. Står så här på inte alltid säkra wiki. Stämmer det höll nog polistrupperna en väldigt låg profil på gränsen till internering.

"Eftersom verksamheten hölls hemlig för svenska militära myndigheter var hjälpen från dessa begränsad fram till hösten 1944"
Senast redigerad av 3 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Ja ja. Det fanns fler ställen än Mälsåker. Dock har jag ingen känsla av de fick röra sig som de ville i svenska samhället precis. Kanske blev det mer rörliga varefter den tyska krigslyckan svängde?

Edit. Står så här på inte alltid säkra wiki. Stämmer det höll nog polistrupperna en väldigt låg profil på gränsen till internering.

"Eftersom verksamheten hölls hemlig för svenska militära myndigheter var hjälpen från dessa begränsad fram till hösten 1944"[/quote]

Polistrupperna hölls väldigt åtskilda, men inte av interneringsskäl utan av den enkla anledningen att man faktiskt utbildade dom i attentatsverksamhet under största möjliga sekretess. Neutralitetspolitiken gjorde det omöjligt att låta den verkliga verksamheten bli känd så därför var den officiella historien att man utbildade poliser när man i verkligheten utbildade trupper infor den stundande invasionen av Norge. Man förstod att det krävdes utbildad personal när väl landet befriats från Tysklands välde och därför antog man den här uppgiften.
Det finns en hel del väldigt intressant att läsa om det här, till exempel boken "De glömda agenterna" och dessutom ett trevligt program om operation Sepals på SR play som du hittar här:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/11 ... ramid=2519
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar