Gamla färjstället i Obbola

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Lars-Gunnar
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 29 aug 2010, 20:24

Inlägg av Lars-Gunnar »

På tal om Obbola så blev jag varse detta namn och dess massafabrik i slutet av 50-talet. Då åkte jag med min far som körde för dåvarande Avanäs Såg AB. Vi körde massaved på bil och släp och detta tippades i havet väl förbundet. De tog alltså in råvaran vattenvägen.

Likaså har jag erfarenhet av Holmsund dit vi körde plank som skulle exporteras till England. Det var alltid spännande att se vilka fartyg som låg i hamnen om de var större än de man såg sist.

Någon färja till Obbola lade jag dock inte märke till. Var för upptagen att se på den blå trucken som lastade av virket. Jag var nio år då. Jag minns dock att man kunde se Obbola massafabrik från Holmsund och vice versa.

Lars-Gunnar :)
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Det är verkligen roligt att höra folks berättelser om gamla tider! Naturligtvis är det viktigt att industrier förändras i enlighet med regler och nya krav, men det är också viktigt (och intressant!) med industrihistoria!

Jag har ju bara varit umebo i cirka 2,5 år, och innan jag lärde känna folk härifrån var jag inte här så ofta, så det är lika spännande varje gång att få en bild av hur det en gång såg ut i mina hemtrakter. Just i Obbola/Holmsund finns spår av gångna tiders industriverksamhet kvar lite överallt, men det är inte lätt att placera dem i sammanhang alla gånger.
Cylopcan
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 01:33

Inlägg av Cylopcan »

[quote=""Straycat""]
Något som kanske inte sörlänningarna känner till är att en av båtarna som trafikerade Holmsund-Vasa under 80-talet var Sally Viking, som senare köptes upp av Estline och sattes in mellan Stockholm-Tallin under det betydligt mer kända namnet Estonia...

(Undertecknad har faktiskt åkt med Estonia i april 2004, vilket gjorde chocken vid förlisningen ack så mycket svårare... som tur var hade jag ingen jag kände ombord när det hände.)
[/quote]

En liten rättelse. Info från Wikipedia.
Från början ägdes båden av Viking Line och hette Viking Sally. När den sjösattes trafikerade den Stockholm – Mariehamn – Åbo. Detta va mellan 1980-1990. Året 1990 så ägdes båten av Silja Line och hette då Silja Star. Under denna tid trafikerade den bara Stockholm - Åbo.
1991-1992 så ägdes båten av Wasa Line och trafikerade Umeå-Vasa respektive Sundsvall-Vasa. Då under namnet Wasa King.
Efter detta så ägdes båten av rederiet Estline, som Sverige och Estland ägde 50/50. Det va då båten trafikerade Stockholm-Tallinn under namnet Estonia.

Båten hade dessutom gått på grund en gång förut, 1988, pågrund av en nödväjning. Dock uppstod inga personskador.

Vart nyfiken om båten, därav sökningen på wiki. Inget illa menat Straycat :)
Min fotoblogg. Inte mycket för världen än, men kommer att bli mycket mer. http://stefan-gustavsson.blogspot.com/
Skriv svar