Hardcore underground i Sverige?

Grottor, tunnlar, gruvor, kloaker, trummor etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Nu har jag svårt att sitta still. Och om som bor där verkar mer bry sig om inredning... Jag skulle strunta i huset och sitta källaren dag som natt.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""mopedhuligan""]Nu har jag svårt att sitta still. Och om som bor där verkar mer bry sig om inredning... Jag skulle strunta i huset och sitta källaren dag som natt.[/quote]

Det är ungefär min tanke också. Nu är ju just det huset privatägt och dom släpper ju inte in folk att springa i deras källare hur som helst så det är väl inte helt enkelt att få tillträde till just den platsen - men jag skall göra vad jag kan och min kompis har ju en del kontakter så kanske det blir ett besök där med.

Han sade i alla fall att han har en del att visa mig så jag är övertygad om att det blir en trevlig dag i underjorden.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""Grishnac""]
Han sade i alla fall att han har en del att visa mig så jag är övertygad om att det blir en trevlig dag i underjorden.[/quote]

Nu får du allt sluta upp med att eggla oss andra sådär. :mad:

Skämt åsido, ser fram emot ditt repotage från platsen. Verkar riktigt spännande.
Användarvisningsbild
Miktol
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 20:22

Sv: Hardcore underground i Sverige?

Inlägg av Miktol »

Intressant! Låter helt otroligt att kulturlagren kan växa sig så pass att de döljer en byggnad helt, men uppenbarligen fullt möjligt.
weidmann
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 16:38

Sv: Hardcore underground i Sverige?

Inlägg av weidmann »

finns det inte en hel del liknande katakomber i göteborg med stora salar osv som man får krypa igenom små öppningar så kommer man till ytterligare rum å gångar ?
Nån som vet nått om detta.
Kanske ska starta en ny tråd om detta
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""weidmann""]finns det inte en hel del liknande katakomber i göteborg med stora salar osv som man får krypa igenom små öppningar så kommer man till ytterligare rum å gångar ?
Nån som vet nått om detta.
Kanske ska starta en ny tråd om detta[/quote]

Nja, i Göteborg finns inga katakomber eftersom dom per defenition är undejordiska gravkammare och Göteborg som stad är för ung för att ha härbergerat dylika företeelser.
Göteborg grundades på 1600-talet och då hade man sedan länge frångått principen att begrava folk på det sättet, det är främst en katolsk sed.
Det finns säkert underjordiska gångar som ser ut som du beskriver men några katakomber är det inte.


Däremot har jag för mig att det kan finnas i Lund och Skara, men det ärnog också dom enda platserna i Sverige förutom Visby som kan ha riktiga katakomber.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Grishnac""]
Däremot har jag för mig att det kan finnas i Lund och Skara, men det är nog också dom enda platserna i Sverige förutom Visby som kan ha riktiga katakomber.[/quote]

Hur kommer det sej egentligen? Det måste väl finnas städer som är tillräckligt gamla? Den jag befinner mig själv (söderköping) är ju rätt gammal t.ex. Inte som de nämnda iofs. När slutade man bygga katakomber?
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Miktol""]Intressant! Låter helt otroligt att kulturlagren kan växa sig så pass att de döljer en byggnad helt, men uppenbarligen fullt möjligt.[/quote]
Verkar ju vara ett finfint ställe som G hittat där. Apropå kulturlager kan jag bidra med en lustig historia. När jag var nere i Berlin strax före jul hängde familjen för en gångs skull på, så vi hyrde en vanlig lägenhet i östtyskarnas 1980-tals bebyggelse nede vid Brandenburger Tor. Visste ju att det var där som Rikskanslit en gång hade legat, men blev ändå lite tagen när jag läste minnesskylten som fanns vid granntomten där vi hade parkeringstillstånd.

Det visade sig helt enkelt att det var precis under parkeringen som AHs bunker varit. Enligt minnesskylten hade DDRmänskorna grävt fram den när dom bebyggde tomterna i grannskapet, och sedan fyllt den med schaktmassor. Så vi parkerade helt enkelt rätt ovanpå Der Führerbunker.
http://www.youtube.com/watch?v=uYu_AwiR ... re=related

En stad med historia, helt enkelt.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""mopedhuligan""]Hur kommer det sej egentligen? Det måste väl finnas städer som är tillräckligt gamla? Den jag befinner mig själv (söderköping) är ju rätt gammal t.ex. Inte som de nämnda iofs. När slutade man bygga katakomber?[/quote]

Det är en tradition som aldrig riktigt anammades av svenskarna, dom städer som har haft en stor utländsk och religiös prägel är ju dom som utländska traditioner och har fått fotfäste på. Visby har ju egentligen dom perfekta förutsättningarna eftersom den dels är väldigt gammal och dels hade en kyrka för nästan varje handelsnation som bedrev någon form av handel där. Det var Tyskar, balter, ryssar engelsmän och så vidare. Dessutom var ju inte landsgränserna var dom var idag så Lubeckarna hade en kyrka medans Hapsburgarna hade en annan och så vidare.
I tillägg till detta fanns också klosterordnar som bedrev verksamhet i staden. Det var då svårt att anlägga gravar inne i staden eftersom det inte fanns plats och man ägde egentligen bara marken som kyrkan stod på vilket öppnade för att gravlägga de egna under jord istället.

Sverige i övrigt har ju inte direkt haft brist på utrymme och att gräva djupa långa gångar när man istället kan gräva ner ovanifrån har väl ansetts opraktiskt.
Traditionen med katakomber härstammar från gamla gravskick nere från mellanöstern, men dom blommade inte ut innan kristendomen spreds mot europa och på de grekiska öarna finns världens största katakombsystem.
I Rom fann sig gravskicket naturligt eftersom staden tidigt antagit kristendomen då gravskicket ännu var detsamma som man tidigt använt nere i mellanöstern och dessutom fungerade det ju praktiskt när det sparade utrymme - man kombinerade dessutom dessa gångar med rena flyktgångar eftersom de kristna tidigt var hårt förföljda i det Romerska riket.

Paris har ju också ett digert tunnelsystem där massvis med människor ligger begravda. Troligtvis också en form av utrymmesbesparande traditrion eftersom staden länge varit en av de största i hela europa.
Där hade man dessutom ett problem under 1700-talet, kyrkogårdarna var överfulla och gravarna dessutom grunda vilket gjorde att stanken över staden var outhärdlig stundtals.
Problemet var så stort att man antog något som länge varit otänkbart hos kristna, nämligen kremering.
Kremeringen hade varit på tal redan tidigare och den hade sina förespråkare, men av kyrkan ansågs den hemsk och man skulle ju möta sin skapare oskadad vilket gjorde att man aldrig ens övervägde metoden. När däremot liken kröp upp ur jorden efter varje regn och likdelar kom farande med vattnet längs med trottoaren förstod till och med kyrkan att något måste göras.
Man började med att massbegrava de största högarna i djupare gravar och sedan startade man stora kremeringsugnar som fick arbeta på problemet.

Så därifrån har vi traditionen med kremering.


Men för att svara på din fråga så har nog inga katakomber i Sverige byggts sedan renässansen, vilket brukar placeras vid den tidpunkt då ländera reformerades och det skedde ju i Sverige under Gustav Vasa som blev svensk kung 1523.
Göteborg är ju en av stormaktstidens byggen och skapades av Gustav II Adolf vilken var betydligt senare, så då hade vi redan antagit den protestantiska läran och alla katolska kyrkor var sedan länge borta.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar