Gammal kulvert

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Bman
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 23 feb 2016, 15:16

Gammal kulvert

Inlägg av Bman »

Hej! Mycket intressant sida! Har äntligen hittat något som man kan visa upp här.


Var ute på äventyr när jag sprang på ett litet hål i marken. Böjer mig ner och lyser ner så gott jag kan med mobillampan. Nyfiken som man är ville man ju ta sig ner. Men fick skjuta upp det en dag eftersom jag inte hade någon bra lampa med mig, så kommer tillbaka dagen efter med en kompis. Som inte vågar ta sig ner i hålet. Så jag skulle få ta mig ner och berätta vad jag ser. Tar mig ner, så bra som man kan ta sig ner.

Kommer ner till ett rum med massa skräp ser det ut som, några blå hyllplan. Och en dörr som leder ut där ifrån, till en gång som leder till både höger och vänster. Jag väljer att först gå höger. Kommer till ett nytt litet rum med lite metallställningar för förvaring. Samt en "bok" med förteckningar vad som ska finnas här och artikelnummer. Även några småmaskiner som är helt sönderrostade som nästa allt är här nere. Fuktigt, droppar från taket och vatten på golvet. Knallar vidare till ytterligare ett rum med ännu mer metallhyllor för förvaring. Här finns även det som ser ut ska vara den riktigt nedgången. Den är dock igenfylld med större stenar och tegelstenar.
Knallar runt en bra stund här och är helt imponerad att jag lyckats hitta det här.

Så hör jag hur någon försöker ta sig ner i hålet i andra rummet. Och det gick ju bra, eller.. Vi blev iaf två stycken som fick utforska lite.

Knallar tillbaka en bit där jag först kunde välja höger och vänster. Så går jag och andra hållet i några meter där kan jag välja höger eller vänster igen. Väljer att gå vänster. Där är det en lång gång med kabelstegar på ena sidan och några större rör på andra sidan. Det går rakt fram i kanske 200 meter med olika gånger åt varje håll med lite olika saker i. Även fler uppgångar som även dom är igensatta med större sten och tegel så man inte ska lyckas ta sig upp.

Ska ta mig dit igen och ta lite mer bilder och utforska lite mer.

För vissa funkar inte bilderna. Gå in på länken:
https://www.dropbox.com/sh/ho9sclnlmv5h ... 0-rNa?dl=0

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild
Senast redigerad av 7 Bman, redigerad totalt 0 gång.
Benne
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 07:12
Kontakt:

Inlägg av Benne »

Kul fynd och bra bilder ;)
Bman
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 23 feb 2016, 15:16

Inlägg av Bman »

Har varit nere och utforskat lite till.
Lite fler bilder.

https://www.dropbox.com/sh/t61csvykw46b ... nnqJa?dl=0


BildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Det var ju ett ovanligt roligt fynd. Verkar vara källaren under en stor industri som kanske är riven? Har du någon aning om vad som funnits på platsen? Hur ser det ut ovan mark? På de små pappskyltarna på de gamla proppskåpen av järn (eller på insidan av locken) brukar det stå vad för maskiner / anläggningar / avdelningar som drivits och det är ett gyllene tillfälle att få tag på originalbenämningar för att få ett hum om verksamheten. Jag brukar alltid fota av och skriva av dessa.
Industristofil och fabriksromantiker
Bman
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 23 feb 2016, 15:16

Inlägg av Bman »

[quote=""Aseabarn""]Det var ju ett ovanligt roligt fynd. Verkar vara källaren under en stor industri som kanske är riven? Har du någon aning om vad som funnits på platsen? Hur ser det ut ovan mark? På de små pappskyltarna på de gamla proppskåpen av järn (eller på insidan av locken) brukar det stå vad för maskiner / anläggningar / avdelningar som drivits och det är ett gyllene tillfälle att få tag på originalbenämningar för att få ett hum om verksamheten. Jag brukar alltid fota av och skriva av dessa.[/quote]


Ja det kan vara något sånt, det finns inga större ned gångar. Bara trappor. Som det ser ut nu så har det inte stått någon lokal ovanpå där. En del byggnader runt om. Det är även murat nere i en del gångar. Skulle mycket möjligt kunna vara att de leder till någon byggnad i närheten.
Ser inga sådana beskrivningar på mina bilder jag tagit. Får ta och kolla det när man har vägarna förbi där någon gång framöver.
Det jag fick med var en bok som hade inplastade sidor med någon information om något vad som ska finnas i lager och vart det ska finnas.

https://www.dropbox.com/s/aasygzizj1uxl ... 0.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/c0gx2b5ycdfyh ... 1.jpg?dl=0


BildBild
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Ser underbart ut. Man undrar ju vad det kan ha varit. Tyckte först att jag kände igen mig, men icke.. :mad: Ska grunna vidare... :)

/B
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Sv: Gammal kulvert

Inlägg av FRH »

Riktmaskin, styrlinjal, etc. Det måste ju ha varit någon sorts industri eller verkstad. Man hade ju VÄLDIGT gärna viljat titta närmare på följesedeln som ligger längst ner i bild här: https://www.dropbox.com/sh/t61csvykw46b ... .54.41.jpg
Skriv svar