En trappa ner i utedasset

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

skogstoken
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 16 sep 2015, 17:06

En trappa ner i utedasset

Inlägg av skogstoken »

Precis som det låter, finns det en utedass-liknande byggnad i min stad. Det var nu något år sedan man gjorde upptäckten, men efter att ha cyklat förbi många gånger och funderat varför det står där. Så kollade jag in av ren nyfikenhet, innanför dörren går det en brant stege/trappa rätt ner, och det sitter även ett proppskåp likt dom som sitter i lägenheter. :confused: Man ser även en relativt stor upphöjning i bakomliggande mark i form av en fyrkant. Så något underjordiskt är det ju helt klart, men troligen inte lika häftigt som spekulationerna man får upp i huvudet. Nu är min fråga, är det någon annan som vart ner i något liknande? och vad var det i ditt fall? Delar gärna med mig av platsen om någon med dykutrustning är nyfiken och vill undersöka. Kan ta en bild under morgondagen om intresset finns.

Mvh
Skogstoken
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Kanske har nåt med dricksvattnet att göra, såg några bilder på nån sån byggnad för några månader sen men de låg utanför stadskärnan.

Släng upp en bild, får du inte ett svar här på forumet så existerar det nog inte. ;)
skogstoken
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 16 sep 2015, 17:06

Inlägg av skogstoken »

Formulerade mig nog ganska felaktigt, detta ligger alltså inte mitt i stan utan också i utkanten. Var och tog lite kort nu vid lunch, och vill börja med att be alla fotointresserade om ursäkt. Äger endast en sketen actionkamera med några få mp och autofokus. Så några konstverk är det knappast. Men en bild säger ju mer än 1000ord.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bakom själva dasset finns även denna lucka

Bild

Bild

Tacksam för både info som spekulationer. Om det kan vara till någon hjälp, så finns det ca200m bort 2 gamla luftvärn ovanpå industribyggnader.

Edit: Hade lite problem med att få bildlänkarna att fungera, men nu tror jag det ska vara rätt.
Senast redigerad av 1 skogstoken, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Ser ju onekligen spännande ut, är det djup vatten eller vadbart med rätt stövlar på sig?

Det var inte likt det på bilden jag nämnde tidigare att jag sett så jag har ingen aning faktiskt, tyvärr.

Propparna är ju rätt oskyddade och skjulet verkar av rätt enkel konstruktion, ser du om det finns nån mer bastant dörr därnere?
Får jag fråga runt vilken stad det ligger och om det finns nåt flygvapenrelaterat i närheten?
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Sv: En trappa ner i utedasset

Inlägg av FRH »

Mums, det ser ju otroligt spännande ut :)
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Så där ser väl nedgången till diverse HC o dyl ut? Inte mitt område men det finns liknande bilder i forumet. Men betongkonstruktionen med rutig plåtdurk ser ut precis som en pumpstation så jag gissar på invallningspump eller annan smärre pumpstation för något syfte. Man kanske försörjt någon verksamhet med vatten därifrån eller också ligger marken under havsnivå och måste dräneras kontinuerligt.

En söt pumpstation från 1940-talet: (det fanns inte ens en väg dit)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 2 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

[quote=""skogstoken""]

Bild

Bild

Tacksam för både info som spekulationer. Om det kan vara till någon hjälp, så finns det ca200m bort 2 gamla luftvärn ovanpå industribyggnader.
[/quote]

Jag upplever dessa rätt lika, mina är från England. Det stället användes till någon form av spårning av från vilket håll en kärnladdning kom och var arbetsplats åt 2st personer.

Men kan som sagt inte alls säga om det du hittat är samma sak.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
skogstoken
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 16 sep 2015, 17:06

Inlägg av skogstoken »

Vill börja med o tacka för alla svar!
Dmt, skicka ett pm om du vill veta stad, då det annars blir enkelt för vem som helst att lista ut platsen efter lite grävande. Det ligger precis i anslutning till vatten så konstant pumpning har nog behövts. Tror det är för djupt för vadning, men du är välkommen att försöka ;)

Våran Fd. Hc ligger på helt andra sidan stan. Så det är det ej, däremot slog tanken mig om en tillhörande observationspost, utöver dom 2 jag redan luskat fram.

Pumpstation låter ganska sannolikt. Det som får mig tveksam är den stora upphöjningen i marken (framgår inte av bilderna) som upskattningsvis är 6 x 15m. I mitt huvud känns det stort för någon typ av pump, men sen har ju jag inga kunskaper om sådant.

Fina bilder mobe! Ser ju relativt likt ut. Är det någon motsvarighet till våra observationsposter alltså?

Vattnet är väldigt sunkigt så det är svårt att se något alls under ytan.

Sorry om det blev rörigt, försökte svara på allt i en post. Funderar på att sätta min actionkamera i det vattentäta fodralet för att försöka filma något längre ner med belysning. Men är tveksam till att sikten är speciellt bra, återkommer :)

Mvh
Skogstomten
Senast redigerad av 1 skogstoken, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Soldat
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 11:41

Inlägg av Soldat »

[quote=""skogstoken""]Bild

[/quote]

Ser jag rätt att vattnet är uppe i kanten på trappan, nästan vid proppskåpet? I så fall är det ju dykning som gäller. :D

Ser oerhört spännande ut, och ner vill man ju. Men med så högt vatten blir det ju nästintill omöjligt utan att pumpa eller dyka.
skogstoken
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 16 sep 2015, 17:06

Inlägg av skogstoken »

Du ser helt rätt ;) Uppfattar dock nivån i stålluckan som lägre, men tror fortfarande det är väldigt djupt...
Skriv svar