Tematråd: Övergivna jordbruksredskap.

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Mrshadow
Inlägg: 82
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 14:33
Kontakt:

Inlägg av Mrshadow »

[quote=""Ragnar Svedje""]Jomenvisst, här åks det omkring ibland. Du kanske känner igen den här vyn
[attachment=]1942[/attachment]


passerade här ett antal dagar innan jag sprang på plogen i en annan del av Jämtland

Jag skulle tro att plogen tillsammans med lite andra redskap har blivit placerade vid vägs ände i väntan på bättre tider...[/quote]

Om jag inte helt misstar mig så är det Alsens kyrka som syns som en liten prick :D
Tillräckligt nära för att jag verkligen skall kalla det grannbyn. Sväng vänster i nästa korsning och kör några kilometer efter en hur rolig väg som helst (en del av en rallysträcka i SM 2002) tag höger i nästa korsning. På det plus 100m, där står ett rött hus med vita knutar och grönt tak... Flagga på farstukvisten i länets färger. Fast är inte skattskriven där ;)
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""Mrshadow""]Om jag inte helt misstar mig så är det Alsens kyrka som syns som en liten prick :D
Tillräckligt nära för att jag verkligen skall kalla det grannbyn. Sväng vänster i nästa korsning och kör några kilometer efter en hur rolig väg som helst (en del av en rallysträcka i SM 2002) tag höger i nästa korsning. På det plus 100m, där står ett rött hus med vita knutar och grönt tak... Flagga på farstukvisten i länets färger. Fast är inte skattskriven där ;) [/quote]

Det stämmer bra det. Hade jag känt till slåttet i Slåtte jag stannat till...
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Mrshadow
Inlägg: 82
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 14:33
Kontakt:

Inlägg av Mrshadow »

Blev "tvungen" att kolla upp ett ställe idag.
Hade sett att det parkerats lite redskap mm på ett ställe.

En ringvält som har några år på nacken och så en Överums tvåskäring :D
Men detta är en lite äldre modell än RagnarSvedjes fynd
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

Här är mitt bidrag till denna tråd, från ett naturreservat utanför Karlskrona:

http://picasaweb.google.com/lh/photo/ty ... directlink
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Här kommer en tändkulemotor kanske inte är inom jordbuk egentligen eftersom den har varit reservkraft till en vattendriven kvarn men eftersom liknande motorer även användes inom jordbruk så passar de ju rätt bra ändå :)

http://www.pixbox.se/pic_show_id29533016.html
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

En annan tändkulemotor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""Älgben""]En annan tändkulemotor.[/quote]


Mkt trevlig :) Synd att så många har gått till skrot :(
Användarvisningsbild
Mrshadow
Inlägg: 82
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 14:33
Kontakt:

Inlägg av Mrshadow »

Snubblade över en gammal kärra för ett tag sedan. Tanken var att den hinner jag nog dokumentera...
Nu var det nog dags, en gång och cykelväg anläggs bara att par meter bort. Kärran står i nära anknytning till ett nytt villaområde, så man kan ju undra hur många dagar den får vara kvar.
Det finns rester av fler redskap i det där området. Det blir nog ett nytt uppslag på min websida snart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

[quote=""Mrshadow""]Snubblade över en gammal kärra för ett tag sedan. Tanken var att den hinner jag nog dokumentera...
Nu var det nog dags, en gång och cykelväg anläggs bara att par meter bort. Kärran står i nära anknytning till ett nytt villaområde, så man kan ju undra hur många dagar den får vara kvar.
Det finns rester av fler redskap i det där området. Det blir nog ett nytt uppslag på min websida snart.[/quote]

Bilentusiasten i mig, vaknade nu. Hjulen på den där, ser ut som väldigt gamla plåtfälgar till nån bil. Typ 20-tal. Ev cheva. Du såg inte om det är en gammal bilaxel också? Det som talar emot är att det är en tippvagn, det är ju mer seriöst än nåt som snickrades ihop hemma på gården.

Detta med hjul på vagnar kan vara intressant. Har sett några hembyggen med flygplanshjul på.
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
Användarvisningsbild
Nadal
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 01:43
Kontakt:

Inlägg av Nadal »

[quote=""Älgben""]En annan tändkulemotor.[/quote]

Tändkulemotorer är fina motorer :) . synd som sagt att så många grävts mer osv. har själv ägt en tändkulemotor. Fan att man sålde den . :mad:
Skriv svar