Tematråd: Övergivna jordbruksredskap.

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""loop""]Det som talar emot är att det är en tippvagn, det är ju mer seriöst än nåt som snickrades ihop hemma på gården.[/quote]Det där håller jag inte med om. Bönderna har alltid varit uppfinningsrika och duktiga konstruktörer. Från tippkärror i början av förra seklet till egna flistuggar i modern tid.

[quote=""loop""]Detta med hjul på vagnar kan vara intressant. Har sett några hembyggen med flygplanshjul på.[/quote]En granne har en stor skogskärra som han skotar timmer med, byggd runt hjul från en nödlandad bombare från WW2. Däcken är helt slut med stora hål ner till korden, så man kan stoppa in knytnäven. Men de håller luft ändå! :D
Själv har jag hjul från en DKW 1938 på min 4-hjuliga hästvagn som numera dras efter traktorn. :cool:

[quote=""Nadal""]Tändkulemotorer är fina motorer :) .[/quote]Det står en stor 2-cylindrig Bergsund i gott skick en kilometer från mig. Får väl slinka iväg och fota den. :o
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Mobius
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 15:52

Inlägg av Mobius »

[quote=""Norrhyttan""]
Det står en stor 2-cylindrig Bergsund i gott skick en kilometer från mig. Får väl slinka iväg och fota den. :o [/quote]

innan du gör det, kan du väl ringa - snälla
Användarvisningsbild
Mrshadow
Inlägg: 82
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 14:33
Kontakt:

Inlägg av Mrshadow »

[quote=""loop""]Bilentusiasten i mig, vaknade nu. Hjulen på den där, ser ut som väldigt gamla plåtfälgar till nån bil. Typ 20-tal. Ev cheva. Du såg inte om det är en gammal bilaxel också? Det som talar emot är att det är en tippvagn, det är ju mer seriöst än nåt som snickrades ihop hemma på gården.

Detta med hjul på vagnar kan vara intressant. Har sett några hembyggen med flygplanshjul på.[/quote]

Jag kollade inte alla detaljer så ruggigt noga, men ingen gammal bilaxel på just den kärran. Men det fanns en del bilkomponenter på andra objekt i närheten.
Se mitt album http://www.mrshadow.se/cars/used-cars/
Där finns resterande bilder från besöket vid Gårdens skrothög, plus en del annat..

Håller med Norrhyttan om uppfinningsrikedomen hos många bönder. I det här fallet skulle jag ändå tro att någon smed varit inblandad.
Hade förmånen att tillbringa mer eller mindre all ledig tid under skolåren på en bondgård, vilket innebär liite insikt även om det numera är historia. Hade jag svarat ja på en fråga då, så hade man nog varit "Agronom" istället för något annat, typ konsult :)
Några vagnar på den gården var även de, modifierade från häst till traktordragna. Det hemmabyggda grussläpet, hade dock sitt urprung i någon mindre charmedeslastbil med ram och axel. Axeln var rensad på allt som inte var nödvändigt, vilket innebar att det bara var traktorns bromsar som gällde :o
Senast redigerad av 1 Mrshadow, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: En del tangenter som flyttat på sig.. eller...
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""Mobius""]innan du gör det, kan du väl ringa - snälla[/quote]Det är tjejens bror som äger den, så vi kan slinka dit när som helst. Behöver inte ens smyga. :D
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""Mrshadow""]Håller med Norrhyttan om uppfinningsrikedomen hos många bönder. I det här fallet skulle jag ändå tro att någon smed varit inblandad.[/quote]Precis, och större gårdar innehöll alltid en smedja. Kan ge mig fan på att någon här har UE:at i den gamla raserade smedjan på min gård. Erkänn nu! :D
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Nåt jordbruksrelaterat jag hittade i en lada. Vad är det? Verkar onödigt lång.
Bild
Bild
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
johan h
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 17:36

Inlägg av johan h »

En tidig hot rod :) :)
Jag tror ev att lådan på vagnchassit användes vid vinterfiske,mycket praktiskt att kunna sitta inomhus och pimpla
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""mopedhuligan""]Nåt jordbruksrelaterat jag hittade i en lada. Vad är det? Verkar onödigt lång.
Bild
Bild[/quote]

Schysst. Vad var det för ungefärligt mått på "lådan" ? Det skulle kanske kunna vara någon typ av boskapsvagn, fast den ser ju minst sagt lite underlig ut.
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""mopedhuligan""]Nåt jordbruksrelaterat jag hittade i en lada. Vad är det? Verkar onödigt lång.[/quote]
Mobilt jakttorn???
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar