Lövsvedsgruvan
Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
-
- Inlägg: 313
- Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
- Kontakt:
Lövsvedsgruvan
Tog en liten tripp ut i skogarna runt mina barndomstrakter för att kolla
om det fanns nå rester kvar vid Lövsvedsgruvan.
Var mycket där och härjade när jag var liten parvel.
Laven är sedan länge borta, men Gruvstugan (tror jag det är) samt
transformatorstationen står fortfarande upp, om än knappt.
Lite ihopskrapad fakta :
Horndalsverkens egen gruva, Lövsvedsgruvan, låg 7 km från det Horndal tillhöriga Näs bruk men på andra sidan av Dalälven, i Folkärna socken.
En linbana över älven förde malmen till Näs station.
Denna linbana reparerades synnerligen grundligt år 1931.
Produktionen i Lövsvedsgruvan låg nere under åren 1930-1937.
Under den sista brytningsperioden som varade från
sept -37 till och med 1947 bröts totalt 276631 ton berg och malm.
Detta gav 238999 ton anrikad slig.
Malmen kördes fr o m 1938 till Horndals renoverade hytta från det likaledes renoverade anrikningsverket vid Lövsveds-gruvan.
Den enda anrikning som praktiserades var magnetisk separation,
eftersom malmen enbart bestod av magnetit.
Med utgången av 1947 upphörde brytningen och schaktsänkning till 303 m vidtog.
Där drevs undersökningsorter för att söka efter den malm som påvisats med
magnetometermätning.
Då det visade sig att malmen var alltför fattig för en lönsam brytning avslutades arbetet och gruvan stängdes för gott 1954.
Mer bilder @ här
om det fanns nå rester kvar vid Lövsvedsgruvan.
Var mycket där och härjade när jag var liten parvel.
Laven är sedan länge borta, men Gruvstugan (tror jag det är) samt
transformatorstationen står fortfarande upp, om än knappt.
Lite ihopskrapad fakta :
Horndalsverkens egen gruva, Lövsvedsgruvan, låg 7 km från det Horndal tillhöriga Näs bruk men på andra sidan av Dalälven, i Folkärna socken.
En linbana över älven förde malmen till Näs station.
Denna linbana reparerades synnerligen grundligt år 1931.
Produktionen i Lövsvedsgruvan låg nere under åren 1930-1937.
Under den sista brytningsperioden som varade från
sept -37 till och med 1947 bröts totalt 276631 ton berg och malm.
Detta gav 238999 ton anrikad slig.
Malmen kördes fr o m 1938 till Horndals renoverade hytta från det likaledes renoverade anrikningsverket vid Lövsveds-gruvan.
Den enda anrikning som praktiserades var magnetisk separation,
eftersom malmen enbart bestod av magnetit.
Med utgången av 1947 upphörde brytningen och schaktsänkning till 303 m vidtog.
Där drevs undersökningsorter för att söka efter den malm som påvisats med
magnetometermätning.
Då det visade sig att malmen var alltför fattig för en lönsam brytning avslutades arbetet och gruvan stängdes för gott 1954.
Mer bilder @ här
Sv: Lövsvedsgruvan
Det där såg ut som en mysig gruva!
- SundsvallsUEcrew
- Inlägg: 40
- Blev medlem: tor 12 mar 2009, 18:00
[quote=""Älgben""]Trevliga bilder.
Hur kommer det sig förresten att det nästan alltid är transformatorhuset som står upp vid gamla gruvor, robustare konstruktion än övriga byggnader?[/quote]
Robustare konstruktion för att skydda transformatorn, och för att skydda folk från högspänningen är säkert en del av förklaringen.
Kan det också vara för att dom har hållts torrare än det mesta annat? I dom har stått utrustning som utvecklar lagom mycket värme, och som inte avger någon fukt eller korrosiva gaser.
Hur kommer det sig förresten att det nästan alltid är transformatorhuset som står upp vid gamla gruvor, robustare konstruktion än övriga byggnader?[/quote]
Robustare konstruktion för att skydda transformatorn, och för att skydda folk från högspänningen är säkert en del av förklaringen.
Kan det också vara för att dom har hållts torrare än det mesta annat? I dom har stått utrustning som utvecklar lagom mycket värme, och som inte avger någon fukt eller korrosiva gaser.
-
- Inlägg: 313
- Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
- Kontakt:
Tack för kommentarerna.
Rekommenderar en tripp dit om någon av er ändå är i närheten.
Med tanke på skicket så gissar jag att gruvstugan inte står upp
mycket mer än året ut. Om ens det.
Det är faktiskt trisst att Avesta kommuns enda gruva som varit i drift efter
1950 håller på att försvinna spårlöst ur både tid och minne.
Men jag ska göra mitt bästa för att för att få tag på mer info, och kanske,
om jag har riktig tur, lite bilder från brytningstiden.
Rekommenderar en tripp dit om någon av er ändå är i närheten.
Med tanke på skicket så gissar jag att gruvstugan inte står upp
mycket mer än året ut. Om ens det.
Det är faktiskt trisst att Avesta kommuns enda gruva som varit i drift efter
1950 håller på att försvinna spårlöst ur både tid och minne.
Men jag ska göra mitt bästa för att för att få tag på mer info, och kanske,
om jag har riktig tur, lite bilder från brytningstiden.
-
- Inlägg: 313
- Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
- Kontakt:
Sådärja. Snabba ryck.
Har skakat fram lite bilder från tiden då gruvan var i drift.
Tyvärr inga senare än 1931 vad det verkar. Förhoppningsvis så hittar jag några sådan med.
Men här kommer de jag har iaf.
Ungefär där fotografen stått, står dagens gruvstuga som uppfördes 1941
Anno 1916
Anrikningsverket. Till vänster spelhuset, till höger nya laven med linhjul.
Bilden tagen någongång under 1920
Nya laven och gamla gruvkasernen med plats för fyra familjer. Till höger gamla gruvstugan, kallad "svinstian", som användes till matrum i ena änden och smedja för vässning av borrar i andra änden.
Överblick sett från anriktningsverket. Nya laven färdigställd.
Karl Engvall och Gunnar Dahlqvist handlastar malm vid linbanan för transport till Näs bruk.
Alla creds till Lars Östlund.
Har skakat fram lite bilder från tiden då gruvan var i drift.
Tyvärr inga senare än 1931 vad det verkar. Förhoppningsvis så hittar jag några sådan med.
Men här kommer de jag har iaf.
Ungefär där fotografen stått, står dagens gruvstuga som uppfördes 1941
Anno 1916
Anrikningsverket. Till vänster spelhuset, till höger nya laven med linhjul.
Bilden tagen någongång under 1920
Nya laven och gamla gruvkasernen med plats för fyra familjer. Till höger gamla gruvstugan, kallad "svinstian", som användes till matrum i ena änden och smedja för vässning av borrar i andra änden.
Överblick sett från anriktningsverket. Nya laven färdigställd.
Karl Engvall och Gunnar Dahlqvist handlastar malm vid linbanan för transport till Näs bruk.
Alla creds till Lars Östlund.
Senast redigerad av 1 the watchman, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Fler bilder
Anledning: Fler bilder